Äta vid amning

C

Clintan

Tycker det är svårt att veta vad bebis kan få ont i magen eller få plitor av. Tänkte att vi här som är föräldrar kan tipsa om vad man bör undvika eller ev undvika vid amning. Vet att det kan skilja sig ifrån barn till barn, men skulle bebis få magknip eller utslag så kanske man har en hint om vad det kan vara som man ätit som man inte borde gjort. Enligt personal på neonatalavd där vi låg så kunde man lite av allt, men jag tycker det är svårt att veta vad det är man ska vara sparsam med.

Vet ju att man bör "se upp" följande (men fyll på med annan mat):

Nypotatis
Jordgubbar
Choklad
Mjölk
Rå lök

Själv visste jag inte det här om mjölk, men min bebis verkar inte reagera på att jag äter/dricker mycket mjölkprodukter.
 
Sv: Äta vid amning

jag äter allt det som du har skrivit och för mitt barn är det inget problem,men vad jag har hört så ska man inte äta stark mat,milo blir jätte dålig i magen när jag har ätit stark mat
 
Sv: Äta vid amning

Röda grönsaker
Kolsyra.
Vindruvor.
Allt ifall de har ont i magen/kolik.
Min bebis har varit så himla lös i magen ett tag nu, vet inte vad jag ätit.
 
Sv: Äta vid amning

Jag äter allt med måtta, Nellie har inte mått dåligt av något hittills :)
 
Sv: Äta vid amning

Starka kryddor kan de reagera på.

Man behöver ju inte undvika allt, däremot kan det ju bara bra att hålla koll efteråt om man ätit något av det som nämns, så vet man till nästa gång ifall det var okej eller inte.
 
Sv: Äta vid amning

fyller på med
rå vitlök
kål
ärtor, bönor och andra baljväxter
skaldjur
fisk
ägg
nektariner och plommon (men då hade jag ätit ett kg)

men som sagt man behöver inte undvika det om barnet inte har ont i magen...

vanligast är nog mjölk i alla fall...
 
Senast ändrad:
Sv: Äta vid amning

Det som jag märkte rent konkret var jordgubbar, då blev min son helt prickig. Men då var han bara en vacka gammal, senare kunde jag äta det utan problem.

Min son blev aldrig jättedålig, men jag tyckte mig märka att han blev pipigare och fisigare om jag ätit stakt mat och rå lök, så det var jag sparsam med. Undvek ingenting helt, men åt i mindre mängder.
 
Sv: Äta vid amning

Jag åt och drack allting, utom alkoholhaltiga drycker, och så var jag lite försiktig med kaffe. Jag är väl av den åsikten att om det inte verkar som om barnet har några problem, då behöver man inte bry sig. Verkar däremot barnet må dåligt på något sätt, eller ha kolik, då kan man börja fundera över om det är något man själv äter som orsakar det.....
 
Sv: Äta vid amning

Det håller jag med om.

Det jag tycker är svårt är att veta vad det är av det som jag ätit som gett problem. Man hinner ju äta en del och man vet inte hur länge sen jag åt det som ger problem nu.
 
Sv: Äta vid amning

Man hinner ju äta en del och man vet inte hur länge sen jag åt det som ger problem nu.

Det där funderade jag på när jag ögnade igenom tråden först, men vaknade lill plutten så jag hann inte fråga :)

Vore som intressant att veta hur pass lång tid det tar från det man ätit att det kommer ut i mjölken och sen hur snabbt det påverkar barnet.
 
Sv: Äta vid amning

Thea fick magknip av Choklad och Jordgubbar vart hon prickig av...

Nu när jag bara nattammar ibland så har jag äntligen kunnat börja äta choklad igen...mums
 

Liknande trådar

Småbarn Hur gör ni med era barn när det gäller mat och annat ätbart som godis, glass, chips osv? Hur gammalt ditt barn är är väl oxå nått som...
2
Svar
30
· Visningar
6 641
Senast: Sandra78
·
Gravid - 1år Jag har lite funderingar, och skulle vilja veta hur ni andra gör/tänker! Nu har jag ju en treveckorsbebis, så jag undrar ju lite hur NI...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 199
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 119
Senast: kem
·
C
Övr. Katt Ibland blir man lite orolig över den kunskap som finns gällande foder till sin katt.. Jag har skrivit en liten artikel som jag tänker...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 916
Senast: Araminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp