Agri labs sockeranalys

MonteRose

Trådstartare
Nån som vet vad som ingår i Agri labs analysparameter "socker"?
Har fått analysen och hösilaget innehåller 45 g "socker" /kg TS. Ovanligt lågt värde i mina ögon då jag är van vid värden över 100. Då analyserat av Eurofins, iofs. Kan väl inte vara samma saker som ingår i bådas analyser?
 
Det finns olika sätt att ange sockerhalt, vad står det mer?
Jag borde inte svara mittinatten :p men jag har för mig att det kan stå WSC eller nåt annat (NSC?)
 
Det står bara "socker" och ingenstans på hemsidan hittar jag nån förklaring. Ska maila dem i morgon.
 
Har du fått svar på ditt mail? Jag har skickat höprov till Agrilab i förrgår så jag är också intresserad av svaret.
 
Oh, det har inte blivit av att jag fått iväg nåt mail :o . Oroar mig inte så mycket för egen del men det hade varit väldigt intressant att veta så jag ska ta mig samman.
 
De jag pratat med har fått likvärdiga värden med Agrilab och Eurofins.

Jag använder Agrilab sedan flera år. På höet jag har hemma nu fick jag också en låg sockerhalt (vilket jag jublar åt - häst med späcknacke). Över 100 hade jag blivit ledsen över (pga hästen :p) , har för mig att det högsta jag haft var precis under.
 
Hej,

Jag kontaktade Agrilab och frågade om deras ”sockeranalys”. Jag fick följande svar:

Det finns två olika ”sockeranalyser” som man kan beställa, en kemisk analys och en NIR analys. Den kemiska analysen görs enligt en ny metod som har tagits fram av SLU. Det är en enzymatisk metod som mäter WSC, dvs. alla vattenlösliga kolhydrater ingår, glukos, fruktos, sukros och fruktan. NIR-analysen kalibreras däremot mot en metod som endast mäter glukos.

Detta är den information som jag fick. WSC är i princip helt ointressant för hästar som är insulinresistenta eftersom fruktan inte ger något insulinsvar (och knappast fruktos heller).

Om det är sant att deras NIR-analys endast mäter glukos är detta inte heller bra. Det är visserligen endast glukos som ger insulinsvar men grovfoder innehåller även sukros som är en disackarid bestående av en glukos- och en fruktosmolekyl. Eftersom man inte gör någon hydrolys kommer den glukos som ingår i sukros inte med i denna analys. Man underskattar således glukosinnehållet i grovfodret. Det verkliga sockerinnehållet är därför mer än dubbelt så högt som det ”sockervärde” som Agrilab anger i sin NIR-analys.

Den sockeranalys som man gör i USA (ESC) mäter alla de enkla sockerarterna (glukos, fruktos och sukros). Rekommendationen max 10% socker + stärkelse bygger på denna metod.
 
Hej,

Jag kontaktade Agrilab och frågade om deras ”sockeranalys”. Jag fick följande svar:

Det finns två olika ”sockeranalyser” som man kan beställa, en kemisk analys och en NIR analys. Den kemiska analysen görs enligt en ny metod som har tagits fram av SLU. Det är en enzymatisk metod som mäter WSC, dvs. alla vattenlösliga kolhydrater ingår, glukos, fruktos, sukros och fruktan. NIR-analysen kalibreras däremot mot en metod som endast mäter glukos.

Detta är den information som jag fick. WSC är i princip helt ointressant för hästar som är insulinresistenta eftersom fruktan inte ger något insulinsvar (och knappast fruktos heller).

Om det är sant att deras NIR-analys endast mäter glukos är detta inte heller bra. Det är visserligen endast glukos som ger insulinsvar men grovfoder innehåller även sukros som är en disackarid bestående av en glukos- och en fruktosmolekyl. Eftersom man inte gör någon hydrolys kommer den glukos som ingår i sukros inte med i denna analys. Man underskattar således glukosinnehållet i grovfodret. Det verkliga sockerinnehållet är därför mer än dubbelt så högt som det ”sockervärde” som Agrilab anger i sin NIR-analys.

Den sockeranalys som man gör i USA (ESC) mäter alla de enkla sockerarterna (glukos, fruktos och sukros). Rekommendationen max 10% socker + stärkelse bygger på denna metod.


Gör Eurofins på samma sätt som USA?
 
Pratade med en doktorand från SLU för ett år sedan (fick kontakt genom "min" veterinär), och enligt hen är Agrilab det lab som har den mest tillförlitliga sockeranalysen för grovfoder (i Sverige).
Jag har dock aldrig erbjudits några olika analyser för "socker" av Agrilab (analyserade senast för någon månad sedan), och mäts inte alls "socker" (sockerarter/-former) så är det ju helt klart ett problem (kanske i synnerhet för oss/de som har hästar med överhull/fång/cushing etc.) ..
 
Gör Eurofins på samma sätt som USA?

Eurofins analyserar ”socker” enligt Ekelunds metod som är en gammal, oprecis svensk metod. Metoden verkar mäta både socker och en del kortkedjigt fruktan vilket gör att deras ”sockervärden” blir för höga.

Pratade med en doktorand från SLU för ett år sedan (fick kontakt genom "min" veterinär), och enligt hen är Agrilab det lab som har den mest tillförlitliga sockeranalysen för grovfoder (i Sverige).

SLU:s nya metod är förmodligen mer ”tillförlitlig” i sig. Problemet är att det inte är den totala sockerhalten i fodret som analyseras. Ingen av Agrilabs s.k. ”sockeranalyser” är därför användbara för att bedömma risken för att en IR-häst ska få ett laminitisanfall. Den ena metoden (NIR) analyserar endast en del (mindre än hälften) av det socker som finns i fodret medan den andra (kemisk analys av WSC) analyserar både socker och fruktan. Eftersom fruktanhalten i ett grovfoder kan variera enormt är det omöjligt att från WSC ens gissa sockerhalten.

Jag har diskuterat denna fråga med personer på SLU och är väl medveten om deras inställning. Problemet är att de tror att fruktan ger ett insulinsvar. Det finns varken någon rimlig, trovärdig teori för hur fruktan skulle kunna ge insulinsvar eller några forskningsstudier som påvisar detta. Det finns visserligen en engelsk studie som sägs visa att fruktan skulle kunna påverka insulinsvaret men denna studie är så klantig utförd att den i själva verket inte visar någonting. Jag har kommenterat denna studie i annat sammanhang. Det finns en annan studie som visar att fruktan istället reducerar insulinsvaret.

Har man en IR-häst och är orolig för sockerhalten i grovfodret är både Agrilabs och Eurofins s.k. ”sockeranalyser” helt värdelösa. Ingen av dessa analysföretag analyserar det som man är intresserad av, nämligen den totala sockerhalten i fodret.

Det ena jag kan rekommendera om man har en IR-häst är att skicka sitt höprov till USA för analys. Då får man både sockerhalten (ESC) och socker + fruktan (WSC) samt även stärkelse analyserat. Allt till en mycket lägre kostnad.
 
Eurofins analyserar ”socker” enligt Ekelunds metod som är en gammal, oprecis svensk metod. Metoden verkar mäta både socker och en del kortkedjigt fruktan vilket gör att deras ”sockervärden” blir för höga.



SLU:s nya metod är förmodligen mer ”tillförlitlig” i sig. Problemet är att det inte är den totala sockerhalten i fodret som analyseras. Ingen av Agrilabs s.k. ”sockeranalyser” är därför användbara för att bedömma risken för att en IR-häst ska få ett laminitisanfall. Den ena metoden (NIR) analyserar endast en del (mindre än hälften) av det socker som finns i fodret medan den andra (kemisk analys av WSC) analyserar både socker och fruktan. Eftersom fruktanhalten i ett grovfoder kan variera enormt är det omöjligt att från WSC ens gissa sockerhalten.

Jag har diskuterat denna fråga med personer på SLU och är väl medveten om deras inställning. Problemet är att de tror att fruktan ger ett insulinsvar. Det finns varken någon rimlig, trovärdig teori för hur fruktan skulle kunna ge insulinsvar eller några forskningsstudier som påvisar detta. Det finns visserligen en engelsk studie som sägs visa att fruktan skulle kunna påverka insulinsvaret men denna studie är så klantig utförd att den i själva verket inte visar någonting. Jag har kommenterat denna studie i annat sammanhang. Det finns en annan studie som visar att fruktan istället reducerar insulinsvaret.

Har man en IR-häst och är orolig för sockerhalten i grovfodret är både Agrilabs och Eurofins s.k. ”sockeranalyser” helt värdelösa. Ingen av dessa analysföretag analyserar det som man är intresserad av, nämligen den totala sockerhalten i fodret.

Det ena jag kan rekommendera om man har en IR-häst är att skicka sitt höprov till USA för analys. Då får man både sockerhalten (ESC) och socker + fruktan (WSC) samt även stärkelse analyserat. Allt till en mycket lägre kostnad.

Skulle du vilja länka till USA-företaget igen, eller bara skriva ut namnet?
 
Ni som använt er av Equi- Analytical för analys, hur lång tid har det tagit innan ni fått resultatet?

I genomsnitt har det tagit 10 dagar. I år tog det bara en vecka. Jag skickade provet en torsdag och fick analysresultatet nästa torsdag.

Det beror lite på hur många prov som kommer in. Skickar många in höprov samtidigt tar det lite längre tid eftersom dom har en viss given kapacitet.

För att provet ska komma fram snabbt bör man följa FDA:s bestämmelser, dvs. man måste ha ett s.k. prior notice nummer, tulldeklaration (grön blankett som finns på posten) och ange avsändaradress på kuvertet. Risken är annars att försändelsen hamnar i tullen och kanske inte kommer fram alls.
 
Jag hoppas att jag gjort allt rätt, tänkte inte på att spara provmaterial i frysen nämligen så blir att samla nytt och skicka in annars.. Blir riktigt intressant att få se analysresultatet iaf, hoppas på lägre värden än förra året och lågt socker.. (tjockisar i stallet)..
 
Hej!

Jag har en liten fråga till er som skickar till USA- blir inte silaget ganska dåligt på vägen dit? Jag tänker att till USA tar det ju 4-6 dagar att skicka. Eller spelar den försämringen i hygienisk kvalitet ingen roll för näringsämnena?

/Lavinia
 
Väcker upp gammal tråd....

Påstås på en del håll att numera så analyserar både Agrilab och Eurofins exakt samma sak i sina sockervärde. Nån här som vet säkert? @spaderÄss , kanske?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 185
Senast: Shixle
·
Övr. Katt Jag har fastnat och fått hjärnsläpp! Ett foder innehåller enligt innehållsförteckning 0,8 g taurin/kg foder. Fukt 80 %. Är då...
Svar
4
· Visningar
669
Senast: Dimmoln
·
Foder & Strö Hej! Vår ponny står i sjukhage och kommer troligen göra så hela sommaren tyvärr. Samtidigt har vår leverantör av hösilage (gemensamt...
Svar
11
· Visningar
1 911
Senast: Jeslin
·
Foder & Strö Till hösten flyttar jag till ett stall där man köper in sitt eget grovfoder. Det blir första gången jag på egen hand köper in grovfoder...
Svar
2
· Visningar
1 126
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp