ägarbevist för passansökan

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Tracyblue
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 910
T

Tracyblue

säkert fel tråd men flytta gärna snälla moderator =)

ska ansöka om pass till min tös men har så smart som jag är slarvat bort enda papper vi hade på ägarbytet (fick hästen gratis och vi skrev på ett vanligt papper att vi genomfört bytet).

så inget papper hittas nånstans nu, har letat överallt :confused:
finns det andra möjligheter? för de på svehast vill ha kopia på köpelvitto eller bevis med vittnen på att man är uppfödare ( det gjorde vi med min förra häst och det funkade, men nu är jag ju inte uppfödaren)

så vad ska man göra? den gamla ägaren bor låångt bort och jag vet inte om det känns så vbärst smidigt att åka 40 mil enkel väg för att skriva ett nytt papper med henne... hjälp!

Sv: ägarbevist för passansökan

Varför måste man åka 40 mil enkel resa när posten finns ?

Kan väll inte vara så stora problem att ringa den *gamla* ägaren och lösa papprena ägarbytet om allt är som det ska mellan er ??

Mia

Vi hade missat att fylla i det rätta ägarbytespapperet när vi köpte vår första häst. Det blev bara köpekontrakt. Så när det var dags för pass 5 år senare så ringde vi helt enkelt till förra ägaren och berättade att vi skulle skicka över ett sådant papper med post och hon skrev under och skickade tillbaka det.

nja, det har varit lite strul med den människan men det kanske går att lösa. men ska man skriva ett papper själv? hittar inga broschyrer på nätet..
finns det inga andra lösningar ändå?

Om det bara är ett ägarbevis det gäller så duger det om du skriver nåt i stil med att "härmed intygas att xxx äger hästen xxx. (ev. färg, födelseår etc.)" Detta ska sedan två personer (förutom du själv) skriva på.

/tidigare registrator på SH

Om det bara är ett ägarbevis det gäller så duger det om du skriver nåt i stil med att "härmed intygas att xxx äger hästen xxx. (ev. färg, födelseår etc.)" Detta ska sedan två personer (förutom du själv) skriva på.

/tidigare registrator på SH

Hur vet dessa personer det med säkerhet att man är ägare om man inte varit med vid köpet och sett pengar erläggas eller sett när man skrev gåvobrevet ??

Då kan man skriva över vilken häst som helst bara man har 2 st som intygar att den 3 är ägare till pållen :confused:

Man kan då ta en häst på Foder och säga till de närmaste att man köpt hästen och efter ett par månader så säger man till dessa att man tappat bort köpekontraktet (är fodervärd men har dragit denna historia) och dessa 2 skriver och intygar att pållen är hennes och VIPS så äger hon hästen :confused::angel:

Mia

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka