Af vill utreda

Wille

Trådstartare
Arbetsförmedlingen vill utreda vad jag har för verklig arbetsförmåga. Det välkomnar jag. Haken är att jag har fått ställa av min bil av ekonomiska skäl och måste ta mig fram med allmänna färdmedel. Det innebär att jag kommer att behöva droga mig för fullt redan på morgonen. Bussåkandet kommer också att innebära att all min energi (plus lite till) går åt. Det blir ingen arbetsförmåga kvar. Det finns också viss risk att jag hamnar på psykakuten om jag inte klarar av det. Jag har ansökt om färdtjänst, men handläggningstiden är 16 veckor. Färdtjänst är heller inte en optimal lösning och jag vet inte hur mycket energi det drar att åka färdtjänst. Troligen en del trots allt.

Om nu resorna tar all min energi så jag inte har arbetsförmåga kvar, kan jag då bli sjukskriven och senare kunna ansöka om sjukersättning? Nej, troligen inte eftersom jag sannolikt kan arbeta om jag får åka egen bil till och från jobbet och om jobbet är av sådan karaktär att jag klarar av det. Och får jag en riktig lön så har jag ju råd med bil. Men när af utreder och vid eventuell arbetsträning så får jag ingen riktig lön. Hur i hela friden ska af ens kunna utreda min förmåga när jag inte ges förutsättningar att klara något?

Det här känns ju helt som ett låst läge. Hur ska man tänka?

Funderar på att köpa mig en trehjulig moppe som då blir betydligt billigare i drift än bilen. Men kan man åka moppe om det är -15 grader ute? Jag vet inte om det finns vinterhjul att köpa till moppen heller. Men hinner inte prata med kundtjänst innan priset går upp i morgon så det är väl heller inte ett alternativ, misstänker jag.
 
Nu är jag egentligen helt okunnig gällande bilar osv, men fått för mig att man kan ställa på den en kortare tid och sedan ställa på den igen?
Det kan vara helt fel iofs. 😅
Men tänkte att det kanske skulle bli billigare.
Det funkar rätt dåligt om jag behöver åka regelbundet. Bilen behöver dessutom lagas. Det fattas en spjällmotor på den vilket innebär att det vid minusgrader inte går att se ut genom rutan på förarsidan. Kostnad cirka 4000 kronor. (Det borde säljaren stå för eftersom den såldes utan spjällmotor, men säljaren har jag inte lyckats få tag i.)
 
Det funkar rätt dåligt om jag behöver åka regelbundet. Bilen behöver dessutom lagas. Det fattas en spjällmotor på den vilket innebär att det vid minusgrader inte går att se ut genom rutan på förarsidan. Kostnad cirka 4000 kronor.
Aha, okej. Då förstår jag att det inte är ett alternativ.
 
Har du räknat på kostnaden (egenavgiften) på färdtjänst vs moppe vs bil?
Färdtjänst är ju ofta samåkning och ofta omvägar/lång tid och som jag förstått är det svårt för dig. Och kanske det skiljer i olika kommuner/regioner men de gånger jag hjälpt någon med färdtjänst har det verkligen inte varit ett billigt färdmedel, och det finns inget högkostnadskort. Och 50 kr per enkelresa (brukar börja nånstans där för korta resor) blir 100 kr per dag, 500 kr i veckan och 2000 kr i månaden om man åker 5 dagar i veckan.
Färdtjänst verkar funka bäst vi sällanresor?
 
Jag tänker att din faktiska arbetsförmåga ingår att du ska orka ta dig till jobbet och jobba lite.
Om du inte orkar det så är det fortfarande din faktiska arbetsförmåga.
Är en nog så viktig poäng. Gör så med att du säger till att du måste vila lite innan du åker hem efter mötet och behöver någonstans att få vara ifred en stund. Inte meningen att du ska vara så trött nerkörd i skorna att du blir en trafikfara!
Behövs färdtjänst för att du ska klara mötena så är det väl rimligt att du behöver färdtjänst för att klara ett arbete med.
 
Har du räknat på kostnaden (egenavgiften) på färdtjänst vs moppe vs bil?
Färdtjänst är ju ofta samåkning och ofta omvägar/lång tid och som jag förstått är det svårt för dig. Och kanske det skiljer i olika kommuner/regioner men de gånger jag hjälpt någon med färdtjänst har det verkligen inte varit ett billigt färdmedel, och det finns inget högkostnadskort. Och 50 kr per enkelresa (brukar börja nånstans där för korta resor) blir 100 kr per dag, 500 kr i veckan och 2000 kr i månaden om man åker 5 dagar i veckan.
Färdtjänst verkar funka bäst vi sällanresor?
Det går att bli beviljad arbetsresor med färdtjänst. Ges utöver kvoten av tillåtna resor, får endast gå mellan bostad och arbetsplats, kostar som ett busskort.

Men ges det inte någon form av reskostnadsersättning när man deltar i aktiviteter som AF står för? @Wille
 
Man får inte färdtjänst av den anledningen. Jag har ansökt om färdtjänst för att jag annars måste åka kollektivt och har svårt att klara av det. Och mig veterligen finns inget krav på att man måste har råd med bil?
Har du väldigt bra intyg från vården? Om inte tror jag det är mycket att hoppas på att få färdtjänst utan rörelsehinder.

Hur skulle det gå om du åkte buss med ledsagning?
 
Arbetsförmedlingen vill utreda vad jag har för verklig arbetsförmåga. Det välkomnar jag. Haken är att jag har fått ställa av min bil av ekonomiska skäl och måste ta mig fram med allmänna färdmedel. Det innebär att jag kommer att behöva droga mig för fullt redan på morgonen. Bussåkandet kommer också att innebära att all min energi (plus lite till) går åt. Det blir ingen arbetsförmåga kvar. Det finns också viss risk att jag hamnar på psykakuten om jag inte klarar av det. Jag har ansökt om färdtjänst, men handläggningstiden är 16 veckor. Färdtjänst är heller inte en optimal lösning och jag vet inte hur mycket energi det drar att åka färdtjänst. Troligen en del trots allt.

Om nu resorna tar all min energi så jag inte har arbetsförmåga kvar, kan jag då bli sjukskriven och senare kunna ansöka om sjukersättning? Nej, troligen inte eftersom jag sannolikt kan arbeta om jag får åka egen bil till och från jobbet och om jobbet är av sådan karaktär att jag klarar av det. Och får jag en riktig lön så har jag ju råd med bil. Men när af utreder och vid eventuell arbetsträning så får jag ingen riktig lön. Hur i hela friden ska af ens kunna utreda min förmåga när jag inte ges förutsättningar att klara något?

Det här känns ju helt som ett låst läge. Hur ska man tänka?

Funderar på att köpa mig en trehjulig moppe som då blir betydligt billigare i drift än bilen. Men kan man åka moppe om det är -15 grader ute? Jag vet inte om det finns vinterhjul att köpa till moppen heller. Men hinner inte prata med kundtjänst innan priset går upp i morgon så det är väl heller inte ett alternativ, misstänker jag.

Har du fortfarande boendestöd? Kanske du i så fall skulle kunna ansöka om att få boendestöd även för ärenden utanför hemmet - om du inte redan har det. Jag tänker att under utredningstiden så skulle i så fall det kanske kunna funka att med stöd ta kollektivtrafiken. Det kanske inte skadar att undersöka det?

Ett annan sak tänker jag är att fråga handläggaren på Arbetsförmedlingen hur man brukar gå tillväga i din situation. För jag tänker så här: Ingen - varken du eller samhället - gynnas av att du efter långvarig sjukskrivning och olika utredningar ska riskera försämras av Arbetsförmedlingens utredning. Det är inte rimligt att du ska vrida och vända på dig och hålla på att köpa moppe osv. innan du vet vilket deras beslut blir.

Jag tänker också att det inte kan vara första gången som Arbetsförmedlingen stöter på frågan - det här är ju deras jobb och uppgift. Om kollektivtrafik inte funkar och färdtjänst kan fungera så kanske Arbetsförmedling rekommenderar att du väntar med utredningen tills dess att du har beviljats färdtjänst för det aktuella syftet (arbetsförmågeutredning och eventuell arbetsförmedling)? Så hör med dem hur de ser på din situation och hur den brukar lösas.
 
Olika kommuner har tolkat lagen olika. Men i grund och botten så omfattas ju inte funktionsnedsättning enbart av rörelsehinder.
Jag menade inte att det aldrig beviljas för annat än rörelsehinder. Men kraven på väldigt gott stöd i intyg lär vara stort om du kommer med en "ovanligare" typ av behov som har en stor och vag övergångszon mellan att tydligt kunna och tydligt inte kunna.
 
Jag menade inte att det aldrig beviljas för annat än rörelsehinder. Men kraven på väldigt gott stöd i intyg lär vara stort om du kommer med en "ovanligare" typ av behov som har en stor och vag övergångszon mellan att tydligt kunna och tydligt inte kunna.

Jo, jag förstår ju i praktiken att det är så - även om det inte ska vara så, varken enligt svensk rätt eller CRD.

Ett litet sidospår: Det finns så många förutfattade meningar kopplade till funktionsnedsättningar, både hur de ”ser” ut och vad de innebär för personen. Ett exempel är att funktionsnedsättning ofta illustreras med en rullstolssymbol vilket inte direkt bidrar till att vidga synen. När jag har jobbat med utbildningsmaterial, t.ex. filmer, så har jag alltid varit på som en hök om att inte låta funktionsnedsättning enbart illustreras av person i rullstol.
 
Jag är beviljad färdtjänst mellan hem och arbetsplats, och jag är inte det minsta rörelsehindrad. Det var inga större problem för mig att få, men till mitt jobb finns ingen kollektivtrafik. Det var säkert en påverkande faktor.
Beror nog på kommun där med. Många kommuner uttrycker med närmast stora bokstäver att varken avsaknad av kollektivtrafik eller avsaknad av körkort är faktorer som påverkar.

Sen är det inte alls omöjligt att få färdtjänst för icke-fysiska funktionshinder men det är olyckligt stora skillnader i bedömningen mellan olika kommuner/regioner så det är mycket svårare förutse vad som krävs
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 250
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Burkmat
  • Störiga saker vi stör oss på, del 37.
  • Härnösand

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp