Är detta rimligt?

Sv: Är detta rimligt?

För högt energiintag (Mj) i förhållande till behovet ger en fet häst, men är intaget av smrp samtidigt lågt (kvoten under 6-6,5) tappar hästen buken och i vissa fall kan den även svullna upp och se rund ut pga proteinbrist.

Så man kan ge hästen ett överskott av mat, men det innebär ändå inte att pållen får rätt balans i maten och att behoven är täckta.
 
Sv: Är detta rimligt?

En vettigare fördelning av grovfodret skulle ändå var på sin plats.
PL

Håller absolut med! Själva fodringstiderna (7, 12, 17, 22) verkar vara helt okej, vi har samma där jag står. Jag själv har dock portionerat ut min hästs totala hömängd relativt jämt över dagen.
 
Sv: Är detta rimligt?

Ja, det är ju den synpunkten/frågan jag ställer från början. Alltså om det är rimligt att öka givan med mer än 100% mellan två tillfällen. Jag tycker inte det, utan anser att man skall ha en så jämt fördelad giva som man kan under dygnet + att jag funderar över den totala mängen. Nu beror nog detta på att jag vill ge min häst så mycket foder som hon gör, därför kompenseras detta i de givor som han äter u boxen. /Mayara
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
565
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 708
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 130
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 184
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp