Äter halm

devilsdaughter

Trådstartare
Hej!
Har införskaffat en häst som enligt veterinären är lätt överviktig och redan innan jag köpte henne var hon satt på bantning. Hon får en viss mängd hösilage 3 ggr/dag. Höet äts upp väldigt fort! Jag har spån och halm i boxen och en stor del av halmen äts upp under natten, är detta ok eller borde jag strö med bara spån? Tänker att halmen bara är bukfylla och ingen direkt näring/energi i och därför ok att äta?
 
Att hästen äter halm är ju enbart positivt! Det är jätteviktigt att hästen får i sig växtfiber, för att magen ska fungera. Antar att grovfodergivan är låg och då behöver den få i sig fibern på annat sätt.
Deras mage är ju utformad för att äta i princip dygnet runt och utsöndrar magsyra oavsett om hästen äter eller inte, har den då inte mat i magen så fräter det rätt rejält och den riskerar att få magsår.
Så, se till att hästen har halm eller sly/träd att äta av under den tid det inte finns annan mat att äta av
 
Halm är inte bara bukfylla. Halm innehåller 5-6 Mj/kg. Du behöver därför räkna med halmen i foderstaten.
En häst ska alltid ha minst 1 kg ts/100 kg kroppsvikt. Det är absoluta minimum. Bantning på en häst måste alltid vara ett långsiktigt projekt. Att minska grovfodergivan för mycket ökar risken för magproblem såsom kolik och magsår. Hästen måste trots bantning få sitt tuggbehov tillfredsställt och ska inte vara utan något att tugga på mer än 3-4 timmar åt gången. Ett sätt att lösa det problemet på är att ge hästen sly så att hen har att tugga på utan att det ger en massa energi. Asp, ask och gran brukar de flesta hästar tycka om. Observera att gran inte ska ges till dräktiga ston och att gran kan färga urinen röd. Rödfärgningen av urinen är ofarlig men kan vara bra att veta. Det kan också vara en bra ide att ge grovfodret i småmaskiga hönät för att på så sätt förlänga ättiden. En häst på bantning ska precis som alla andra hästar få sitt behov av energi, protein, mineraler och vitaminer tillgodosedda.
 
Är inte rekommendationen ändrad till 1,5 kg TS/100 kg? Är jag ute och cyklar eller var har jag hört det?

Rekommendationen är 1,5 kg Ts/100 kg häst men vid bantning kan man kortvarigt gå ner till 1 kg Ts/100 kg häst. 1 kg Ts/100 kg häst är absoluta minimum som man aldrig får gå under och det är inte en giva som är okej att ge år efter år utan just kortvarigt. En så låg giva bör anser jag, alltid kompletteras med sly för att tuggbehovet ska bli tillgodosett.
 
Tack för alla tips och all information! Detta är helt nytt för mig! Hon är absolut inte satt på grovbantning med jättelåg giva men hon får en kontrollerad mängd grovfoder. Men eftersom hon äter så snabbt som hon gör så är det ju en bra ide att ha något att tugga på mellan måltiderna..
 
Hej!
Har införskaffat en häst som enligt veterinären är lätt överviktig och redan innan jag köpte henne var hon satt på bantning. Hon får en viss mängd hösilage 3 ggr/dag. Höet äts upp väldigt fort! Jag har spån och halm i boxen och en stor del av halmen äts upp under natten, är detta ok eller borde jag strö med bara spån? Tänker att halmen bara är bukfylla och ingen direkt näring/energi i och därför ok att äta?
Säger som övriga, jättebra att hon har tillgång på halm då att hennes mage och tarmsystem får jobba sin det ska. Hästar behöver äta mer eller mindre hela tiden för att magen ska fungera. Jag har alltid halm hos hästarna så att dom har något att tugga på om höet tar slut.
 
Hej!
Har införskaffat en häst som enligt veterinären är lätt överviktig och redan innan jag köpte henne var hon satt på bantning. Hon får en viss mängd hösilage 3 ggr/dag. Höet äts upp väldigt fort! Jag har spån och halm i boxen och en stor del av halmen äts upp under natten, är detta ok eller borde jag strö med bara spån? Tänker att halmen bara är bukfylla och ingen direkt näring/energi i och därför ok att äta?

Vi har slowfeed-nät till våra hästar så att hästarna inte kan äta så fort, och det är väldigt stor skillnad de gör. Ponnyn i stallet brukade äta upp sitt på ett par timmar, nätet gör att det tar bortåt 3ggr så lång tid som det gjorde förut, och vi upplever dessutom att hästarna gärna tar fler pauser från ätandet medan de fortfarande har kvar nu. Till skillnad från förut då de åt i rasande fart och inte slutade innan maten var slut.
En annan positiv konsekvens är att vi aldrig har gaskolik-känningar på dem heller som är vanligt vintertid om hästarna står timvis utan att få i sig foder.
 
Jag skulle strö med spån och ge en kontrollerad mängd halm att plocka med i småmaskigt hönät. Ett alternativ är att i foderstaten byta ut en del av hösilaget mot halm plus ett proteinfoder.
 
Jag skulle strö med spån och ge en kontrollerad mängd halm att plocka med i småmaskigt hönät. Ett alternativ är att i foderstaten byta ut en del av hösilaget mot halm plus ett proteinfoder.

Vi lade ut lusernstrå i spånet, det blev matsök många, många timmar. Och vettig balans mellan smrp/mj
 
Vi lade ut lusernstrå i spånet, det blev matsök många, många timmar. Och vettig balans mellan smrp/mj

Smart! När jag ger kraftfoder lägger jag det gärna i en Snak-a-ball, en ihålig boll med ett litet hål som släpper ifrån sig en liten mängd i taget när hästen rullar runt den.
 
Smart! När jag ger kraftfoder lägger jag det gärna i en Snak-a-ball, en ihålig boll med ett litet hål som släpper ifrån sig en liten mängd i taget när hästen rullar runt den.

SLU har gjort en undersökning där födosök liknande hundars, den du beskriver, faktiskt är mer stressande än utan. Nu pratar vi inte hönät utan bollar som ska rullas, mat som ska gömmas och letas upp o.s.v.

Det är rovdjursbeteenden och inte något bytesdjur har som naturligt beteende. De har däremot ett annat beteende, att gå långa sträckor för att nå nya betesmarker.

Bättre att i såfall göra som @Lovisaleonora beskriver, sprida ut pellets eller strå på stort område och mer spritt än i hög, så liknar det mer bytesdjurets naturliga beteende, dvs se maten och "beta" den.
På Kolmården har de förfinat idéen genom att en katapult ständigt kastar ut pellets på ett stort område och betesdjuren som inte har naturligt gräs där ändå får sitt beteende någorlunda tillfredsställt.
 
Rekommendationen är 1,5 kg Ts/100 kg häst men vid bantning kan man kortvarigt gå ner till 1 kg Ts/100 kg häst. 1 kg Ts/100 kg häst är absoluta minimum som man aldrig får gå under och det är inte en giva som är okej att ge år efter år utan just kortvarigt. En så låg giva bör anser jag, alltid kompletteras med sly för att tuggbehovet ska bli tillgodosett.

Vad innebär att man aldrig får gå under det? Jag antar att man inte kan göra något åt om människor går under mängden? Jag vet ett par i vårt stall som ger mindre än så. Jag tycker det är vidrigt och svältkost. Problemet är väl att vad kan man göra åt det? Det händer att vi skjuter till mat men ägaren kontrollväger och det gör det hela svårt.

Vi har de i vårt stall som går på ca 4-5kg hösilage (ts 65-68%) och en hästvikt på ca 380-400kg utan varken halm eller sly att tugga på där ägarna anser att hästen är tjock och behöver banta. Detta har väl pågått i typ 1,5-2år (vad jag vet, kanske mer) men vad kan man göra åt det? Upplysa fungerar inte. Så att man inte får låter ju bra men vad kan man egentligen göra åt det när någon bestämt sig att hästen är tjock och måste banta?
 
Vi har de i vårt stall som går på ca 4-5kg hösilage (ts 65-68%) och en hästvikt på ca 380-400kg utan varken halm eller sly att tugga på där ägarna anser att hästen är tjock och behöver banta. Detta har väl pågått i typ 1,5-2år (vad jag vet, kanske mer) men vad kan man göra åt det? Upplysa fungerar inte. Så att man inte får låter ju bra men vad kan man egentligen göra åt det när någon bestämt sig att hästen är tjock och måste banta?

Om man anser att problemet är så stort så att hästen far illa och så kan man anmäla ägaren till Länsstyrelsens djurskyddshandläggare.
 
Halm har varit räddningen för min häst denna vintern. Hon är väldigt lättfödd och även fast hon motioneras 5-6 dagar i veckan så funkade det inte med årets energirika hösilage. Hon blev smällfet på 10 kg + att ättiden blev alldeles för kort. När hon hade promenerat ut ur sin hage några dagar i rad, rymt ur sin box på natten två nätter i rad för att länsa höpåsarna i stallgången OCH provat på att äta upp spånet i boxen så ringde jag grannbonden som fick komma till räddning med en 450 kg halmbal. Den har hon glatt glufsat i sig av (naturligtvis eftersom hon glatt glufsar i sig allt som kommer i hennes väg.....sådan matte sådan häst? :angel:) tillsammans med en lagom mängd hösilage och lite sojamjöl. Nu börjar hon se riktigt fin ut och sadelgjorden passar återigen i de vanliga hålen. :D
 
Om man anser att problemet är så stort så att hästen far illa och så kan man anmäla ägaren till Länsstyrelsens djurskyddshandläggare.

Absolut. Om det inte är så att hästen faktiskt inte ser ut att må dåligt? Hull, päls, allmäntillstånd mer än att den är konstant hungrig är liksom inget man tänker på. Då lär väl länsstyrelsen knappast göra något? Jag har anmält värre saker än så och responsen var =0. Så jag är tveksam faktiskt!
 
Vad innebär att man aldrig får gå under det? Jag antar att man inte kan göra något åt om människor går under mängden? Jag vet ett par i vårt stall som ger mindre än så. Jag tycker det är vidrigt och svältkost. Problemet är väl att vad kan man göra åt det? Det händer att vi skjuter till mat men ägaren kontrollväger och det gör det hela svårt.

Vi har de i vårt stall som går på ca 4-5kg hösilage (ts 65-68%) och en hästvikt på ca 380-400kg utan varken halm eller sly att tugga på där ägarna anser att hästen är tjock och behöver banta. Detta har väl pågått i typ 1,5-2år (vad jag vet, kanske mer) men vad kan man göra åt det? Upplysa fungerar inte. Så att man inte får låter ju bra men vad kan man egentligen göra åt det när någon bestämt sig att hästen är tjock och måste banta?

Går man under 1 kg ts/100 kg häst får hästens mage och tarm inte tillräckligt att jobba med. Detta leder förutom till stress med diverse stressbeteenden som följd också till magproblem. En häst behöver en viss mängd fibrer för att må bra och får hen inte det blir det problem. Kolik är jättevanligt när hästen inte får tillräckligt och magsår är inte heller ovanligt. Hästar har inte någon gallblåsa som vi människor har utan gallan kommer direkt ut i magsäcken hela tiden. Det fungerar bra så länge hästen aldrig står utan foder mer än 3-4 timmar men står hen utan längre tid ökar risken för magsår. Risken för diarré och/eller bajsvatten ökar också och som alla vet som haft liknande problem så tar det på kroppen. Hästen tar då inte heller upp näringen ur fodret på ett optimalt sätt eftersom bakteriefloran i tarmen blir utslagen till slut.

Om någon inte sköter sin häst så tycker jag att det bör anmälas till länsstyrelsen. Man kan anmäla anonymt om man vill.

Om hästen faktiskt är tjock så får ju ägaren läsa på och ordna foder och motion så att hästen blir i normalhull. Tyvärr är det ofta de som ger för lite grovfoder som också ger en massa kraftfoder "för att hästen är så slö". Det blir ju en ond cirkel om man inte förstår att behoven måste fyllas och då först och främst av grovfoder. Kraftfoder tar man bara till om hästen inte kan äta mer grovfoder och ändå inte håller hull eller om något fattas i foderstaten som inte går att ordna genom att höja grovfodergivan.
 
Mer än att den är konstant hungrig är liksom inget man tänker på. Då lär väl länsstyrelsen knappast göra något?

Att den konstant är hungrig tycker jag faktiskt är tillräckligt allvarligt. Sen kan jag inte säga hur mycket LS kan göra men de har en skyldighet att kolla upp anmälningarna och bara det kan ju fungera som en väckarklocka för vissa djurägare. Det är väl alltid värt ett försök iallafall. :)
 
Att den konstant är hungrig tycker jag faktiskt är tillräckligt allvarligt.

I kombination med för lite mat hoppas jag du menar. Mina är ständigt hungriga och skulle aldrig kunna gå på fri tillgång till exempel, just på grund av det. En av dem får "fri" tillgång på halm men är ändå alltid hungrig på annat.

Men så är det fjordingar också.
 

Liknande trådar

Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
523
Senast: Kristall10
·
Hästvård Tänkte bara spåna om någon här har några idéer. Min häst hostar aldrig på hösten/vintern när han står inne på box på halm och äter hö...
Svar
12
· Visningar
2 067
Senast: nullo-modo
·
Foder & Strö Långt, hoppas ni orkar läsa! Jag har en Arab på 7 år ca 155-160 cm. Har haft han sen han va 2 år. Han har alltid varit lättfödd. Sett...
2
Svar
28
· Visningar
4 274
Senast: lovehorses
·
Foder & Strö För två veckor sedan tog jag över två shettisar som alltid stått på box, de var inne ca 15-08 med i princip inget strö men alldeles för...
Svar
5
· Visningar
1 297
Senast: A_NN_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Avels fråga
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp