Äter plötsligt inte sitt hö???

fiaskurken

Trådstartare
Min treåring hade en lindrig släng av kolik i torsdags natt, vet. var ute och han fick kramplösande. Magen blev bättre, och han har bajsat regelbundet nu. Det är dock mindre högar (mkt mindre!) i boxen :cool: Han har bara fått kli och linfrögröt sedan dess, samt grovfoder förstås. Promenerar med honom varje dag och tarmljud har han.

Men nu till saken: han äter inte sitt hö, vägrar totalt :eek: . Vi har halm som det är väldigt mycket grönt i, och den äter han gärna. Har testat att ge det i ett hörn i boxen och det är tydligen riktigt smaskigt :d han är ju inte helt ok i magen ännu, kan det vara därför han hellre äter halmen ist? han har såklart hö i boxen också, men det vill han INTE ha. Har provat med både hönät och andra hörn i boxen men det vill sig inte riktigt. Nu har han fått denna gröna halm istället för hö till frukost och lunch - har tänkt så att det är bättre att han äter det än inget alls :confused: Har även testat att blanda hö och halm men det är han för smart för....

tror ni att det kommer gå över när magen blir helt okej igen och att han får tillbaka sin höaptit?? det har aldrig varit något problem förut och balarna är fräscha ochså?

Några mer tips på vad jag kan göra med min lilla kolikpålle så magen kommer igång ordentligt? Har masserat, promenerat, kokat linfrögröt, tempat, pulsat, blandat skit i maten (som de gör med fölen när de är dåliga i magen :crazy: ) och gud vet allt *pust*

tacksam för tips!

/ Oroliga fiaskurken
 
Senast ändrad:
Sv: Äter plötsligt inte sitt hö???

Har tyvärr inga tips och råd om vad det kan vara men en av mina hästar har plötsligt blivit likadan. Han har dock inte haft någon som helst kolik men han har totalvägrat att äta sitt hö. Halm och kraftfoder går bra. Detta har pågått under ca 2 veckor och jag kan absolut inte komma på varför. Emellanåt så äter han upp allt och emellanåt så skiter han bara i det. Han är annars ett riktigt matvrak så detta känns väldigt konstigt. Har kollat höet och det är inget fel på det. Luktar och känns hur bra som helst. Konstigt!! :confused:

Är också intresserad av att höra om det är någon som vet vad det kan bero på. Men eftersom din häst äter av sin andra mat så tror jag inte att det beror på koliken. Då borde den rata all mat.
 
Sv: Äter plötsligt inte sitt hö???

Om din häst fortfarande gödslar mindre än normalt är det mer oroande änatt han hellre äter halm än hö... Så här års blir min första tanke sandkolik. Ger ni hö på marken i hagen? Har där varit upptrampat under hösten? eller går hästen och pillar i sig gräs och rötter och får med jord? Om detta stämmer på din häst har jag två lösningar, en kortsiktig och en långsiktig: Ge loppfrön, så mycket du kan få hästen att äta, för att rensa magen från ev jord och sand. Hårdgör marken där hästarna får sitt grovfoder och se till att den har gott om stråfoder av bra kvalitet så att den inte går och pillar i sig gräs på upptrampad mark. Fortsätt ge en mindre dos loppfrön varje dag så fort marken är mjuk och någon vecka efter det frusit på. Ett sätt att kolla om hästen har sand i avföringen är att ta en nygödslad hög och slamma upp i en hink vatten. Fyll sedan på med mer vatten medan du lutar hinken, så att gödseln flyter ut. Låt vattnet stanna, och kolla sedan om det ligger sand i botten av hinken.
Jag säger inte att det ÄR sandkolik, men vill göra dig uppmärksam på möjligheten, eftersom det är en så lömsk form av kolik. Dessutom är den rätt vanlig just under vår och höst.
 
Sv: Äter plötsligt inte sitt hö???

Veterinären trodde också det kunde vara någon typ av sandkolik... Men jag menar, vad gör man, hagarna är leriga på hösten men jag har lunchat så gott jag kan, svårt att lägga ut mat för hela dagen när de andra hästarna äter upp det ju :confused: :crazy: Nu är det visserligen fruset och snö, men de står ju och pillar i backen och letar gräs under som säkert är lerigt och fruset.

Jag förstod inte riktigt hur jag skulle kolla om det var sand i skiten, kan du inte förklara mer ingående :o

Loppfrön, VAD I HELA friden är det och hur ger jag det/ var kan jag få tag på det/ vad kostar det (mindre viktigt men iaf)

Nu blev jag så nervös så jag måste nog åka ut och titta till pållen igen :crazy:
 
Sv: Äter plötsligt inte sitt hö???

Min allra första tanke var också sandkolik men glömde helt bort att skriva det. Har precis haft en av mina hästar på hbg djursjukhus just pga sandkolik :( . Hon behandlas med loppfrön samt att hon absolut inte får äta sin mat på marken i hagen längre. Därför har jag kört ut ett gammalt badkar som hon nu kan äta sitt hö i. Tyvärr verkar det inte hjälpa henne att ha fri tillgång till stråfoder då hon helt sonika kan gå ifrån det för att slicka marken och skrapa med tänderna :confused: . Därför får hon nu gå med munkorg när hon är ute :( och det känns jättetråkigt. Känns som djurplågeri, men vad ska man göra??? Vad jag än gör så slickar hon marken.... :crazy: Vad gör man om man inte har stora gräshagar att tillgå???

För att kolla om det är sand i bajset så tar jag en påse och tar upp några lortar i (precis som en hundlort). Spolar sedan i vatten i påsen så att allt bajset löses upp. Sen kan man känna med fingrarna utanpå påsen om det är sand i bajset eller inte. Känns ganska tydligt om det är något.

Loppfrön heter egentligen Psylliumfrön och är små frön som man blötlägger ca 15 min innan utfodringen både morgon och kväll, blandas sedan ner i det vanliga kraftfodret. När de blir uppblötade så blir de till en slemmig geleklump. Slemmet är klistrigt (obs! linfrön har ej samma effekt) och detta gör så att fröna drar med sig sand och annan skit ut ifrån tarmarna och magen. Funkar faktiskt väldigt bra.
Vid kolik ska man ge hästen så mycket man bara kan (jag gjorde det i onsdags när min häst hade ett lindrigare återfall och det verkade göra susen för dagen efter mådde hon som en prinsessa). I förebyggande syfte så ger man 2 dl blandat med 4 dl kallt vatten 2 gånger/dag åt stor häst. Ponny: 1 dl blandat med 2 dl kallt vatten 2 gånger/dag. Min häst får dock 3 dl 2 gånger/dag eftersom hon haft så mycket problem av det.
Finns nog att köpa på Granngården, inte jättebilligt men väl värt pengarna om man får ha sin häst frisk.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Äter plötsligt inte sitt hö???

Du löser alltså upp gödseln i en spann, och då sjunker ju alla tunga partiklar till botten, och alla gräsresterna flyter upp, så att du kan hälla ut dem, sedan kan du se om du har mycket sandpartiklar kvar i botten på hinken. Jag vet att det finns gamla trådar både om hur symtomen ser ut för sandkolik, och hur man kan göra för att få till en bättre utfodringsplats i hagen (eftersom jag har skrivit svar där)
Hoppas din häst håller sig frisk! Lycka till!

Glömde ju! Jag har köpt loppfrön i 5-kg påse för ca 300 kronor. Mina hästar får varsen dl varje kväll, lite mer när det är som lerigast. Om marken är frusen en längre tid gör jag uppehåll. Jag har nog använt ungefär en påse i månaden till mina två hästar.
 
Sv: Äter plötsligt inte sitt hö???

Jag har geggat med bajset men tyckte inte jag hittade nån sand eller så??

Han vill absolut inte under några omständigheter äta loppfrön, nu kokade jag visserligen kanske ska prova att ge torrt i betforen och hoppas att han äter? Han verkar inte särskilt sugen på nånting förutom sin halm... tandlossning?
 
Sv: Äter plötsligt inte sitt hö???

:devil: Hej jag tror du behöver byta stall det brukar hjälpa. Närå jag bara såg dig här och tänkte att snart är det you and me och lite rara tottar som galopperar här på ängen det ska bli så skönt....puss o kram från du vet vem
 
Sv: Äter plötsligt inte sitt hö???

Har också funderat på det men efter rådfrågning hos vet. i hbg så kom vi fram till att det inte skulle vara det. Min häst äter kraffts röda mineraler och dom är ju gjorda för högpresterande hästar så hon borde inte gå miste om något. Vet inte, kanske kan vara det ändå.... :confused: Fast hur ska man då veta vad det är som saknas?? Blir så förvirrad.... Verkar som att det är en idé som hon kommit på, eler nåt....
 
Sv: Äter plötsligt inte sitt hö???

Loppfröna ska inte kokas utan bara blandas i kallt vatten. Kan även ges torra men får nog allra bäst funktion om dom är blöta. Vet inte riktigt där. I alla fall så om du blandar loppfröna ordentligt i kraftfodret så brukar i alla fall mina hästar äta det. Nu har min dock börjat tycka att det är tråkigt eftersom hon får rätt lite kraftfoder för tillfället. Det löste jag med att hälla i lite proviva nypon eftersom hon älskar detta. Funkar jättebra på min häst i alla fall. Ett litet tips bara....
 
Sv: Äter plötsligt inte sitt hö???

Tyvärr verkar det inte hjälpa henne att ha fri tillgång till stråfoder då hon helt sonika kan gå ifrån det för att slicka marken och skrapa med tänderna . Därför får hon nu gå med munkorg när hon är ute och det känns jättetråkigt. Känns som djurplågeri, men vad ska man göra??? Vad jag än gör så slickar hon marken.... Vad gör man om man inte har stora gräshagar att tillgå???
Brukar vara första tecknet på mineralbrist!

Får hon tillräckligt med mineral o salt? Om du anser att hon får det kan du prova o ge B-vitamin.. brukar hjälpa.
 
Sv: Äter plötsligt inte sitt hö???

Ja, det tänkte jag också. Har pratat med både vet. och foderrådgivare och iom att hon får kraffts röda miner så lär det inte vara mineralbrist. Däremot så har hon bara saltsten inne. Kan ju vara så att det är det hon vill ha där ute så nu ska jag minsann börja ge henne salt där ute också. Hjälper inte det så får jag kanske börja ge henne extra salt i fodret för att se om det hjälper. Hur mycket ger man då, förresten??
 
Sv: Äter plötsligt inte sitt hö???

Det kan ju vara så att han känner att hans mage just nu inte klarar höet om det är mkt näringsrikt utan föredrar halm.
Låt honom äta det ett tag å se vart det leder, jag tror säkert han kommer börja äta hö igen.Men komplettera med mineraler å vitaminer så du vet att han får i sig det han ska.

De åtgärder du redan gjort är jättebra!Prata med veterinären om han/hon oxå har några tips.
Jag har inte haft så många fall av kolik men en gång hade jaj en häst som fick det lite då å då.Promenerade mkt med henne samt gav lite bikarbonat i uppblött betfor.Bikarbonat gav man till människor med magsmärtor förr å det funkar faktiskt.
 
Sv: Äter plötsligt inte sitt hö???

Tack för svaret! Har precis pratat med min foderrådgivare och hon rekommenderade ca 0,5 matsked/dag så det stämmer nog ganska bra med det du rådde till. Tack igen!
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst gick omkull i hagen i förrgår och dammade rakt igenom staketet så två stolpar går av. På något vis skär han sig strax under...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
21 114
Senast: Messy
·
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 709
Senast: Luleå
·
Hästvård Jag har ägt min häst, hbl sto på 11 år i ca 8 år. Lite historik: I februari fick hon ett riktigt allvarligt kolikanfall och jag hade...
Svar
2
· Visningar
1 156
Senast: cactuspower
·
S
Foder & Strö Har nyligen börjat med att ge ca 10kg grovfoder i småmaskiga hönät ute i hagen, och tänkte höra med er andra, som också använder dessa...
Svar
5
· Visningar
1 828
Senast: trofé
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp