Äta KÅLROT?

C

Chateau

Har hört att man kan hänga in en kålrot i ett snöre till rastlösa hästar, men kan dom värkligen äta kålrot :confused: :confused:
 
Japp, hästar kan äta kålrot och dom flesta älskar det! :) Brukar hänga in en kålrot då och då till min, och han gnager som sjutton. Finns fler i mitt stall som brukar göra så till sina hästar, och alla hästar uppskattar det! :)

Det brukar ju rekommenderas till stressade eller uttråkade (konvalecenter) hästar som annars lätt skulle börja med olater som vävning eller krubbitning.

Mvh Huntress
 
hahaha å så är det NYTTIGT!

kålrot är en bra knöl.

skulle ju kunna testa det med min häst... kanske det faller henne på läppen
 
det skall jag testa till min shettis nu när han kommer stå inne mer pga att han äter åt h----vete för mycket gräs ute i hagen.bra tips/ tackar. :cool:
 
Varför inte?

Kålrot är ju en "ätlig rot" och jag kan tänka mej att hästar i frihet skulle äta kålrot om de lyckades gräva upp en sådan.

Immer (som älskar rotmos :d)
 
men den största frågan är. hur hänger man upp den?? ska man mejsla ett hål i den och sen hänga upp den? el hur? :confused:
 
javisst kan de äta kålrot! de tycker dessutom att det är gott! så det är inte underhållning för en rastlös häst så himla länge... högst en kvart om det är en glupsk häst :D man borrar helt sonika ett hål i roten och hänger upp den i ett snöre.
 
Det fungerar bra att använda en skruvmejsel och en hammare, bara att slå ett hål. :)

Om man vill att det ska ta lite längre tid för hästen att äta upp kålroten så hänger man den så långt ifrån väggarna att hästen inte kan knuffa upp den mot en vägg och ta "stöd" för att kunna äta av den. Det blir ju knepigare att smaska om kålroten hela tiden åker iväg... :D :)

Mvh Huntress :)
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst ska stå på box i alla fall en vecka med gips om hoven (broddtramp med främmande kropp). Vill nu har era tips för att hästen...
Svar
18
· Visningar
1 256
Senast: Andromedae
·
Foder & Strö Jag ska flytta min häst till stall och själv köpa in strö efter att ha haft honom på lösdrift där strö ingick. Jag har således aldrig...
2
Svar
26
· Visningar
2 785
Senast: warg
·
Hästmänniskan Nu är det så att jag kommer från en familj utan hästintresse från början. Jag fick självmant säga till att jag ville börja rida, och dom...
Svar
10
· Visningar
1 158
Senast: Ananazen
·
Foder & Strö Vad skulle ni välja för strö till en extremt grisig häst som behöver boxvila? Hästen skiter i princip över hela boxen, trampar sen...
Svar
12
· Visningar
1 442
Senast: Buzzter
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp