Äta hos kompisar - men alla får inte

Sv: Äta hos kompisar - men alla får inte

Det låter troligt tycker jag. Jag har ingen erfarenhet av barn i dessa sammanhang, men väl av landsmännen där du lever.

För många av mina bekanta är det klart problematiskt att bli bjuden på något om de inte får välja att tacka ja eller nej. De känner sig tvugna att bjuda igen och vill inte alltid det :angel: .
 
Sv: Äta hos kompisar - men alla får inte

Men pappan tyckte väl kanske att det var lite jobbigt att åka tillbaka flera gånger för att hämta dottern bara för att ditt barn äter sakta, plus att det kanske förstörde deras rutiner de har hemma.
Kanske kunde du ringt innan till föräldrarna o frågat om det gick bra att hon åt hos er, man kan väl tycka att en tid borde ha satts av föräldrar men det föll nog mellan stolarna.

Mamma gav ofta grannens barn mat o en dag var pappan jättearg o sa att de hade svårt att få deras barn att äta (för att de ätit hos oss 1h innan) o de ställde verkligen till de för dom :(

Lycka till
 
Sv: Äta hos kompisar - men alla får inte

mina föräldrar är tyskar och det var ofta ett tema hemma hos oss när jag var liten att jag inte fick äta med hemma hos vissa svenska kompisar, utan fick vänta inne på kompisens rum i stället.

för dem är det en självklarhet att barnens kompisar som är på besök blir frågade om de också vill ha mat, och de menar snarare att det är en svensk, och något ogästvänlig, företeelse att inte göra det.

min tyska mamma går så långt att hon till och med lagar specialmat till min lillebrors kompisar och till min sambo.

en gång ringde hon upp min killes mamma (hon hade aldrig ens träffat henne) för att fråga henne om vad Tom gillar och vad man skulle kunna skämma bort honom med :rofl:
 
Sv: Äta hos kompisar - men alla får inte

Men pappan tyckte väl kanske att det var lite jobbigt att åka tillbaka flera gånger för att hämta dottern bara för att ditt barn äter sakta, plus att det kanske förstörde deras rutiner de har hemma.

Nu bor vi så att vi ser varandras hus så det är ju inga stora avstånd som det handlar om. Vi bor i ett radhusområde så det är tätt mellan husen.

Som sagt, vi har bott här i 3 år nu och den aktuella familjen är den som känns mest avslappnad i allt så därför har jag aldrig upplevt "problem" tidigare med dem eller deras barn. Barnen är här ofta och leker så vi träffas nästan dagligen.

Och vår dotter äter ofta hos kompisar och jag har inte alls tyckt att jag hamnar i skuld till andra familjer, men där kanske jag måste tänka om.
 
Sv: Äta hos kompisar - men alla får inte

Jo, vi har ju erfarenhet av folket och nog resonerar man olika ibland. Just milimeterrättvisan stöter man på hela tiden. Jag tycker att det verkar så jobbigt att ha koll på sånt, men för tyskarna ska det vara rättvist. Till 100%. Alltid.

T.ex. så betalar man maten på Kindergarten själv. Det beställer man i så fall och den betalas varje vecka beroende på hur många måltider som barnet har ätiti. Och det kostar 1.70 Euro per dag. Misstänker att man i Sverige gärna hade avrundat summan? Och kanske betalat per månad?
 
Sv: Äta hos kompisar - men alla får inte

Gissa vilka krockar det blir ibland när man är gift med en ;) .....

När jag tänker efter så upptäcker jag att de kamrater och bekanta som inte är så millimeternoga med rättvisan nästan alla har föräldrar som är inflyttade. De har påbrå från Österrike, Tjeckien, Albanien, Spanien, Finland och så vidare. Intressant.

Alla: Självklart finns det undantag också, jag är medveten om att jag generaliserar grovt.
 
Sv: Äta hos kompisar - men alla får inte

Jo, det är klart att man generaliserar vilt;)Men det baseras på egna erfarenheter trots allt.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Svåraste just nu är att tillgodose barnens önskemål efter förskolan samtidigt som jag får mat på bordet och en hyfsad tid för läggdags...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 069
Senast: Krålus
·
Övr. Barn Började nytt jobb idag efter att ha varit hemma ett tag. Sambon jobbar helg så han är ju hemma när jag jobbar. Dottern vaknade strax...
2
Svar
36
· Visningar
7 361
Senast: gulakatten
·
Övr. Hund Hej, känner mig vilsen och vet inte hur jag ska göra. För en vecka fick jag hem en 9 veckor gammal valp. Eftersom hon kommer behöva vara...
Svar
8
· Visningar
858
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 218
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp