Agilyti övning ???

F

fejema

Hej allihop, jag har en fråga om hur jag ska få min shettis att sätta sina hovar i ett bil däck...har försökt att få henne att sätta i en hov
men hon förstår inte vad jag vill utan glatt kliver över däcket, min fantasi har tagit slut om hur jag ska få henne att förstå...är det någon här på forumet som har tips hur jag ska göra.

JÄTTETACKSAM FÖR TIPS eftersom vi kört fast i just denna övning

mvh Fejema

Sv: Agilyti övning ???

Prova att lyfta i en hov i däcket, beröm som du brukar (godis eller klappar osv), ta sedan nästa hov och försök lyfta i den. Backa ur henne och upprepa. När hon verkar förstå så slutar du lyfta hovarna och ser om hon kliver i själv. Då kan du börja med nästa par. Börja tex med fram. När hon kliver i med fram själv så börjar du lyfta i ena bak. Glöm inte att berömma mycket. Kliver hon ur så markera att hon gör fel med ett bestämt "nej!". Lite virrigt blev det, men jag hoppas att du förstår vad jag menar!

Tack lillsyrran för tipset.Skall snart till stallet och ska försöka med min hjälp få henne att sätta i en hov till en början för att sedan få henne att sätta i båda hovarna...har inte fysikt hjälpt henne utan bara försökt få henne att gå i själv...men glad i hågen tar hon ett jätte-kliv rätt över däcket och tycker att det där klarade hon galant...jag tror inte hon egentligen är rädd för att sätta i hovarna utan helt enkelt inte förstår vad jag vill... men ikväll kanske jag lyckas vara lite mer tydlig och vi kanske kan få kläm på det hela.

Med vänliga hovar fejema

Testa klickerträning, då kan du ge beröm exakt i det ögonblick då djuret gör rätt. Klickern "laddas" upp med godis innan.

Ingela

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 028
Senast: MiniLi
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
828
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 597
Senast: Shaggy
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 061
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar