Äter hellre halm än hö??

Polly_Mulle

Trådstartare
Min kuse käkar hellre halmen än höt. Har råghalm. Så nu till frågan... Kan jag ge honom silage + halm istället för höt som han ändå inte äter nu. Jag ger del i grovfodergivan i hö eftersom jag tycker att bara silage blir för blött för magen (ts ca 50).
Tänkte kolla med er eftersom det känns dumt att fodra med dyrt hö som jag ändå får slänga... Är det ok att hålla honom på halm och silage eftersom det uppenbarligen är godare?
 
Sv: Äter hellre halm än hö??

Mina hästar har fortfarande gräs i hagarna. De går och pillar i sig gräset hela dan, och när de kommer in äter de hellre halm än hö. Jag fick förklaringen att de gör så eftersom gräset är väldigt blött vid den här tiden, de behöver halmen som motvikt. Jag tycker det låter som en rimlig förklaring. Och det kan ju vara samma förklaring till varför dina vill kombinera silaget med halm.

Du får väl räkna på dina silagevärden om du behöver komplettera någonstans.
 
Sv: Äter hellre halm än hö??

Tyvärr går det inte att få analys på silaget eftersom bonden vi köper av har många ängar och vi vet aldrig från vilken äng eller om det är första eller andra skörden på året vi får av. Det är väldigt blött i år men vi har inte så bra lagringsmöjligheteter på stallet, annars hade jag övergått till hö.
Men lättfödd pålle som skulle behöva banta några kilon eller 30 skulle väl kunna klara sig fint på större mängd silage och fri tillgång på halm?
 
Sv: Äter hellre halm än hö??

Håll hull kanske den gör. Däremot vet du ju inte om du har lite eller mycket protein eller vilka mineraler du ska lägga till. De kan ex. vara så att du i ditt hö har lite protein och när du då lägger till halmen så kommer du upp ännu mer i energi men inget i protein. Hästen kommer isåfall antagligen forsätta vara tjock eftersom den får massa energi men inget protein. Om du däremot hade haft en analys som sa vad ditt grovfoder innehöll så skulle du kunna komplettera med de kraftfoder som passar(om de behövs nåt) likaså med mineraler. När du då får balans mellan protein och energi så kommer hästen att gå ner i vikt..... De kan oxå vara så att dit silage har ideala värden och du behöver varken mineraler eller kraftfoder..... :) De finns ingen möjlighet att byta leverantör då? Eller ställa lite krav på den du har?
 
Sv: Äter hellre halm än hö??

Tyvärr kan jag inte göra det då han tar åt sina kor och inte åt oss hästfolk egentligen så hsn tycker ungefär att det inte är hasn problem...
Kan inte heller byta leverantör eftersom vi inte har några lagringsmöjligheter, hade som sagt bara gett hö i så fall. Han har alltid vart en lättfödd häst,. blir tjock på gräs som de andra ofta tappar vikt på... Tror att han är förvuxen shettis o inte varmblod ibland... hehe.
Men vad gör man? Biter ihop och ger mer silage nu när han har fri tillgång på halm?
 
Sv: Äter hellre halm än hö??

Ingen som är beredd att köra ner en till två rundbalar med silage i veckan till oss. Han samarbetar med den andra bonden i området och hans silgae är ännu sämre. Det har fungerat i det här stallet i alla på på det här sättet med i år är silaget för blött för min smak, det är därför jag ger hö också, men halm är helt uppenbart godare just nu. Kanaske nyhetens behag? Han får kraftfoder med, proteinbrist tror jag inte det beror på...
 

Liknande trådar

Foder & Strö Nu behöver jag råd! Jag har en häst som är mycket känslig i magen och kan inte äta vilket hö/silage som helst utan får lätt diarré. Där...
Svar
16
· Visningar
2 541
Senast: Alexandra_W
·
Foder & Strö Jag har ett parti hö bokat och klart till mina hästar. Skördat tidigt och med höga värden på MJ och SMBRP, 9,3 resp 71 per kg foder...
2
Svar
31
· Visningar
4 218
Senast: lizzie
·
Foder & Strö Hej! Har ett sexårigt fullblod som jag köpte i september förra året. Han var i lite lågt hull och hade väldigt tunn överlinje när jag...
2
Svar
39
· Visningar
4 656
Senast: Dornes
·
Foder & Strö Behöver lite hjälp här! Det är såhär att jag har en 21 år gammal c-ponny valack som är frisk. Han har god aptit när det gäller all...
Svar
3
· Visningar
985
Senast: MonteRose
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp