Äter lera och sin egen skit.....

S

snofflan

Har en häst som helt plötsligt har fått superdille på att äta leran ute i hagen. Därför går hon nu med munkorg på sig ute i hagen men kommer ändå på sätt att få in leran i korgen så att hon kan äta. Det har blivit till ett febrilt sökande efter denna förbannade lera.

En annan sak är att i dag när jag kom till stallet såg jag henne sluga en hel bajsboll. Rakt upp och ner!

Nu undrar jag om det är någon som vet vad hästarna brukar lida brist på när de käkar lera och sina egna lortar. Jag vet snart inte vad jag ska göra längre....... Det enda jag vet är att detta inte får fortsätta eftersom hon redan varit inlagd på sjukhus pga sandkolik :crazy:

Snälla HJÄLP mig!!
 
Sv: Äter lera och sin egen skit.....

Rådgör med veterinär, kan säkert vara en massa olika saker...



MVH/


Josefine
 
Sv: Äter lera och sin egen skit.....

När dom äter sin egen "skit" brukar det vara fel på tarmfloran har jag fått lära mig. Det finns något medel för att "byta" tarmflora men jag kan inte komma på vad det heter så fråga vet. eller apoteket.
 
Sv: Äter lera och sin egen skit.....

Rådfråga veterinär!
Har du provat linfrö? om inte gör det tills du får svar från Vet.
 
Sv: Äter lera och sin egen skit.....

Jo, tarmfloran vet jag att hon haft problem med ett tag men trodde att den började repa sig nu efter att ha varit på sjukhuset. Det verkar så på skiten i alla fall (fast form, var tidigare lös).

Till Jossan: Jag har redan rådfrågat veterinär. De verkar inte ha en aning om vad det kan vara :( . Känns som att man måste försöka lösa det hela på egen hand.


Till mysko: Varför just linfrön för tarmfloran?? Har det något speciellt med det att göra eller? Hon får loppfrön eftersom hon haft problem med sandkolik. Detta måste hon alltid äta i förebyggande syfte.
 
Sv: Äter lera och sin egen skit.....

jag hade nästan samma problem med min häst när jag fick hem honom i sommras. Vi tänkte att det kunde vara mineral- och salt brist. Så han fick 1/2-1 dl salt och 4-5 dl mineralpellets i nån vecka och sen slutade han att äta jord...
 
Sv: Äter lera och sin egen skit.....

Ok. Tack för ditt svar! Ska först se vad foderstaten säger (är inte så bra på det här med foderstater så jag har lämnat över det till foderrådgivare :smirk: ). Kan bli ku och se om dom kan hitta bristen. Iofs så trodde min foderrådgivare att det blivit till en dålig vana och inte en brist. Usch, om det är brist på något så är det ju enklare att lösa situationen, men om det bara är ofog så blir det ju lite svårare när de väl kommit på det.
 
Sv: Äter lera och sin egen skit.....

Din häst försöker tala om för dig att den behöver mineraler
 
Sv: Äter lera och sin egen skit.....

Men hon får ju mineraler..... :confused:
 
Sv: Äter lera och sin egen skit.....

90 % av koprofagerande brukar kunna skyllas på för lite grovfoder. Hur mycket grovfoder får din häst?
(Förlåt, inte meningen om det låter anklagande, bara ett försök att stämma av läget...)
 
Sv: Äter lera och sin egen skit.....

Blixten skrev:
jag hade nästan samma problem med min häst när jag fick hem honom i sommras. Vi tänkte att det kunde vara mineral- och salt brist. Så han fick 1/2-1 dl salt och 4-5 dl mineralpellets i nån vecka och sen slutade han att äta jord...

Tänk bara på att det kan bli enormt mycket selen om man ger 4-5 dl (400-500 gr?) och det är giftigt. Så kolla seleninnehållet om ni ska ge så mycket mineraler.

mvh Jessica
 
Sv: Äter lera och sin egen skit.....

Tänk på att det finns massor av olika mineraler och spårämnen, den typ av mineraler du fodrar med kanske inte täcker just det hon saknar? Eller behöver hon mer?
Låter inte som ett roligt problem, men det försvinner säkert när hon får i sig det hon saknar, lycka till!
 
Sv: Äter lera och sin egen skit.....

Min häst slutade att äta bajset när jag gav mer hö... Ökade från 8 kg till ca 10 kg... Provade att öka på mineralerna men det hjälpte inte! Har också hört att det kan vara tarmfloran, foderexpert råddde mig då när jag frågade om varför min häst åt bajs, att ge bakjäst utrört i vatten i några dagar och sen ge kraffts MagTarm... Men som sagt, jag ökade bara på höet.

Förresten såg jag en häst äta lera i somras, hon hette "Lera".. ;) :D Men vad det kan bero på vet jag inte...
 
Sv: Äter lera och sin egen skit.....

Det är ingen fara, jag förstår vad du menar ;) . Min häst får 7-9 kg hö/dag och ibland även halm.
 
Sv: Äter lera och sin egen skit.....

Hon får Krafft Miner Röd just för den sakens skull att det skulle täcka ordentligt (fick rådet av foderrådgivare att använda den men funderar på att byta till den blå istället då jag tror det räcker med den.
 
Sv: Äter lera och sin egen skit.....

Vet inte om ni är duktiga på foderstater för i så fall kan ni ju kolla över detta. Den ena är den hon har just nu och den andra är en som foderrådgivare räknat ut åt mig.

Hövärden: 84% ts - 8,2 MJ - 57 smb rp (tyvärr ingen mineralanalys på höet), andraskörd från 2003 (så vitaminerna måste ju ha minskat)

Nuvarande foderstat:

7 kg hö
1,2 kg havre
0,25 kg betfor
160 g Krafft Miner Röd
4 dl loppfrön
Halm

Hästens behov:

76 MJ
585 smb rp
36 g lysin
35 g Ca
20 g P
12 g Mg

Hästens intag i foderstaten:

72 MJ
508 g smb rp
27 g lysin
38 g Ca
21 g P
19 g Mg

Foderstaten som foderrådgivare rekommenderar:

7-9 kg hö
ca 2 kg Krafft Nya Groov
4 dl loppfrön

Hästens behov: samma som ovan

Hästens intag i foderstaten:

77 MJ
649 g smb rp
36 g Lysin
30 g Ca
24 g P
14 g Mg

Hon har räknat på en (ca)vuxenvikt på 600 kg (hbl) och lättare arbete. Hästen är inte mer än 2 år och 7 månader men ska så smått ridas in till våren för att kunna gå 3-årstestet i maj. För närvarande arbetar hästen ingenting utan "arbetet" börjar efter nyår.

Vad tycker ni?? Några förslag på andra foderstater?? Ska jag lita på foderstaten hon rekommenderade?? Kom hemskt gärna med kommentarer!! Vill ha all hjälp jag kan få när det gäller hästens foderstat.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Äter lera och sin egen skit.....

hur är hon i hullet, mankhöjd?
 
Sv: Äter lera och sin egen skit.....

Oj då, det glömde jag ju berätta :o .

Normalhull om än tappat lite grann efter en vecka på sjukhus men håller redan på att ta igen det (normalfödd, i alla fall inte svårfödd). Har kommit igen fint tycker jag. Väger ca 483 kg nu och är för tillfället 157 cm över manken(har stått still ett tag). Förväntas bli ca 165 cm när hon är färdigväxt.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Äter lera och sin egen skit.....

hon ligger ju precis på gränsen vad det gäller mineraler. Och hon får inte någon större mängd grovfoder.
Står hon på halm?
Hur mycket av den äter hon uppskattningsvis?
Hur mycket hö tror du att hon kan peta i sig som max?
 
Sv: Äter lera och sin egen skit.....

Nu har inte jag räknat jättenoga, men det första som slår mig är att 7 kg hö är ALLDELES för lite till ett halvblod på 600 kg. Sen är det ju så att ditt hö har riktigt bra värden med en smrp/MJ-kvot på 6,9 så jag förstår inte varför det skulle vara nödvändigt med en massa kraftfoder typ Groov (var foderrådgivaren möjligen från Krafft :devil: ?)
Behöver din häst verkligen en kvot på 7,7?

Isåfall kan du ge 9 kg hö, 100 g. betfor och 200 g Krafft Protein.
Det ger:
77 Mj
586 g smrp
kvot 7,6

Alltså tillräckligt för att täcka din hästs behov enl. din egen uträkning/uppskattning.

Om det är så att hästen klarar sig med en lägre kvot kan du ge:
9 kg hö och 0,5 kg havre.
Det ger:
79 Mj
556,5 g smrp
kvot 7

Sen är detta med mineraler ett dilemma när det inte finns mineralanalys på höet. Jag tycker du ska kosta på dig en analys så att du vet vad höet innehåller och därefter komplettera med det som verkligen behövs.

Sen undrar jag om du lagt på tillägg för arbete i denna foderstat eller om det bara är underhållsbehovet detta. Om inte måste det ju förstås läggas på om hästen rids.

Ang. ursprungsfrågan om varför hästen äter bajs så vet jag inte, men det jag också hört är att man då bör öka grovfodergivan. Jag skulle personligen med ditt hö gärna ge mer, kanske tom. fri tillgång men det beror ju lite på vad man har för häst också.

Vildvittra
 

Liknande trådar

S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 177
Senast: Madick
·
K
Hästvård Jag jag vet inte vart jag ska börja men jag har ialla fall en 5 årig halvblodskille som dragits med skumma hältor i över ett år vi har...
Svar
10
· Visningar
1 430
Senast: Ewelina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp