Är mitt sto dräktigt?

EmmaHultman

Trådstartare
Hejsan!
Jag köpte mitt varmblodssto i början på augusti där det visar sig att hon stått med en hingst under sommaren. Visserligen var hingsten bara 1,5 år gammalt och jag tänkte inte mer på det... Men nu har spenarna svullnat upp och vi ser kraftiga rörelser i magen på henne (inte alls som tarmrörelser) samtidigt som hon har lite hängbuk och så... Är det möjligt att en 1,5 årig hingst kan bli pappa??
Jättetacksam för svar!
 
Sv: Är mitt sto dräktigt?

Ja, visst kan han ha betäckt henne.
Så, ring ut en veterinär om du misstänker att hon är dräktig, den kan ganska snart konstatera om hon är dräktig eller ej.
 
Sv: Är mitt sto dräktigt?

Mycket möjligt att hon är dräktig, kolla upp det snabbt för om juvret har börjat fylla ut är det nog inte så långt kvar till fölning.
 
Sv: Är mitt sto dräktigt?

Min numera valack är pappa till ett föl som han gjorde som 1,5 åring så ja, det är fullt möjligt...
 
Sv: Är mitt sto dräktigt?

Det är fullt möjligt, den yngste jag känner till var sju månader när han gjorde ett 1,5 år gammalt sto dräktigt.
 
Sv: Är mitt sto dräktigt?

Kan vara bra att veta för alla som på något sätt har med ston och hingstar att göra, att vissa individer är könsmogna redan vid ca åtta månader. Vilket innebär att de både kan betäcka och få stoet dräktigt i den åldern.
Sedan är det inte all "föl" som är intresserade av det och inte heller alla ston som låter sig betäckas av så unga hingstar men det händer. Så om hingsten är 1,5 år är den verkligen fertil om stoet släpper till.
 
Sv: Är mitt sto dräktigt?

Ehhh...JA, vem tusan låter ett sto gå med en ett-års hingst och sedan låtsas som det regnar:banghead:
 
Sv: Är mitt sto dräktigt?

Ehhh...JA, vem tusan låter ett sto gå med en ett-års hingst och sedan låtsas som det regnar

I mitt fall var stoet dräktigt när de släpptes ihop men hade tydligen kastat på hösten och ingen märkte det förutom ett-årshingsten. Och sen kom det ett "försenat" föl i augusti följande år.....
 
Sv: Är mitt sto dräktigt?

Hihi det undrar jag med, men i mitt fall är det en riktigt snygg frieserhingst det handlar om så mig spelar det ingen större roll, tänkte ändå betäcka henne i år med en frieser, dock hade det varit skönt att veta om hon är det eller inte.. Dock är jag 95%säker att det är så ;)
 
Sv: Är mitt sto dräktigt?

Ehhh...JA, vem tusan låter ett sto gå med en ett-års hingst och sedan låtsas som det regnar:banghead:
Åh, MÅNGA fler än du anar!
Det finns massor med "hoppsan-föl" som kommit till på detta vis, när folk varit övertygade om att ettårshingstar inte är fertila.
 
Sv: Är mitt sto dräktigt?

Jag red en Nepal häst för många år sedan som var far till sin bror.:crazy:

skitfin var den.
 
Sv: Är mitt sto dräktigt?

Kände en gång en kvinna som lät ett hingstföl gå tillsammans med sin mamma tills han var tre år - för han var ju så snäll och inte alls hingstig och skulle aldrig försöka betäcka sin mamma ....

Fölet som föddes blev en snäll och hygglig häst trots att hon var kraftigt inavlad.
 
Sv: Är mitt sto dräktigt?

Uppenbarligen.
Varje år återkommer frågan "Mitt sto har gått med en hingst, kan hon vara dräktig?"
Ja, det kan hon.
 
Sv: Är mitt sto dräktigt?

Hejsan!
Jag köpte mitt varmblodssto i början på augusti där det visar sig att hon stått med en hingst under sommaren. Visserligen var hingsten bara 1,5 år gammalt och jag tänkte inte mer på det... Men nu har spenarna svullnat upp och vi ser kraftiga rörelser i magen på henne (inte alls som tarmrörelser) samtidigt som hon har lite hängbuk och så... Är det möjligt att en 1,5 årig hingst kan bli pappa??
Jättetacksam för svar!

Och jag som inte var helöjd med en 7-8 månaders fölis i hagen just pga risken för betäckning, som i och för sig var minimal. Fölet skilldes från mamman vid den åldern.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 365
Senast: tuaphua
·
Avel Ska inseminera mitt 5-åriga sto, första gången. Tidigare har jag använt mig av naturlig betäckning och har ju då lämnat stona hos hingst...
Svar
6
· Visningar
1 529
Senast: Novalisa
·
Avel Hej! Jag köpte ett sto i Maj i år, väldigt mager o undernärd ( 4 år ) misstänkte till en början att hon kunde vara dräktig pga att hon...
2
Svar
20
· Visningar
3 344
Avel Asså jag behöver hjälp😰 Jag fick hem ett 4 årigt sto för tre månader sedan. Dom som importerade henne från Frankrike fem dagar innan vi...
Svar
16
· Visningar
3 164
Senast: Moa092
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp