Ägaren försvunnen!

Krockodil

Trådstartare
Jag har en kompis som har en foderhäst sedan två år tillbaka. En jättetrevlig connemara på 18 år som bara går som promenadhäst. Fodervärden och ägaren har kontrakt och allt har varit frid och fröjd fram tills för några månader sedan så min kompis försökte få tag på ägaren för att förhoppningsvis få förlänga kontraktet....
Men ägaren verkar ha försvunnit från jordens yta. Hon har flyttat från sin dåvarande adress och inte lämnat någon ny. Hennes mobilnummer är avstängt och hennes namn finns inte med på någon sök upplysning som Eniro eller 118118 eller nått sådannt.
Så vad gör man? Min kompis är visseligen glad över att hästen blir kvar hos henne ett tag till men samtidigt väldigt orolig för ägaren och för om det händer hästen något.
Någon som har tips? :crazy:

Sv: Ägaren försvunnen!

Har hon möjligen ägarens personnummer på kontraktet? Då borde man ju kunna ringa skattemyndigheten eller liknande, för att få en adress.

Tyvärr så har hon inte det. Dom skrev kontrakten själva och skrev såklart inte in personnummer. Dumt men sånt som man kommer ihåg i efterhand... :confused:

Ja man borde då kunna kolla vart hon är folkbokförd.Sen kan man ju kolla om hon har eftersändning från den gamla adressen till den nya.

Går det inte göra en efterlysning av ägaren då?

Om kontraktet gått ut ligger ju inte ansvaret för hästen på fodervärden och denne borde rimligen ha möjlighet att lämna tillbaka hästen. (Även om din kompis i nuläget inte vill det)

Finns ingen möjlighet att försäkra hästen trots att man "bara" är fodervärd? Risken är ju att hästen gör sig illa och då står man där med feta räkningar och en försvunnen ägare, om ni inte lyckas hitta ägaren snart.

Ni kan ju testa att söka på Ratsit.se också om ni har namn på ägaren. Och kanske vet ung hur gammal h*n är om h*n inte har ett väldigt vanligt namn.

Det kan ju ha hänt något, livet kan ändras otroligt snabbt och tex mig hittar man inte i något register pga att jag har sekretessmarkering. Jag hoppas ni hittar ägaren. :)

Hjälp! Det kan bli hur dyrt som helst, ägaren kan ju dyka upp när som helst och kräva pengar osv. Ta hjälp av den personen här ovan ngn stans som erbjöd sej att göra en sökning på ägaren, lycka till!

vad menar du med att ägaren kan kräva pengar? den ska väl inte kräva pengar för att någon annan tar hand om hästen när den försvunnit? eller vad menar du?

Hon kanske menar att ägaren kan kräva "hyra" eller nått för hästen om dom har haft utöver tiden på kontraktet. :crazy:

Men i detta fallet tror jag knappast ägaren kan kräva något, hon borde ju iaf ha någon sorts skyldigthet att se till att fodervärden har hennes aktuella adress mm.?

borde de inte bli tvärtom? alltså att de är ägaren som får betala för de?

jo, det tycker man ju.

Jag skrev bara så som jag trodde att ylvaaskersund menade ;)

ett tips. kolla upp så hästen är försäkrad... risken är att ägaren inte har betalat in försäkringen.

Lycka till!

Det där känner jag alltför väl igen, har varit i exakt samma sits. Jag lyckades spåra ägaren med hjälp av kronofogdemyndigheten (där ägaren hade en del skulder, så de hade koll på var h*n fanns), via försäkringsombud fick vi veta att hästens försäkring var obetald så jag tecknade en veterinärvårdsförsäkring illa kvickt. Jag hade dock, till motsats från ditt fall, bråttom att kunna bli av med hästen, så jag skickade ett rekat brev till ägaren (oftast har de eftersändning) att om de inte hämtade hem hästen inom en viss tid så skulle jag kräva ersättning på 200kr/dag + samtliga utlägg jag hade för hästen fr.o.m det datumet.

(jag hade ju iofs lite fördel eftersom jag redan hade ägarens personnummer, eftersom det var jag som en gång i tiden hade sålt hästen till henne... Det gjorde ju att jag hade lite lättare att spåra henne, men om ni har namn och förra adressen så borde det inte vara omöjligt att få fram ngt via skattemyndigheten)

Har du ringt till eniro?
Ibland kan personerna som svarar där få fram mer än om man slår själv på nätet!

Finns ingen möjlighet att försäkra hästen trots att man "bara" är fodervärd? Risken är ju att hästen gör sig illa och då står man där med feta räkningar och en försvunnen ägare, om ni inte lyckas hitta ägaren snart.

Det går visst att försäkra en häst (bara för skador) som man inte äger.

Hitta och eniro är frivilligt att vara med i...så dessa sajter är ingen garanti för att hitta folk. Däremot Birthday är säkrare..där tar dom ju adresserna direkt från folkbokföringen. oftast behöver man inget personnummer eller liknande, man kan oftast lista ut om det är rätt person eller inte...under förutsättning då att personen i fråga inte heter nåt av Sveriges vanligaste för/efternamn och man vet på ett ungefär åldern ;)

Liknande trådar

A
Ekonomi & Juridik För fem år sedan tog vi en vbltravare på foder. Det var hans dåvarande fodervärdar som visade honom i och med att han redan då var ca 20...
Svar
15
· Visningar
3 074
Senast: Arrabella
·
Hästmänniskan Då jag blev gravid med tvillingar och mådde dåligt redan från 3 månaden, bestämde jag mig för att lämna ut min unghäst, 5 årig fbl...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
11 355
Senast: bambam
·
B
  • Låst
Hästmänniskan HJÄLP! Ägaren är försvunnen & hästarna bara står där...(långt) Det kom en ny tjej till vårat kollektivstall den 1 juni med en...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
9 231
Senast: Hovdam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar