Är vi hästfolk lättstötta?

Karoliten

Trådstartare
Är vi hästfolk lättstötta?Har vi svårt och lyssna till råd (man behöver ju faktiskt inte följa dem);).Är vi mycket sköt du ditt det här kan jag.För jag är ingen som ger råd hit och dit men ger gärna om någon frågar och berättar gärna olika hästars bakgrund för att underlätta för människor som har med min häst och göra och för hästens skull.Men ofta har jag upplevt att hästfolk håller inne med kunskap information osv och då blir det lätt missförstånd , hjulen uppfinns på nytt, och i slutändan tänker jag: men varför berättade du bara inte så hade det inte behövt bli fel.Mer än jag som reflekterat över detta?
 
Är vi hästfolk lättstötta?Har vi svårt och lyssna till råd (man behöver ju faktiskt inte följa dem);).Är vi mycket sköt du ditt det här kan jag.För jag är ingen som ger råd hit och dit men ger gärna om någon frågar och berättar gärna olika hästars bakgrund för att underlätta för människor som har med min häst och göra och för hästens skull.Men ofta har jag upplevt att hästfolk håller inne med kunskap information osv och då blir det lätt missförstånd , hjulen uppfinns på nytt, och i slutändan tänker jag: men varför berättade du bara inte så hade det inte behövt bli fel.Mer än jag som reflekterat över detta?
Nej, min uppfattning är att de flesta är väldigt bussiga och hjälper varandra med både råd och dåd när det behövs, men visst finns det stall med dålig stämning och där håller man sig ju på sin kant. Har man själv ett öppet sinne och inser att man kan lära sig mer av olika dicipliner för att få en bättre hästhållning/-hantering så tror jag man har ett bättre utbyte med sina vänner och bekanta. :)
 
I min värld beror det oerhört mycket på vilken gren vi pratar om. Ridsport, travsport, galoppsport och inom ridsporten även vilken disciplin.

Ridhästfolk i allmänhet håller jag mig gärna långt ifrån. Skulle aldrig oombedd hjälpa till (fått för mycket pisk för det), och mycket sällan ombedd om det inte är folk jag känner väl.
 
ja vi är lättstötta och var och en kan bäst om både sin egen häst och andras. Nåde den som säger något om att jag kan förändra mig eller min hästhållning???

lite så. Finns självklart de som är mer lättsamma att ha att göra med men generellt känner jag att det är bäst att hålla mig på min kant och föreslå så lite som möjligt...
 
Visst har man hjälpt till ibland som man inte fått något cred för men jag brukar tänka vad gör det mig?Det är jag som ska leva med mitt samvete och hellre hjälpt till en gång för mycket än en gång missat att ge en bra hjälp.Men jag har ändå en tydlig gräns !
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Min uppfattning är att inom trav och galopp är det bättre stämning och hjälpsamhet, men inom ridsporten är det en del avundsjuka och kan-bäst-attityd. Givetvis finns det undantag inom båda grenarna, men det är min generella uppfattning.
 
Ja hästfolk kan nog vara lättstötta och ha svårt att ta till sig råd från andra ibland. Men jag tror att det kan bero på att hästfolk också har en tendens att alltid veta bäst själva och helt strö "goda råd" omkring sig till alla som vill eller inte vill lyssna. Ofta ges det råd om hur andra ska göra utan att råden efterfrågats. Kanske blir man till slut trött på att ständigt höra en massa råd man inte vill ha och blir därför lite lättstött?
 
Upplever ni att hästfolk ogärna berätta sina egna och hästens svagheter.Att man även vid utlåning och försäljning inte ger all information ?
 
Jag tycker inte att man ska ge all information. Det kan vara så att man själv och hästen har hamnat i en ond cirkel där vissa saker inte funkar eftersom både häst och människa förväntar sig att det inte ska fungera.

I min ungdom blev jag ombedd att rida ett halvblodssto. Ägaren var bortrest. Jag red ut henne i skogen utan några som helst problem. Efter två veckor kom ägaren hem med ena armen i gips. Det visade sig atthon och hästen inte alls funkade ihop och den brutna armen kom efter en avramling.
Hade jag vetat det hade den infon färgat mitt sätt att bemöta hästen. Nu visste jag inget vilket gjorde att det funkade.

När jag sålt hästar har jag följt upplysningsskyldigheten. Dock behöver man inte gå ner på detaljnivå. T ex att vissa saker funkar dåligt men inte berätta om varenda gång som det har funkat dåligt. Jag sålde en häst som inte ville bli tränsad av mig men som funkade med andra. @Masse tränsade henne efter tio minuter första gången de träffades. Köparen fick den infon och fick även se bilder och filmer där hon var tränsad.
Jag och den hästen kunde inte läsa varandra trots att jag fött upp henne själv. Köparen fick den infon men inte i detalj alla gånger det blivit fel p g a det.

Sammanfattningsvis tycker jag inte att man ska ge ut all info, varje människa och varje häst måste få en möjlighet att bygga upp en egen relation som inte är färgad från början. Däremot svarar jag gärna på frågor från köpare.
 
Jag tycker inte att man ska ge all information. Det kan vara så att man själv och hästen har hamnat i en ond cirkel där vissa saker inte funkar eftersom både häst och människa förväntar sig att det inte ska fungera.

I min ungdom blev jag ombedd att rida ett halvblodssto. Ägaren var bortrest. Jag red ut henne i skogen utan några som helst problem. Efter två veckor kom ägaren hem med ena armen i gips. Det visade sig atthon och hästen inte alls funkade ihop och den brutna armen kom efter en avramling.
Hade jag vetat det hade den infon färgat mitt sätt att bemöta hästen. Nu visste jag inget vilket gjorde att det funkade.

När jag sålt hästar har jag följt upplysningsskyldigheten. Dock behöver man inte gå ner på detaljnivå. T ex att vissa saker funkar dåligt men inte berätta om varenda gång som det har funkat dåligt. Jag sålde en häst som inte ville bli tränsad av mig men som funkade med andra. @Masse tränsade henne efter tio minuter första gången de träffades. Köparen fick den infon och fick även se bilder och filmer där hon var tränsad.
Jag och den hästen kunde inte läsa varandra trots att jag fött upp henne själv. Köparen fick den infon men inte i detalj alla gånger det blivit fel p g a det.

Sammanfattningsvis tycker jag inte att man ska ge ut all info, varje människa och varje häst måste få en möjlighet att bygga upp en egen relation som inte är färgad från början. Däremot svarar jag gärna på frågor från köpare.
Jag tänker mer på saker som behandlingar, hästen är högerrädd, ett avelssto som en gång kastat tvillingar, mmm.Sen som sagt behöver man inte berätta allt i minsta detalj;)
 
Jag lägger mig inte i andras hästeri oombedd.
Elever kan jag ge tips och råd även utanför lektionstid. Men de flesta ger jag bara råd om de frågar. Och hur mkt som helst kan jag inte hjälpa till på fritiden med mitt jobb sas. Ingen annan gratisjobbar så..

Sen tycker jag det är vettigast om man frågar sin tränare, veterinär etc om det man undrar. Det blir så mycket tyckande som är så okonstruktivt/felaktigt som sprids när man tar råd av vem som helst i stallet.
 
Jag känner inte igen att just hästfolk skulle vara lättstötta .

Jag tror däremot att oavsett läge/situation/bransch/yrke/etc etc, så vill inte folk i regel ha spontana råd om hur de ska/bör göra /inte göra om de inte bett om råd .
 
Tycker själv inte att kreti och pleti ska gå runt och ge råd och framför allt ska inte andra lyssna när kreti och pleti inte kan låta bli, själv har jag några få jag tar råd ifrån och har några valts ut.
 
Jag tänker mer på saker som behandlingar, hästen är högerrädd, ett avelssto som en gång kastat tvillingar, mmm.Sen som sagt behöver man inte berätta allt i minsta detalj;)

Fast behandlingar ingår ju i upplysningdplikten. Jag erbjuder kopior av journal och röntgenbilder, om det finns, som går bra att låta den egna veterinären att kolla på.

Vad gäller ett avelssto ställer väl köparen frågor om ev tidigare dräktigheter.

Högerrädd vet jag inte vad som avses med.
 
Nej det tycker jag inte.

Jag ger aldrig råd utan att någon uttryckligen har bett om det och när jag ombedd har gett råd har jag uppmuntrat personen att fundera själv, kolla upp fakta osv. och inte lita blint på vad jag säger. Jag kan också ha missförstått, fattat helt fel eller ha gammal kunskap. Jag brukar ha väldigt givande samtal med hästmänniskor och har faktiskt aldrig stött på problemet att folk blir irriterade över mina råd.

Om någon ska hantera mina hästar berättar jag det som är relevant. Mest för hästens skull faktiskt men även för människans skull.
 
Nej det tycker jag inte.

Jag ger aldrig råd utan att någon uttryckligen har bett om det och när jag ombedd har gett råd har jag uppmuntrat personen att fundera själv, kolla upp fakta osv. och inte lita blint på vad jag säger. Jag kan också ha missförstått, fattat helt fel eller ha gammal kunskap. Jag brukar ha väldigt givande samtal med hästmänniskor och har faktiskt aldrig stött på problemet att folk blir irriterade över mina råd.

Om någon ska hantera mina hästar berättar jag det som är relevant. Mest för hästens skull faktiskt men även för människans skull.
Oj vad jag känner igen mig i din beskrivning!:D:bow:
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag behöver skriva av mig känner jag. Har under några dagars tid haft en gnagande oroskänsla över att flytta och inte kunna ta med mina...
Svar
8
· Visningar
1 414
Senast: fiao
·
E
Hästmänniskan Jag har ett problem som under de senaste veckorna skapat mycket magont. Mycket text att ta sig igenom, tack ni som läser. Blev absolut...
2
Svar
23
· Visningar
4 202

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp