Är detta rimligt?

M

Mayara

Fråga: Kan en häst sätta i sig hur mycket foder som helst på bara några timmar?

Vi har en inackorderad häst i vårt stall som får följande givor på eftermiddagen och kvällen: kl 17-18 ca 5-6 kg hö + 600 g havre, 1 kg morötter, 300 g blöt betfor och 250 g lusernhack. Detta hö har hästen lagom ätit upp kl 22 då det är dags för ytterligare 5-6 kg hö. Övriga två givor på dagen äter han 2 kg hö. Samt ytterligare samma sats med kraftfoder till frukosten. Det är alltså mer än 100% ökning mellan givorna. Bör inte givorna utspridda över dagen så att de har ungefär samma storlek? Detta innebär att han sätter i sig mellan 8-12 kg hö på 6-8 timmar. Är detta hälsosamt? Visserligen är det ju bra att den största delen av foderstaten består av grovfoder men det bör väl finnas begränsningar i hästens kapacitet att tillgodogöra sig den mängden foder under så kort tid. Ägaren till hästen hänvisar till att "hästar kan äta hur mycket hö som helst utan att ta skada eller bli tjocka" och det är väl kanske en sanning med modifikation. - De har ju också ett viss energibehov som man behöver ta hänsyn till anser jag. Hästen är av halvblodstyp och är ca 160 cm och promenadrids 1-3 ggr per vecka.

Det finns ju de som har fri tillgång till grovfoder på betet till sina hästar, men lär inte de hästarna sig att äta på ett mer "sansat" sätt liknande det sätt de äter på i vildhet? Eller "hätsäter" de för att det finns obegränsat med mat? Jag har själv ingen erfarenhet av fri tillgång till vuxna hästar. Någonstans måste det ju även finnas en gräns där mängden mat blir ohälsosam för hästen!??

Synpunkter på detta mottages tacksamt då jag aldrig varit med om liknande "berg" till fodergivor förut! Mayara :confused:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Är detta rimligt?

Mängden i sig är väl inget att haka upp sig på men det kan ju innebära att det blir lite under resten av dygnet.
PL
 
Sv: Är detta rimligt?

Hej Peter! Nu redigerade jag och skrev litet till medan du svarade, men skall man verkligen inte ta någon hänsyn till hästens förväntade energibehov? Nu bör han ligga på ca 80-100% +

Och om vi ser till den psykologiska aspekten... Den här hästen försvarar konstant sitt foder (de andra har ju slut när han fortfarande tuggar) och detta bör ju innebära ett stressmoment både för honom och de andra som inte har i närheten så mycket att äta. Han sparkar konstant i väggarna t.ex.. Du skulle se hur vårt nyrenoverade stall ser ut... :cry: :smirk:
 
Sv: Är detta rimligt?

Kanske läge att byta plats för hästen ? Alltså det jag menade var att: oftast ser man i stall folk som ställer hästar bredvid varandra och som kemin absolut inte stämmer i hop med. i Stället för att födelar hästarna där dom trivs bäst så är det strid på kniven om vems box som är vems, ingen hänsyn tas om hästen verkligen trivs med sin granne.....Möbelera om lite i stallet tycker jag.
 
Sv: Är detta rimligt?

Jag har ingen aning om hästen energibehov eller grovfodrets värden. Rent allmänt är det ju bra om hästen får tillgång till grovfoder en stor det av dygnet. Ett problem kanske är att de andra hästarna för för lite grovfoder? Att skylla beteendet på att hästen får för mkt grovfoder håller inte. Är han fet?
PL
 
Sv: Är detta rimligt?

Det är tyvärr svårt eftersom vi har ett så litet stall. Vi har det som vi har det eftersom en box är shettisbox, en box är ponnybox, två boxar intill varandra är stoet och fölets creepfeedingbox. Sedan återstår min box (den största till min älskling såklart ;) :love: ) Denna häst står i ett hörn och har alltid gjort så, och vi vill nog inte ha ytterligare en box förstörd... Men jag förstår hur du tänker. Ägaren menar att han har "ticks"... :D
 
Sv: Är detta rimligt?

Mängden i sig verkar inte vara något större problem.
En häst på fri tillgång äter ofta det den behöver. Ibland kan de hetsäta de första 14 dagarna innan den fattar att maten inte försvinner.
En stor mängd grovfoder är i sig inte ohälsosam för hästen förutsatt att energi/proteinet är anpassat för hästens behov. En häst är gjord för att käka hela tiden så ägaren har helt rätt i det.

Jag tror snarare att denna hästen verkar oharmonisk för att han får för LITE mängd de övriga givorna.
Ni kanske skulle ändra era foderrutiner så att höet blir mer fördelat under dagen.
Han kanske har magsår? Inte allt för ovanligt hos hästar. :(
Denna häst kanske vräker i sig em-givan för att han är så hungrig. Det är inte otroligt att han tar det lugnare med natthöet och äter lite då och då under hela natten.
Ger ni hö före kraftfodergivan. Om inte så är det också ett sätt att få lugnare hästar också.

Pröva att möblera om hästarna också. Han kanske inte trivs bredvid sina boxgrannar eller där han nu står.
Jag tror att det finns oändligt många fler anledningar till hans beteende i stallet som inte är relaterade till fodergivan på eftermiddagen och kvällen.
 
Sv: Är detta rimligt?

Nja, jag menar inte att skylla beteendet på fodret, men faktum är att han försvarar det. Sedan kanske han skulle sparka ändå till en viss del även om han inte hade mat.

De andra hästarna får visserligen mindre hö, men har å andra sidan halm i boxarna som de plockar med. Skall skicka in min analys i morgon så vet jag om de får för lite... ;) Ser då rakt inte ut så nu (då jag fortfarande får fodra med ögat) de är i fint hull förutom min valack som har gubbmage...

Den andra hästen anser jag är fet,han ser ju inte ut som en jakthäst direkt :D , man känner knappt revbenen och han ser ut som en ballong med fyra ben.
 
Sv: Är detta rimligt?

Sett till risk för störningar i mag-tarmkanalen finns det ingen maxgräns för grovfoder.

Ser man till energiintaget, leder ett överintag av energi till fettansättning, oavsett varifrån överskottet kommer (d.v.s. om det kommer från grov- eller kraftfoder).

De kraftfodergivor hästen får är inte så stora att man riskerar feljäsning i grovtarmen p.g.a. att osmält kraftfoder når dit.

Med tanke på hur du beskriver hästens beteende skulle jag fundera lite på hur den mår i magen. Tandstatus? Magsår?
 
Sv: Är detta rimligt?

Flera har angett magsår som en möjlig orsak? Vad är främsta orsaken till att magsår hos häst uppkommer då? Som hos oss människor en kombination av stress och bakterie eller? Symptom? (Förutom grinigheten då?) Mayara
 
Sv: Är detta rimligt?

En orsaker till magsår hos häst är stress.
Det kan bero att den tävlas och tränas hårt (ex galoppörer och travare i proffsträning) eller att den utsätts för mental stress.
Exempel på mental stress är en ranglåg häst som aldrig får vara ifred eller att hästen inte trivs i sin miljö (stall, box, hage etc).
Andra orsaker till magsår kan vara för lång tid mellan fodergivor alternativt att man felutfodrar hästen med för lite stråfoder och för mycket kraftfoder.
 
Sv: Är detta rimligt?

Några av dessa orsaker kan jag nog avskriva. Hästen tränas eller tränas inte hårt, den är visserligen ranglåg men störs inte av den andra hästen, han håller sig undan. Om den trivs i sin miljö kan jag inte svara på, det är ju troligt att han inte är tillfreds på något vis eftersom han är så grinig jämt. Någon form av smärta är ju inte otroligt. Utfodras fyra ggr per dygn och med mest stråfoder (se ovan det var ju det som var min fråga). Det jag kan tänka mig om nu magsår är en orsak till beteendet är att han haft det ända sedan han tävlades (trav) och att han alltså haft det större delen av sitt liv. Men om detta vet vi ju inget, det är ju bara en hypotes.
 
Sv: Är detta rimligt?

Fast om hästen uteslutande får grovfoder så borde ju risken för magsår elimineras radikalt, att minska kraftfodret och öka grovfodret är det första man gör vid magproblem i alla former.

Som en parantes kan jag berätta något som jag hörde av våran kiropraktor då de hade sina islänningar på fri tillgång, nu var det iofs hösilage men av en god kvalite med TS runt 60%. Dessa hästar käkade i snitt ca 40 kg per dygn, om man räknar så ser man att de har klämt i sig 24 kg TS per 340-400 kg kroppsvikt. :eek: Det är nog så att vissa hästar inte ska ha fri tillgång, och andra kan klämma i sig utan att det märks. En varmblodstyp brukar inte ha problem med att äta större mängder grovfoder, och kan i många fall vara gynnsamt för dem istället att göra så.
 
Sv: Är detta rimligt?

Nu har jag inte läst igenom övriga svar, men jag måste hålla med dig. Två kilo hö till frukost och lunch är lite, till en häst som verkar ha behov av 12 kg hö eller mer om dagen. Hästen är nog väldigt hungrig vid 17 tiden då den får hö igen. Det är därför den vräker i sig sitt hö mellan 17-22. Antagligen är den mer sansad vid 22 och kan äta resten mer långsamt. Men bristen på grovfoder mellan 22 ena dagen till 17 nästa är nog orsaken till att den är så hungrig kl.17.

Jag har sett att när man går över från portionerad tillgång på grovfoder till fri tillgång så tar det några veckor innan hästarna begriper att de inte behöver ha bråttom att äta för att de andra hästarna inte skall sno deras portion. Så de vräker i sig i några veckor och inser sedan att de inte behöver de. Då minskar åtgången till lika lite eller mindre än när de fick maten utportionerad. Hästarna är aldrig sura längre heller i samband med mat och lugna och harmoniska på ett annat sätt. Konkurrensen dem emellan blir inte så stor.
Hälsning Maja
 
Sv: Är detta rimligt?

Nu har du nog missupfattat litetgrann... Hästen blir utfodrad kl 07.00, kl. 12.00 samt 17.00 samt 22.00 med grovfoder. Kl. 07.00 får han även en ranson med kraftfoder (se ovan) så inte är han mer hungrig än någon annan häst kl. 17.00.
 
Sv: Är detta rimligt?

Han äter alltså ung 16 kg hö om dagen? Om han är för fet kanske man ska dra ner på havren om han inte blir bukig.

Däremot är det ju troligt att han har tråkigt om han inte rids mer än 3 ggr / vecka och går in redan 17.00 för att stå inne till 7 på morgonen. (14 timmar)Kan han inte få kvällshö ute i hagen och komma in till natten istället?
För att skona nerver och stall. ..
 
Sv: Är detta rimligt?

Nu när det blir ljusare tar vi in dem senare och senare. Jag anser att hästens totala energiintag, alltså både havre och hö, bör minskas eftersom han är redan är bukig/fet! Eftersom det inte är fråga om någon prestationsfoderstat kan ju kraftfodret minskas markant till det supplement till grovfodret det är avsett att vara i en underhållsfoderstat. Mayara
 
Sv: Är detta rimligt?

Men om hästen är bukig kanske en förändring i fodersten krävs, men inte alltid till en minskning. Just denna bukighet låter som om kvoten mj och smrp inte är ok, hur en förändring skall ske kan man inte veta förrän man vet vad hästen får i sig i dagsläget. Just kraftfodergivan lät ju inte så förtvivlat stor, så att dra bort den kan ju bidra till en ökad bukighet som sagt svårt att säga.
 
Sv: Är detta rimligt?

Exakt vad hästen får i sig kommer vi aldrig att få veta eftersom grovfodret inte är analyserat. Vad är det då i balansen som skulle vara fel för att orsaka bukighet? Är det i så fall för litet smb rp/MJ? Jag tycker dock inte att hästen "bara" är bukig utan han har rejäla fettfuddar över ryggen. Revbenen syns alltså inte. Vidareutvekla dock detta med "bukighet" eftersom jag tycker att det är intressant att hästar som man tror har överhull för att magen är rund itydligen nte har det. Mayara
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Är detta rimligt?

Mayara skrev:
Nu har du nog missupfattat litetgrann... Hästen blir utfodrad kl 07.00, kl. 12.00 samt 17.00 samt 22.00 med grovfoder. Kl. 07.00 får han även en ranson med kraftfoder (se ovan) så inte är han mer hungrig än någon annan häst kl. 17.00.
En vettigare fördelning av grovfodret skulle ändå var på sin plats.
PL
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
565
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 708
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 130
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 184
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp