Äta hos kompisar - men alla får inte

alazzi

Trådstartare
Jag blev nyss utsatt för en arg mamma som inte alls gillade att jag gav hennes dotter mat igår. Barnet var hemma hos oss igår och jag lagade mat. När maten var klar och barnet inte var hämtat så fick ju givetvis kompisen äta med oss.

Om folk säjer en tid när barnet ska skickas hem så håller jag ju givetvis den tiden, men igår sades ingen tid så jag lät förstås kompisen stanna och äta.

Dumt av mig, jag vet ju när folk brukar äta middag, men normalt så är denna mamma noga med att säja en tid och inte igår. Så därför fick kompisen stanna.

Pappan kom och skulle hämta kompisen men då satt vi redan och åt. Sen kom han tillbaka efter 30 minuter och ville hämta men vi var fortfarande inte helt klara. Min dotter äter supersakta...Och då åt givetvis kompisen inte heller fort.

Vissa föräldrar vill absolut inte att deras barn äter hos andra, och nu har jag ju lärt mig vilka barn som ska skickas hem istället för att få mat hos oss.
 
Sv: Äta hos kompisar - men alla får inte

Så går det när man försöker vara snäll :cool:
 
Sv: Äta hos kompisar - men alla får inte

Nu har inte jag barn, men är det så att föräldrar blir sura för att barnet får mat hos någon annan?
Jag skulle nog bara ha varit glad!
 
Sv: Äta hos kompisar - men alla får inte

Jo, några föräldrar har blivit arga. Jag kan inte riktigt förstå varför man blir arg, så därför hoppas jag på en diskussion om ämnet. Inget av barnen har matallergier så det är inte därför som föräldrarna blivit arga.
 
Sv: Äta hos kompisar - men alla får inte

Det är nog samma föräldrar som aldrig någonsin bjuder sina barns kompisar på mat om de är där över middagstid..
 
Sv: Äta hos kompisar - men alla får inte

Men vad udda! Gav hon någon anledning? Eller är det någon annan kultur du landat i, alltså att man "bara inte gör så"? Något ju som de flesta föräldrar i Sverige tar för självklart. Eh, tror jag att de flesta i Sverige tar för självklart.
 
Sv: Äta hos kompisar - men alla får inte

Jo, några föräldrar har blivit arga. Jag kan inte riktigt förstå varför man blir arg, så därför hoppas jag på en diskussion om ämnet. Inget av barnen har matallergier så det är inte därför som föräldrarna blivit arga.

Ja du, jag kan inte heller förstå vad det är att bli arg för, så jag väntar med spänning på om det blir någon diskussion i ämnet :).

Tillägger att jag också är förälder, som förstås bjuder de barn som är här när det är matdags.
 
Sv: Äta hos kompisar - men alla får inte

Nämeh... Hur kan man bli arg? Jag skulle bara bli glad. Om man nu inte vill att barnen sina ska äta borta får man ju säga det, så att folk vet! Nääää... jag e på din sida! ;)
 
Sv: Äta hos kompisar - men alla får inte

Det kan ju vara så att de hade planer på att gå ut och äta, var bjudna på middag eller maten stod klar hemma på spisen och de överreagerade en "gnutta".
 
Sv: Äta hos kompisar - men alla får inte

Men att bli förbannad, ringa och skälla ut TS för det känns aningen överspänt...
 
Sv: Äta hos kompisar - men alla får inte

Kulturkrock antagligen. Vår dotter får gärna äta hos kompisar för min del och hon har ätit flera gånger hos grannarna. Men så är det några föräldrar här i området som blir missnöjda om barnet har ätit hos någon annan.

Det aktuella barnet åt lunch hos oss i lördags och familjen var då supersnabba med att se till att "det blev jämt" så de bjöd vår dotter på middag på söndagen. Det märktes att de tyckte att det var viktigt att det var "jämt".

Jag borde ju ha förstått redan i söndags att vi inte ska ge den grannens barn mat fler gånger, men om maten är klar så ställer man ju givetvis fram en tallrik till? Trodde jag.

Just denna familjen är väldigt avslappnad så jag trodde att det var lugnt. Vissa andra familjers barn hade jag inte velat ge mat utan vidare, men denna familj av avslappnad så jag antog att det var grönt.

Jag har ingen aning om vilka sociala koder som gäller i Tyskland när det gäller att ge mat till grannarnas barn...Själv tänker jag ju svenskt och tycker att det jämnar ut sig. Och även om det inte skulle jämna ut sig så spelar det verkligen ingen roll, jag bjuder mer än gärna grannarnas barn på mat. Det viktigase är ju att mitt barn har vänner som vill vara hemma hos oss.
 
Sv: Äta hos kompisar - men alla får inte

Det kan ju vara så att de hade planer på att gå ut och äta, var bjudna på middag eller maten stod klar hemma på spisen och de överreagerade en "gnutta".

Maten stod klar hemma, det är jag säker på. Men ett barn på 3-4 år är ju inte så stor i maten så att det ska spela så stor roll. Men familjen tycker väl att det är viktigt att hela familjen är samlad när man äter? Jag vet inte, men det är vad jag tror.

I lördags var faktiskt mamman tacksam över att hennes dotter fick mat hos oss, hon var stressad och hade massor att göra. Men sen var de ju snabba med att se till att bjuda tillbaka.
 
Sv: Äta hos kompisar - men alla får inte

Det är nog samma föräldrar som aldrig någonsin bjuder sina barns kompisar på mat om de är där över middagstid..

Mmmm, det kan ju vara så. Många tyskar vill ha milimeterrättvisa och då kan man ju inte bjuda barn på mat hur som helst. Då hamnar man ju i tacksamhetsskuld till den som bjudit?
 
Sv: Äta hos kompisar - men alla får inte

Sådant tankesätt är för mig helt främmande, men det måste vara jobbigt att leva så :crazy:
 
Sv: Äta hos kompisar - men alla får inte

Jag brukar alltid fråga föräldrarna om det är okej.
Vissa barn har restriktioner i vad de får äta och föräldrana vill ha koll.
Andra barn måste äta vissa bestämda tider annars så blir det fel i slutet av dagen.

Man kan helt enkelt råka störa deras rutider så att de t.ex. får ett barn som inte äter kvällsmål eller inte kommer till ro för natten.
 
Sv: Äta hos kompisar - men alla får inte

Inget av barnen som äter här har några kända matallergier. Och i vårt område är det så att alla äter samma tider. Det blir så när området fullkomligt töms på barn samma tider, när alla äter;)Vi har lärt oss när man äter lunch och middag i vårt område;)

Men man vill ju inte avbryta leken för att skicka hem ett barn för lunch när maten ändå är lagad. Det känns ju lite skumt. Men jag kommer givetvis att skicka hem aktuellt barn framöver;)
 
Sv: Äta hos kompisar - men alla får inte

Det kan vara annat än allergier.
Viktkontroll både nedåt och uppåt t.ex.

När jag var liten så var jag mager och om jag förstörde aptiten på att äta fel saker så fick inte min mamma i mig det som jag behövde.
Ett av grannbarnen här skulle INTE matas med mackor p.g.a. problem med för hög vikt.

Man vet inte alltid bakgrunden.
Och man har inte alltid med den att göra.
Bäst är att fråga.
 
Sv: Äta hos kompisar - men alla får inte

Aktuellt barn är normalviktigt. Och jag bjöd på pasta med tomatsås. Inga mackor.

Tror snarare att problemet ligger i milimeterrättvisan. Att inte behöva känna att man är skyldig en tjänst.
 
Sv: Äta hos kompisar - men alla får inte

Normalviktigheten kanske är en kamp mot något?
Man vet inte alltid allt.
Så det är bäst att fråga.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Svåraste just nu är att tillgodose barnens önskemål efter förskolan samtidigt som jag får mat på bordet och en hyfsad tid för läggdags...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 069
Senast: Krålus
·
Övr. Barn Började nytt jobb idag efter att ha varit hemma ett tag. Sambon jobbar helg så han är ju hemma när jag jobbar. Dottern vaknade strax...
2
Svar
36
· Visningar
7 361
Senast: gulakatten
·
Övr. Hund Hej, känner mig vilsen och vet inte hur jag ska göra. För en vecka fick jag hem en 9 veckor gammal valp. Eftersom hon kommer behöva vara...
Svar
8
· Visningar
858
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 218
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp