Är vi hästfolk lättstötta?

Ja. Mycket lättstötta. Gud förbjude att man nämner något som inte är 100% bra om någons häst/utrustning/hantering vad än må vara.
Nu menar jag inte ''Din häst är ju sjukt fet, djurplågare'' eller ''Men hallå den där sadeln sitter ju heeeeelt fel''
Utan kan bara vara någon som undrar varför hästen känns konstig/strissig/seg och man säger att det kan bero på ryttaren/utrusting eller hästens hälsa. (Alltså någon som har frågat efter råd)Jag har alltid kännt att jag har uttryckt mig på ett fint hjälpsamt och framförallt inte på ett besservisser vis. Men nästan alltid tittar ägaren på en som om man har förolämpat deras förfäder.
Några har dock tackat för tankeställningen liksom ''Åh ja det kanske är sadeln jag tappade den ett par dar sen''
Om jag är oroad över min häst skulle jag jätte gärna bolla tankar med någon annan om vad felet skulle kunna vara.:)
 
Jag måste säga att det oftast är personer som inte är så "duktiga" själva som ska komma med råd och synpunkter, som de sen blir arga för att man inte lyssnar på. Det är sällan de riktigt duktiga hästmänniskorna lägger sig i. Kanske för att man hade lyssnat om det hade kommit från någon med kött på benen?

Jag vet flera som säkert tycker att jag är lättstött/tjurig/inte tar till mig, men när samma människa påpekat samma grej om min häst för 85 gången och fortfarande vägrar köpa min förklaring på varför jag inte tänker göra som hen säger, då är det inte lätt att vara trevlig längre. Jag hatar kommentarer där personen som fäller dem tror att hen känner hästen bättre än hästägaren, oftast har de väl kanske på sin höjd klappat på hästen någon gång.

Det är en sak om någon som vet sin sak påpekar något, även om jag inte bett om det. En helt annan med moralpredikan från tjuriga tant Greta i stallet som fortfarande inte fattar varför man inte kan släppa ut en fångbenägen ponny på grönbete vind för våg, typ.
 
Har en fot i ridhästvärlden och en fot i galoppvärlden och blivit mycket bättre bemött i galoppvärlden.Tråkigt att det är så men det är en notering.Jag behöver inte vara ett namn i galoppvärlden ...
 
Jag vet inte om hästfolk är lättstötta. Men jag som har ridhästar, travhästar och faktiskt också en f d galoppör kan väl säga att det är stor skillnad på dom som håller på med ridhästar än de övriga.
Bara en sådan sak som problem med lastning ute t ex på tävlingsplats eller hos veterinären. Ridfolket kan möjligen kommentera det som är fel men inte hjälpa till eller ens erbjuda hjälp. Är man inne på kliniken på travbanan och hästen ser ut att tveka lite vid lastning, hinner man knappt reagera innan man fått hjälp och hästen är lastad.

Kan väl säga att i grunden känns det mer som om trav- och galoppfolk har mer samma kunskap/inställning till hästhanteringen och ridfolket har många olika idéer om hur det ska vara. Tror det är mer där det ligger än att dom är lättstötta.
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag behöver skriva av mig känner jag. Har under några dagars tid haft en gnagande oroskänsla över att flytta och inte kunna ta med mina...
Svar
8
· Visningar
1 414
Senast: fiao
·
E
Hästmänniskan Jag har ett problem som under de senaste veckorna skapat mycket magont. Mycket text att ta sig igenom, tack ni som läser. Blev absolut...
2
Svar
23
· Visningar
4 202

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp