Är inte stationerna rädda om stoägarna

Karoliten

Trådstartare
Ringde två stationer torsdagkväll och undrade om de hade tid fredagsmorgon o titta mitt sto då jag var rädd att hon skulle komma in i brunst.Ingen utav dem hade nån vet på fredagen som kunde kolla?Låter konstigt i mina öron.Själv jobbat på seminstation och jag tyckte vi kollade ston för jämnan.Ett utav stationerna hade vi för två år sen bestämt skick ifrån.Men när mitt sto stod redo brunstig kunde de inte tappa hingsten för de var och tittade på Falsterbo Horse Show!Mitt sto tog sig inte det året (nog det enda stoet som inte tog sig med den hingsten) men dock går de ut med att han hade 100% dräktighet.Vet att hingststationerna sliter hårt och det inte alltid går som man tänkt men är man inte rädd om sina kunder?
 
Självklart är man rädd om sina kunder! Sen finns det så klart rötägg, precis som inom alla branscher, men jag delar inte samma uppfattning som dig. Det kan finnas en rimlig förklaring till varför veterinären inte fanns tillgänglig på någon av stationerna igår morse, fick du någon? Vissa kombinerar dessutom jobbet på station med sitt vanliga och får trixa för att få ihop schemat ibland men det brukar gå bra.
 
Jo de hade kollat torsdagkväll men jag har tidigare till andra stuteri kunnat kolla mitt sto tidigt fredagsmorgon.Jag kom själv hem sent torsdagkväll.De hörde av sig på fredagsmorgon kl8.00 sen och kunde ev få ut vet men det skulle beställas senast 09.00 och jag har över en timmes bilresa dit
 
Jo de hade kollat torsdagkväll men jag har tidigare till andra stuteri kunnat kolla mitt sto tidigt fredagsmorgon.Jag kom själv hem sent torsdagkväll.De hörde av sig på fredagsmorgon kl8.00 sen och kunde ev få ut vet men det skulle beställas senast 09.00 och jag har över en timmes bilresa dit

För att veterinärerna ska "räcka till" måste man köra tors på en del ställen och fre på andra.
 
Jag vet inte hur man räknar dräktighet. Men om man har väldigt många ston så kan man ju runda av siffran uppåt om den hamnar på 99,8%.

Eller redovisar man decimaler?
 
Ringde två stationer torsdagkväll och undrade om de hade tid fredagsmorgon o titta mitt sto då jag var rädd att hon skulle komma in i brunst.Ingen utav dem hade nån vet på fredagen som kunde kolla?Låter konstigt i mina öron.Själv jobbat på seminstation och jag tyckte vi kollade ston för jämnan.Ett utav stationerna hade vi för två år sen bestämt skick ifrån.Men när mitt sto stod redo brunstig kunde de inte tappa hingsten för de var och tittade på Falsterbo Horse Show!Mitt sto tog sig inte det året (nog det enda stoet som inte tog sig med den hingsten) men dock går de ut med att han hade 100% dräktighet.Vet att hingststationerna sliter hårt och det inte alltid går som man tänkt men är man inte rädd om sina kunder?
Jag tycker inte det direkt låter som att vara orädd om kunder som att veterinär kanske inte alltid finns tillgänglig? På många stationer finns väll bara veterinär där specifika dagar/tider då man får skick eller kollar ston. Jag tittade först runt på vad för stationer det fanns i min krets och tolkade flera så när jag valde, nu har jag turen att min närmsta station är det själva veterinären som håller i och därför kan ta och kolla lite när som helst när denne inte är ute och kör på akutsamtal.
 
Måste nog också säga att jag tycker det verkar vara en realistisk kundservice.

TS, om du har så höga krav på kontroll kan det kanske vara läge att stalla upp på stationen?
 
Nä det hände tyvärr förra året så att jag kollade mitt ena sto i veckan.På lördagkvällen började hon brunsta ( när vi hade barnkalas förståss) På måndagen när vet kunde kolla henne var det för sent.Ville liksom inte göra samma tabbe en gång till
 
Jag tycker inte det direkt låter som att vara orädd om kunder som att veterinär kanske inte alltid finns tillgänglig? På många stationer finns väll bara veterinär där specifika dagar/tider då man får skick eller kollar ston. Jag tittade först runt på vad för stationer det fanns i min krets och tolkade flera så när jag valde, nu har jag turen att min närmsta station är det själva veterinären som håller i och därför kan ta och kolla lite när som helst när denne inte är ute och kör på akutsamtal.

Ja vi har verkligen tur - en otroligt bra station med inte bara en vet. som kan både kolla och insem utan två :D Det är service det :D
 
Men man håller ju koll på brunsterna innan och har ett hum om när de ska brunsta
och då ringer man ett par dagar innan och pratar med dom .
Själv hade jag ringt och kommunicerat med stationen på tisdagen för att ta reda när dom ville kolla stoet .
 
Men man håller ju koll på brunsterna innan och har ett hum om när de ska brunsta
och då ringer man ett par dagar innan och pratar med dom .
Själv hade jag ringt och kommunicerat med stationen på tisdagen för att ta reda när dom ville kolla stoet .
Jag har räknat på det men detta sto hade jag inte hemma när hon brunstade senast och räknade jag efter förra brunsten enligt förra ägaren stämmer det inte för hon skulle redan brunstat då.Men vädret slog om till kallt o det ställde kanske till det.Hon visade ingen tecken på att gå in i brunst.Onsdag -torsdag hade vi tävlingar i Stockholm när jag kom hem torsdagkväll fick jag "onda aningar" tänkte bäst jag hör av mig till stationen jag anmält mig till Språngrullar.De kunde inte kolla henne fredag.Inte sen nästa station jag frågade kunde ej iheller.Den andra stationen hade vanligtvis koll mån ons fred men inte denna fredagen.Blev nog lite gråhårig då
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Vill bara berätta om gårdagens äventyr, om hur det faktiskt fungerar smidigt. På morgonen/förmiddagen kom en granne gående. Han ville...
Svar
1
· Visningar
1 179
Avel Jag har börjat fundera på om jag ska betäcka mitt sto igen nästa år. Har ju fått hingstråd av ASVH, tänkt själv och frågat många andra...
Svar
7
· Visningar
1 677
Senast: kopparberg
·
Avel Hej på er! Nu behöver jag goda råd. Trots flera seminationer med två olika hingstar (som båda ska ha god fertilitet) har mitt sto inte...
Svar
18
· Visningar
1 727
Senast: rebeckasff
·
Avel Mitt sto är utlånad med föl vid sidan fram till´avvänjningen. Nu är hon ombetäckt och kommande föl skulle bli mitt. Hon tog sig ej på de...
Svar
19
· Visningar
2 301
Senast: Northern
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Stötdämpning -sits
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp