Äter gärna lera-vad fattas?

G

glimmie

Pållan är helt tokig på att slicka av leran på sina hagkompisars hovar (gissar att det ska vara lite torkad) och jag misstänker att det är något ämne som fattas henne.
Har utträknad foderstat, hon får miner-vit.
Förslag på vad det kan bero på mottages tacksamt. (hagkompisarna är måttligt roade av pållas nya påhitt)
 
Sv: Äter gärna lera-vad fattas?

Om du lyckas få reda på vad det är dom saknar eller om det bara är ett rent påhitt så är jag idel öra. Min häst äter också väldigt gärna lera och jag har också försökt att få hjälp här på buke men utan resultat. Hörde av en gammal hästdam att det kunde vara kalkbrist och att man då skulle ge foderkrita så att det skulle gå över. Huruvida detta stämmer vet jag inte och är därför också väldigt nyfiken vad folk här har att säga om saken.
 
Sv: Äter gärna lera-vad fattas?

Om hästen äter lera/sand/jord
så har jag hört att det är brist på mineral/salt...
Jag säger inte att jag vet att det är så, men det är vad jag har hört...

Men jag tror inte att det är farligt att hästen äter det.
Men de kan ju inte heller vara bra att det får i sig stora mängder av det, då min föra häst alltid på vår och höst fick jord kolik just av att han åt lera/sand/grus...
 
Sv: Äter gärna lera-vad fattas?

Det finns ganska mycket olika mineraler, bland annat kalk. Hur mkt och vad beror ju på jordmån, här t ex har vi kalkrika marker och rätt mycket kalk (och lera syns på röntgen förresten, upptäckte jag ;))

STår hästen på uträknad foderstat (Dvs är du säker på att mineralbehovet är täckt?) Om inte, vad äter hästen ifråga och vad är det för häst (typ, storlek etc).
 
Sv: Äter gärna lera-vad fattas?

Jo tack, jag har också fått erfara att sand/jord syns på röntgen ;) . En dyr erfarenhet kan jag ju tillägga :crazy: .

Jag är nästan säker på att hon får i sig tillräckligt just nu men är inte helt 100% säker eftersom jag inte har någon mineralanalys på det höet som jag har nu (har bara MJ och smb rp). Glömde liksom att kryssa för att mineralerna också skulle analyseras :smirk: . I alla fall så har jag inte så mycket hö kvar av detta partiet så det är inte lönt att analysera det men däremot ska jag göra en fullständig analys på nästa parti som jag förmodas få om ca 2 veckor.

För tillfället så äter hon:

8 kg hö (8,2 MJ/kg foder och 57 g smb rp/kg foder)
1-2 kg halm
1 kg havre
1 kg morötter
0,25 g betfor
120 g krafft miner blå

Hästen är ett halvblod på 2,5 år som mest bara strosar i hagen än så länge men jag försöker hinna med att gå ut och gå med henne i alla fall ca 15 min fyra dagar/vecka (mer om jag hinner). Hon är normalfödd och i normalhull. Mankhöjden är ungefär 157-158 cm och hon förväntas väga runt 600 kg när hon blir vuxen.

Har kollat upp det med två olika foderrådgivare och de tyckte att det var ok att hon stod på detta så länge fram tills det nya höet och den nya analysen kommer.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp