Är detta linjeavel?

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
Vet att det finns någon "formel" för hur man "räknar ut" om det är linjeavel eller inte, men tyvärr är det fredagkväll och min hjärna orkar varken minnas eller räkna ;)

Hästen jag undrar över är E: Acacio (ex. Acagion), som i sin tur är EEE: Almé Z.
Samma häst är UE: Robin Z, som i sin tur är UE: Almé Z.
Almé Z finns alltså med i 4:e led/generation på båda föräldrarnas sida.
Aktuell häst har förutom ett antal Zangersheider hästar nästan enbart holsteinare och fullblod i släkten.

Sen undrar jag ytterligare lite om det här med linjeavel:
- Finns det några risker med det?
- Är det vanligt att man gör det?
- Brukar kombinationer som den ovan oftast bli lyckade eller är det mer "chansningar"? (Just i detta enskilda fallet vet jag svaret, men tänkte mer allmänt)
- Vad är syftet med det?
 
Sv: Är detta linjeavel?

Man brukar säga att det magiska talet för linjeavel är 6.
Så man vill ha tex 2+4 eller 3+3
 
Sv: Är detta linjeavel?

linjeavel är per definition en planerad parning av närbesläktade individer där man vill försöka förstärka de egenskaper som den individ som dubbleras kan tänkas nedärva.

Ja, det finns risker med det och en av riskerna är att man dubblerar recessiva sjukdomsanlag, så att avkomman blir sjuk eller missbildad. Och generellt kan det ju lika gärna vara de mindre bra generna som nedärvs.
Jag kan ingen statistik men min spontana känsla är att det oftast blir varken bättre eller sämre än när man parar obesläktat. Men ibland blänker det till och en stjärna föds.
Och linjeavel som ligger några generationer bakåt får väl anses vara ganska vanliga. Titta på halvbloden 20 år bakåt i tiden så inser du att väldigt många har Utrillo både två och flera gånger i stamtavlan, eller kolla på svarta shetlandsponnyer, där det är oerhört svårt att hitta avelshingstar som är fria från Rosson of Transy-blod (även om det börjar hamna bortåt 4-5 led bakåt numera), osv
 

Liknande trådar

Avel Funderar lite på ovan nämnda hingstar, och stammen i stort. Har en medryttarhäst som är E: Acacio (Acagion) och UE: Robin Z. Han är...
Svar
5
· Visningar
1 688
Avel Hur ser marknaden ut för avelsston i dessa mindre bra tider? Finns det ens någon marknad öht? Själv tycker jag att det är relativt få...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 865
Senast: Fenestra
·
S
Islandshäst Jóhann Fridgeirsson ur Islandshästen II - träning och avel av Stina Helmersson Linje avel ger stabilt resultat "- Gamla hästbönder har...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 030
Senast: sambaengi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp