Äter halm

I kombination med för lite mat hoppas jag du menar. Mina är ständigt hungriga och skulle aldrig kunna gå på fri tillgång till exempel, just på grund av det. En av dem får "fri" tillgång på halm men är ändå alltid hungrig på annat.

Men så är det fjordingar också.

Ja, självfallet. Det tyckte jag inte ens att jag behövde förtydliga när det redan framgått att hästen fick 4-5 kg hösilage per dygn.
 
SLU har gjort en undersökning där födosök liknande hundars, den du beskriver, faktiskt är mer stressande än utan. Nu pratar vi inte hönät utan bollar som ska rullas, mat som ska gömmas och letas upp o.s.v.

Det är rovdjursbeteenden och inte något bytesdjur har som naturligt beteende. De har däremot ett annat beteende, att gå långa sträckor för att nå nya betesmarker.

Bättre att i såfall göra som @Lovisaleonora beskriver, sprida ut pellets eller strå på stort område och mer spritt än i hög, så liknar det mer bytesdjurets naturliga beteende, dvs se maten och "beta" den.
På Kolmården har de förfinat idéen genom att en katapult ständigt kastar ut pellets på ett stort område och betesdjuren som inte har naturligt gräs där ändå får sitt beteende någorlunda tillfredsställt.

Bra information att ha i bakhuvudet om man testar ätboll, och jag kan tänka mig att vissa typer av hästpersonligheter kan bli väldigt stressade av den. Min häst som har lärt sig hur det funkar rullar lugnt runt sin boll och mumsar i sig det som trillar ur, så för honom verkar det vara en bra grej som ger väldigt lång ättid.
 
Bra information att ha i bakhuvudet om man testar ätboll, och jag kan tänka mig att vissa typer av hästpersonligheter kan bli väldigt stressade av den. Min häst som har lärt sig hur det funkar rullar lugnt runt sin boll och mumsar i sig det som trillar ur, så för honom verkar det vara en bra grej som ger väldigt lång ättid.

Tyvärr var det samtliga hästar som blev mer stressade i undersökningen. Få hästar i testen men tendensen är väldigt talande.
Sedan är det ju så att stress inte alltid syns. En lugn häst kan fortfarande vara stressad i kroppen. Att vara stressad betyder inte att hästen visar frustration, tyvärr. En häst som uppenbart är lugn till utseendet kan vara mycket stressad.

Som kuriosa kan nämnas att en annan undersökning visade att hästar med stereotypa beteenden blev mer stressade på halmunderlag än på torv eller spån. Vilket förvånade mig väldigt mycket!
 
Tyvärr var det samtliga hästar som blev mer stressade i undersökningen. Få hästar i testen men tendensen är väldigt talande.
Sedan är det ju så att stress inte alltid syns. En lugn häst kan fortfarande vara stressad i kroppen. Att vara stressad betyder inte att hästen visar frustration, tyvärr. En häst som uppenbart är lugn till utseendet kan vara mycket stressad.

Som kuriosa kan nämnas att en annan undersökning visade att hästar med stereotypa beteenden blev mer stressade på halmunderlag än på torv eller spån. Vilket förvånade mig väldigt mycket!

Oj, ja det var oväntat!

Det där med halmen gör ju att man börjar fundera lite på vad stress egentligen är. Hur upplever hästarna stress? Är all stress negativ?
 
Som kuriosa kan nämnas att en annan undersökning visade att hästar med stereotypa beteenden blev mer stressade på halmunderlag än på torv eller spån. Vilket förvånade mig väldigt mycket!

Nu har min häst förvisso inga stereotypa beteenden men hade hon stått på halm så hade hon säkert tänkt: -Hur f-n ska jag hinna äta upp allt det här när jag bara har en natt på mig. Bäst jag skyndar mig!!! :laugh:

OBS! Ovanstående inlägg ska tolkas med lite humor. ;)
 
Nu har min häst förvisso inga stereotypa beteenden men hade hon stått på halm så hade hon säkert tänkt: -Hur f-n ska jag hinna äta upp allt det här när jag bara har en natt på mig. Bäst jag skyndar mig!!! :laugh:

OBS! Ovanstående inlägg ska tolkas med lite humor. ;)

Så tänkte nog min ponny när vi lånade en dagbox på en kurs för flera år sen. :o
Boxen var rejält upphalmad när vi kom och ingen tänkte mer på det. Hästen ställdes in i boxen ihop med något kilo hö och vi gick in för att äta och ha teori. Kom ut typ 2-3 h senare och ponnyskrälle har satt i sig nästan allt! Det var inte många strån kvar i boxen..
Han mådde inte särskilt bra efter det.. Ett under att han inte fick kolik!
Han fick bo ensam i en lösdrift resten av helgen, utan halm.
 

Liknande trådar

Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
523
Senast: Kristall10
·
Hästvård Tänkte bara spåna om någon här har några idéer. Min häst hostar aldrig på hösten/vintern när han står inne på box på halm och äter hö...
Svar
12
· Visningar
2 067
Senast: nullo-modo
·
Foder & Strö Långt, hoppas ni orkar läsa! Jag har en Arab på 7 år ca 155-160 cm. Har haft han sen han va 2 år. Han har alltid varit lättfödd. Sett...
2
Svar
28
· Visningar
4 274
Senast: lovehorses
·
Foder & Strö För två veckor sedan tog jag över två shettisar som alltid stått på box, de var inne ca 15-08 med i princip inget strö men alldeles för...
Svar
5
· Visningar
1 297
Senast: A_NN_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Avels fråga
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp