Äter lera och sin egen skit.....

Sv: Äter lera och sin egen skit.....

Tack för ditt svar!

Visste att frågan skulle komma om foderrådgivaren var från Krafft ;) . Säger ingenting, så har jag ingenting sagt.... :angel:


Jag har verkligen ingen aning om det här med foderstater och hoppades därför på lite hjälp härifrån. Tyckte att det foderrådgivaren hade räknat ut lät lite mysko. Stämmer verkligen tex. Ca/P-kvoten i den uträkningen?? Tyckte inte jag att det gjorde i alla fall (fast jag kanske har gjort fel) och det är väl jätteviktig att den gör det?

Om du orkar och vill så får du hemskt gärna räkna på en foderstat med detta fodret också:

Salsa Basmix

11,2 MJ/kg
85g smbrp/kg
8,8g Ca/kg
4,5g P/kg
3,0g Mg/kg
0,4 mg Se/kg

Skulle, om det går, vilja använda detta foder då jag har förstått att det är ett bra foder samt att jag kan få tag i det billigt. Tror även att det är väldigt smakligt för hästen.

Vad foderrådgivaren hängde upp sig på när det gällde den nuvarande foderstaten var att hästen inte fick tillräckligt med lysin i sig. Förstod det som att lysin var växttråd. Men måste man tvunget ge enbart Krafft för det eller man kanske kan kombinera ihop någon annan foderstat??

Jo, jag vet att jag borde ha en mineralanalys på mitt hö och det handlar absolut inte om någon snålhet utan mer att det var första gången jag gjorde en analys och när jag frågade om vilken analys jag skulle kryssa i så var det näringsanalysen. Förstod ju inte då att det var lika viktigt med mineralerna eftersom dom sa åt mig att det var näringsanalysen som var den vanligaste. Jaja, nu vet jag ju till nästa gång. Tänker inte skicka in någon mineralanalys på detta höet då jag endast har få balar kvar men jag ska givetvis göra det på nästa sändning hö.

Den nuvarande foderstaten (hö, havre, mineral) är inte uträknad med något arbetstillägg. Däremot är foderstaten med Krafft Nya Groov och hö uträknad efter lätt arbete som förväntas börja inom en snar framtid.

Hoppas att du förstår allt mitt svammel.... :smirk:

PS. du vet möjligen inte vad det kan vara när hästen rent ut sagt ÄTER lera i hagen. skiten har jag bara ett henne äta en gång men leran äter hon frenetiskt hela tiden :confused: . var en period i somras då hon bara fick hö att äta eftersom hon var dålig i magen. veterinär rådde mig att ta bort krafftfodret under 1-2 månader. kan det vara pga att hon fick i sig för lite mineraler som hon nu beter sig så här?? vet snart inte vad jag ska göra eftersom hon ju får problem med sandkolik om hon äter leran. DS.

Känner mig så himla hemsk..... :(
 
Sv: Äter lera och sin egen skit.....

Du skulle förresten inte vilja förklara det här med kvoter för mig?? Det är för mig rena grekiskan :crazy: .

Kom att tänka på att foderrådgivaren hade kommit fram till ett behov på 585 g smb rp. När du räknade ut den havrebaserade foderstaten så blev det bara 556,5 g smb rp. Spelar detta någon roll?? Måste det inte vara minst 585 på en växande unghäst eller hur fasiken ska man tänka?? Ska man fodra extra med protein då, eller??

Usch, snälla hjälp! Jag fattar ingenting :crazy: .
 
Sv: Äter lera och sin egen skit.....

Jag har räknat fram och tillbaka, men det är ganska svårt att få det tillförlitligt när du inte har mineralanalys på höet.

Lerätning brukar ju bero på mineralbrist eller för lite stimulans, såsom för få kilo hö.

Koprofagering kan beror på otillräcklig mängd protein eller störd mag och tarm flora.

Hur mycket halm äter hon?

7 kilo hö är för lite, men redan på 9kg kommer energin i överkant pga att du har ett väldigt bra hö på gott och ont just nu :smirk:

Har hon väldigt lätt att lägga på sig hull?
 
Sv: Äter lera och sin egen skit.....

Har också förstått det där med att hon får för mycket energi om hon får 9 kg hö. Får ca 3-5 kg halm/dag.

Ja, jag kan tänka mig att hon lätt lägger på sig. Innan hon åkte in på sjukhuset så var hon lite rund, men sen gick hon ner en del för att sen efter sin hemkomst gå upp sakta men säkert igen.

Pratade nyss med djursjukhusets foderrådgivare och hon menade på att det inte var någon större fara att hästen gick på sin nuvarande foderstat fram tills jag fått analysen på det nya höet. Iom att hästen ju får de röda mineralerna så bör hon få i sig tillräckligt så länge. Hoppas på att kunna hämta hem höet i helgen och sedan skicka in analys i början på nästa vecka. Då även mineralanalys.

Visst har hennes tarmflora varit störd då hon haft en hel del sand i tarmen men man tycker ju att det någon gång ska stabiliserars eftersom hon nu är tömd på sand och äter loppfrö varje dag. Hennes avföring har blivit mycket bättre sedan sjukhusvistelsen så jag tror att tarmfloran är på väg åt rätt håll i alla fall. Har iofs bara sett henne sluga en hel bajsboll engång, men däremot sett henne äta lera ett antal gånger. Leran är alltså det största problemet.
 
Sv: Äter lera och sin egen skit.....

Jag håller med djurssjukhusets foderrådgivare. Avvakta med att ändra foderstaten innan du fått ny analys.
Hästmagar är jättekänsliga för förändringar i foderstaten och det tar åtskilliga veckor innan bakteriefloran stabiliserat sig.

Eftersom hon äter så pass mycket halm så har hon ju ändå att pyssla med. Måste säga att det verkar som ett mysterie att hon äter så mycket lera. Hur är hagen?

Det kanske är någon typ av neurotisk störning? *grubblar*
 
Sv: Äter lera och sin egen skit.....

Hej!
Nu är ju jag inte speciellt duktig på det här, kan bara räkna basic, det finns de på denna sida som är riktiga experter MEN det jag kan säga är att för det första har jag aldrig hört någon diskutera huruvida det finns för lite eller för mycket lysin (när man pratar om grundfoderstat dvs. att MJ, smrp, Ca och P ska stämma i första hand), det är väl på en betydligt högre nivå antar jag.

Lysin (kan inte så mycket om det men) är en aminosyra och har väl inget med växttråd att göra överhuvudtaget. Denna foderrådgivare verkar faktiskt ganska oseriös och inte så kunnig. Hur kan h*n veta hur mycket lysin du har i din foderstat, finns lysinet med på analyspappret? Eller kan man räkna nåt slags schablonvärde på det? I vilket fall så tror jag inte att det är speciellt viktigt i sammanhanget. Det som är viktigt är:

1. Att hästen får i sig tillräckligt med grovfoder. Man brukar räkna absolut minst 1,2 kg hö/100 kg häst (i ditt fall 7,2 kg), men helst 1,5 kg/100 kg häst (i ditt fall 9 kg) eller mer om det går. Detta för att hästen ska få sitt tuggbehov tillfredsställt och för att magen ska fungera.

2. Att hästen får i sig rätt mängd energi och protein i förhållande till sitt behov (vikt, ålder, arbete) och att det råder bra förhållande mellan dessa två (smrp/MJ-kvot). Detta går att räkna ut med hjälp av det du vet, dvs. hur gammal din häst är, hur mycket den väger (ungefär), hur mycket jobb den gör eftersom du har analys på energi och protein. Inga problem.

3. Att hästen får sitt behov av de viktigaste mineralerna tillgodoställt (vanligen Ca, P, Mg + selen eftersom svenska jordar är selenfattiga) och att det råder bra förhållande mellan dessa mineraler. Det har du ingen aning om eftersom du inte har en mineralanalys för höet (och det är ju mest hö en häst äter) så därför blir det betydligt svårare. Det är fullständigt omöjligt att gissa sig till vad höet innehåller för mineraler så därför kan man förvärra en felaktig kvot genom att ge en massa mineraler när man inte har någon aning. Därav är det helt omöjligt att räkna ut vad "foderstaten ger" som du skrivit här uppe eftersom du inte VET vad foderstaten ger när du inte vet vad höet innehåller. Sen kan man ju givetvis räkna på vitaminer och övrig spårmineraler etc men det är väl ingen större mening om inte ovanstående först är tillfredsställt.

Detta med kvoter (har diskuterats i oändlighet här). Man (veteskapligt belagt av olika agronomer mfl) brukar säga att en vuxen häst ska ha en kvot på 6 eller minst 6 mellan smrp och energi. Dvs. att det ska finnas 6 gånger så mycket protein i foderstaten som det finns energi.
Ex. en häst behöver 40 Mj per dag. 40 x 6 = 240.
Har man redan ett exempel på en uträknad foderstat (som i ditt fall) kan man ovänt räkna 586 g protein / 76 Mj (som är din hästs behov)= 7,7. Dvs. den foderstaten ger då 7,7 gånger så mycket protein som energi. Hänger du med?

Växande unghästar behöver mycket riktigt både mer energi och framförallt protein. Jag har inte min bok här nu och har inte kvoterna i huvudet, men tror att det ligger nånstans på en kvot på 9,5 när de är ganska små som sen minskar till runt 7,5 när de är runt 1,5-2.5 ca (nu kommer snart nån och rättar mig!!) för att sedan räknas som vuxen mellan 2-3 års ålder ungefär.

Detta är dock som alltid individanpassat också. Det finns folk som har vuxna hästar som går på "fölkvoter" dvs. höga kvoter för att de lärt sig att just den hästen mår mycket bättre på det. Känner man inte hästen alls kan det ju vara bra att utgå från tabeller i början för att sedan ändra när man lärt sig hur hästen funkar.

Jag hinner inte räkna på ditt kraftfoder nu, men mitt "akutråd" är:
ge hästen mycket hö!! Skit i vad krafft :devil: rådgivaren säger!
Du har tillräckligt med protein i det för att det inte ska vara nån fara även om hästen skulle behöva en högre kvot (kvoten ÄR ganska hög för den delen).

Om du ska köpa nytt hö, vilket jag fattde det som; köp ett bra hö som är analyserat (även mineralerna), skriv hit med värdena innan du köper så får du säkert hjälp!

Lycka till!

Vildvittra
 
Sv: Äter lera och sin egen skit.....

Ja du, jag grubblar också :confused: . Det gör hela min familj och veterinärer, foderrådgivare etc. Vet. och foderrådgivare tror på någon fix idé som hon kommit på, då hon mycket väl kan gå ifrån sitt hö i hagen för att äta leran :crazy: .

Tror du att hennes nuvarande foderstat funkar fram till dess då? Det trodde i alla fall foderrådgivaren på sjukhuset och jag tror att jag litar på henne. Har ändå arbetat ihop med henne och vet att hon är duktig. När man pratar med andra foderrådgivare känns det som att det enda dom är intresserade av är att rekommendera det foder de jobbar med. Om du förstår vad jag menar....

Jag är bara så orolig över om hon får för mycket eller för lite. Verkar som att hon får en hel del för mycket energi och protein som det ser ut nu. Är det jättesuperduperdåligt?? :confused: Räknade lite själv på om jag bara skulle ge hö och sen Krafft Protein men då hamnade jag på en kvot som var 7,9 och det är väl rent för mycket??? Ska den inte ligga runt 6?? Eller det kanske är lite annorlunda för växande unghästar??

Usch, nu är jag verkligen förvirrad! Vill så väl men känns som att allt blir så fel så fel..... :(
 
Sv: Äter lera och sin egen skit.....

nuvarande foderstat är inte dålig på något sätt så det behöver du INTE oroa dig för.

Jag tror mer och mer på att det är någon typ av neurotisk störning.
Det verkar mest troligt i dagsläget. Som du skrev går hon ju från sin höhög för att äta lera.

Jag har en häst i stallet som fick dille på en viss sorts lera ett tag. Men den nojjan försvann av sig självt. Han hann inte få problem av det. Han har också uträknad foderstat osv.

Jo, just det, hur är flocken hon går i. Trivs hon. Kanske kan vara läge att byta hagkompisar och se om det hjälper??
 
Sv: Äter lera och sin egen skit.....

Neurotisk störning??? Vad är detta :o ?? Dille av något slag, eller?

Vi har fyra hästar som är uppdelade två och två. De går dock i hagar som gränsar till varandra och därför har dom kontakt med varandra över staketet fastän de inte går ihop. Min går ihop med en shettis som hon funkar bäst med. Har inte märkt att hon verkar vara missnöjd med detta på något sätt. Att inte alla kan gå tillsammans har med gamlingen att göra. Han bossar för mycket över min och shettisen så de är livrädda för honom och flyr hals över huvud bara han så lite som sneglar åt deras håll. Däremot går gamlingen bra ihop med den nya unghästen, som i sin tur inte alls gick ihop med min. Min häst är alldeles för snäll och får ta för mycket stryk av dom andra. Shettisen kan hon dock hantera, fastän han nyper henne ibland.

Förmodar att hon tycker att det är tråkigt att lunka omkring i smutsiga lerhagar nu på vintern.... :crazy: . Men vad ska man göra??
 

Liknande trådar

S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 177
Senast: Madick
·
K
Hästvård Jag jag vet inte vart jag ska börja men jag har ialla fall en 5 årig halvblodskille som dragits med skumma hältor i över ett år vi har...
Svar
10
· Visningar
1 430
Senast: Ewelina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp