Agrilabs foderanalys

Linnea_

Trådstartare
Vad behöver man för analys? Jag har torrhö, som jag ger till en lättfödd islandshäst och en äldre fångponny. Helst ska höet vara deras enda foder. Behöver man mineralanalysen? Jag kommer att ge detta hö oavsett vad analysen visar men jag gissar att det är bra att ha både stärkelse och socker, eller kan det räcka med bara socker? Jag vet inte om man får skriva ut det här men är det någon som vet vad/var jag kan hitta vad de separata socker-/stärkelseanalyserna kostar?
 
Du behöver absolut mineralerna! Det är inget du kan se varken på höet eller hästarna om kvoterna är helt fel/mängden är för liten. Vilka mineraler/om du behöver ge mineraler över huvudtaget bestämmer du också utifrån mineralanalysen. Du ska alltså ha Grundpaket 2.

Socker o stärkelse i grovfoder till fånghästar har jag ingen erfarenhet av.

Pris är nog enklast att ringa :)
 
Mineralanalysen behöver du absolut! Den är jätteviktig eftersom du inte kan se med ögat om någon mineral fattas. Om det skulle fattas protein så märker du ju det när hästen faller ur och även om det självklart inte är bra att hästen faller ur så är det iallafall inte livsfarligt. Om det fattas mineraler märks det först efter flera år när hästen blir sjuk och det är ju inte alls bra. Däremot behöver du inte analysera selen för det finns det ändå så ytterst lite att det knappt är mätbart i svenska marker så det är onödigt att betala för den analysen. Selen får man ändå alltid ge som tillskott.
Sockeranalys tycker jag att du ska ta eftersom du har en fånghäst.
Vilket analysföretag du använder dig av är en smaksak. Om du googlar "grovfoderanalys häst" så hittar du flera företag som analyserar grovfoder. Ju fler mineraler du får analyserat desto mer noga kan du räkna på foderstaten. Priserna för de olika analyserna står på respektive hemsida.
 
Läs mer här om sockeranalysena hos de två stora labben i Sverige: http://www.bukefalos.com/threads/agri-labs-sockeranalys.1275001/#post-16614274

Kort från spaderäss ur den tråden:

"Har man en IR-häst och är orolig för sockerhalten i grovfodret är både Agrilabs och Eurofins s.k. ”sockeranalyser” helt värdelösa. Ingen av dessa analysföretag analyserar det som man är intresserad av, nämligen den totala sockerhalten i fodret.
Det ena jag kan rekommendera om man har en IR-häst är att skicka sitt höprov till USA för analys. Då får man både sockerhalten (ESC) och socker + fruktan (WSC) samt även stärkelse analyserat. Allt till en mycket lägre kostnad."
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 744
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 599
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Jag vet, det går inte att veta vad man ska fodra med utan en ordentlig analys. Och jag vet, det går inte att ge några råd om foderstat...
Svar
14
· Visningar
1 507
Senast: mackan
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 456
Senast: Irival
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp