Hej,
Jag kontaktade Agrilab och frågade om deras ”sockeranalys”. Jag fick följande svar:
Det finns två olika ”sockeranalyser” som man kan beställa, en kemisk analys och en NIR analys. Den kemiska analysen görs enligt en ny metod som har tagits fram av SLU. Det är en enzymatisk metod som mäter WSC, dvs. alla vattenlösliga kolhydrater ingår, glukos, fruktos, sukros och fruktan. NIR-analysen kalibreras däremot mot en metod som endast mäter glukos.
Detta är den information som jag fick. WSC är i princip helt ointressant för hästar som är insulinresistenta eftersom fruktan inte ger något insulinsvar (och knappast fruktos heller).
Om det är sant att deras NIR-analys endast mäter glukos är detta inte heller bra. Det är visserligen endast glukos som ger insulinsvar men grovfoder innehåller även sukros som är en disackarid bestående av en glukos- och en fruktosmolekyl. Eftersom man inte gör någon hydrolys kommer den glukos som ingår i sukros inte med i denna analys. Man underskattar således glukosinnehållet i grovfodret. Det verkliga sockerinnehållet är därför mer än dubbelt så högt som det ”sockervärde” som Agrilab anger i sin NIR-analys.
Den sockeranalys som man gör i USA (ESC) mäter alla de enkla sockerarterna (glukos, fruktos och sukros). Rekommendationen max 10% socker + stärkelse bygger på denna metod.