Är det viktigt med biologiska barn?

Comatose

Trådstartare
Jag diskuterade införskaffande av barn ;) med min pojkvän idag. Jag sa att jag inte tror att jag nödvändigtvis behöver skaffa "egna" barn i framtiden, utan att jag skulle kunna tänka mig att adoptera. Det finns ju väldigt många oönskade barn redan, och så fenomenala tror jag inte att mina gener är att de nödvändigtvis behöver spridas vidare .. :angel:

Jag har växt upp med en frånvarande biologisk pappa men en väldigt närvarande "plastpappa" och för mig är det där med släktskap ingenting som finns i något blod, utan en familj är för mig bara en grupp av människor där man känner sig trygg. Det kan vara ens bästa kompisar, ens mormor och morfar eller ens biologiska familj - sak samma.

Den enda betänkligheten jag har mot mitt eget resonemang är att jag inte riktigt är på det klara med om det verkligen alltid är rätt att rika svenskar åker ner till fattiga länder och köper barn. I teorin vore det väl bättre om de som ville behålla sina barn fick de ekonomiska medlen som krävdes till det. Men det stämmer ju inte jämt det heller - det är ju inte alla som vill adoptera bort sina barn av just ekonomiska skäl ..

Hur resonerar ni kring det här?
 
Sv: Är det viktigt med biologiska barn?

För sin egen del så är inte biologin det viktiga.
Barn är barn är barn liksom.
Men adopterade barn har en del andra och större behov än biologiska.
De har ju ett trauma av att ha blivit övergivna en gång.
Och det hänger liksom med.

Och så har jag problem med just den där biten där rika världen dränerar fattiga värden på dess rikedom friska barn.
Vad ger oss den rätten?
Det är inte hjälp ju utan mest egoism.
Länderna bör i första hand få hjälp att ta hand om sina barn - sin framtid.
 
Sv: Är det viktigt med biologiska barn?

Att adoptera är ju ett himla bängel. Om jag KAN få egna barn vill jag inte ta upp plats för de som köar och köar i åratal för att få adoptera som inte kan få egna.

Hade det varit mindre tjorv och bängel kring adoption tror jag fler kanske hade adopterat eller kanske både skaffat biologiska och adopterade barn. Man älskar barnen oavsett (om man är "normalt" funtad).
 
Sv: Är det viktigt med biologiska barn?

Jag har ett biologiskt barn, en dotter. Precis när hon var född, så kände jag att biologin, att jag varit gravid i 9 månader, inte längre betydde något, utan att jag hade älskat henne lika mycket oavsett om hon kommit med storken eller levererats på min kökstrappa.... och så tror jag att det är. Man älskar det barn som man är nära och som man ser växa upp och utvecklas. Så ur den aspekten känns det inte viktigt med just biologiska barn.

Å andra sidan, så är det en massa saker som man inte tänker på som biologisk förälder som man kanske hade tänkt på som adoptivförälder. Det är en massa snack i släkten och bland vänner om vilket barn som är mest lik vilken förälder (eller annan släkting), och kanske man som adoptivförälder och/eller -barn skulle känna sig utanför i allt det där? Jag vet inte, har aldrig varit där....

Och jag kan också hålla med i resonemanget om att vi från den rika västvärlden åker till fattiga länder och "köper" oss ett barn - det kanske inte känns hundraprocentigt bra som företeelse, även om jag tror att det för det enskilda barnet mycket väl kan vara positivt (när det nu ändå hamnat i en situation utan föräldrar).

Och så är det ju också så mycket enklare att "skaffa" biologiska barn - för min del räckte det med en lördagskväll utan preventivmedel, så var den saken klar.... I jämförelse verkar alla andra sätt att få barn så mycket jobbigare :-)
 
Sv: Är det viktigt med biologiska barn?

Men att få slippa graviditeten och ändå få barn.
Det känns som ett lysande koncept.
 
Sv: Är det viktigt med biologiska barn?

Som adoptionshandläggare vill jag bara säga att det lämnas allt färre barn till internationella adoptioner. Allt fler länder har ändrat sin lagstiftning och handläggning så att de först försöker att hitta en inhemsk adoptionsfamilj. När de inte lyckas lämnas barnen till en utländsk familj.

Det är gott tänkt att man ska ta hand om världens oönskade barn istället för att skaffa biologiska barn, men idag fungerar det inte längre riktigt på samma sätt med utlandsadoptioner som det gjort tidigare.
 
Sv: Är det viktigt med biologiska barn?

Men att få slippa graviditeten och ändå få barn.
Det känns som ett lysande koncept.


Mmmm men det handlar om rätt mkt pengar 100 000kr? 200 000kr?

Att betala sådana pengar om man kan få samma vara gratis?
 
Sv: Är det viktigt med biologiska barn?

Mmmm men det handlar om rätt mkt pengar 100 000kr? 200 000kr?

Att betala sådana pengar om man kan få samma vara gratis?


Har hört att det vanligast är att kostnaden blir ca 200 000 eller mer.
Man kan få bidrag från fk(tror det var 40 000 el liknande men edt kanske är för resor eller annat omkring adoptionen) men det räcker ju inte så långt.
Personligen fattar jag nte varför det är så dyrt, det måste ju vara handläggning & en massa byråkrati som kostar, för barn får man ju ändå inte köpa ändå.
 
Sv: Är det viktigt med biologiska barn?

Vad menar du med köper barn? Du verkar ganska dåligt påläst när du utrycker dig så,det är inte barnet i sig som kostar utan utredningar,resor och annat...

Du kan väl inte på allvar mena att adoptivbarn är KÖPA barn? :confused:
 
Sv: Är det viktigt med biologiska barn?

Som svar på din fråga,jag hade aboslut kunnat tänka mig att adoptera om jag vill ha fler barn någon gång, i början när jag fick min son kändes det väldigt speciellt att han kom från mina gener,kanske för att jag är adopterad själv och aldrig haft anknytning till något biologiskt förr, helt plöstligt började jag även kunna se likheter utseendemässigt med mig själv, nu efter ett par år inser jag att jag älskat honom lika mycket om han så trillar ner från himlen,köpt honom på Ica eller vad som helst.

I en perfekt värld hade inga barn behövt adopteras bort,sättas i familjehem ellr dyl,men tyvärr lever vi inte i en perfekt värld.
 
Sv: Är det viktigt med biologiska barn?

Du kan väl inte på allvar mena att adoptivbarn är KÖPA barn?

Bitvis så är det ju så eftersom landet vill ha ersättning för sina kostnader för barnet och bidrag till barnhem och så.
Barn har varit inkomster för vissa länder.
Och detta är faktiskt aningen osmakligt.
 
Sv: Är det viktigt med biologiska barn?

Jag tycker alla barn är älskvärda. De som råkar ha mina gener är inte mer värda än andra.

Fast adoptera verkar dyrt och krångligt. Vi satsar på att bli familjehem istället. (Det som förr kallades fosterbarn.)

Men vi har biologiska barn oxå. Utan bio-barn får man inte uppleva en förlossning. Att föda barn var något jag verkligen ville testa innan jag dör.
 
Sv: Är det viktigt med biologiska barn?

Vad menar du med köper barn? Du verkar ganska dåligt påläst när du utrycker dig så,det är inte barnet i sig som kostar utan utredningar,resor och annat...

Du kan väl inte på allvar mena att adoptivbarn är KÖPA barn? :confused:

Det beror väl på vad du lägger i begreppet "köpa". Givetvis handlar det inte om att gå in i en affär, lägga upp 100 000 på disken och säga "pojken där i fönstret, tack". Men samtidigt går det inte komma ifrån att det är hyfsat välbärgade västerlänningar som väldigt gärna vill ha ett barn som kan få detta just genom att de har pengarna, och att landet de adopterar från inte har dessa pengar. Så jo, jag tycker nog att man till viss del kan likna det vid att "köpa" ett barn. Jag säger inte att det är dåligt för det enskilda barnet, de allra flesta adoptivbarn är nog oerhört efterlängtade och får det bra i sina nya familjer, men hade deras ursprungsländer varit mer ekonomiskt framstående så är det ju ingen tvekan om att barnen varit kvar där....
 
Sv: Är det viktigt med biologiska barn?

Vad menar du med köper barn? Du verkar ganska dåligt påläst när du utrycker dig så,det är inte barnet i sig som kostar utan utredningar,resor och annat...

Du kan väl inte på allvar mena att adoptivbarn är KÖPA barn? :confused:

Roheryn hann skriva hur jag menade innan jag gjorde det ...
 
Sv: Är det viktigt med biologiska barn?

Nu är jag faktiskt inte särskilt påläst inom området eftersom det inte är aktuellt med (egna eller adopterade) barn än på ett tag. Vad jag funderade över var den principiella frågan; är det viktigt att barnen man ska ta hand om och älska är ens biologiskt egna? Egentligen pratar jag inte bara om adoptivbarn, utan kanske om kontaktbarn, extra-barn, vad man nu vill.
 
Sv: Är det viktigt med biologiska barn?

för mig betyder upplevelsen att ha blivit gravid och fött ett barn mycket, det är en intressant erfarenhet och resa som jag inte hade velat vara utan. Som flera har skrivit verkar adoption som ett krångligt sätt att få en ny familjemedlem på. Det känns skönt att hålla den angelägenheten inom familjen och slippa blanda in myndigheter.

Har annars släktingar som är adopterade och jag är positivt inställd till adoption. Jag är skeptisk till tanken att "vita västerlänningar köper fattiga svarta barn". Man ska inte idiotförklara u-länder som om de inte själva riktigt skulle kunna begripa vad de håller på med. Det är trots allt inte mer än 2-3 generationer sedan vi hade samma situation i Sverige med barnhem och adoptioner.
 
Sv: Är det viktigt med biologiska barn?

Har annars släktingar som är adopterade och jag är positivt inställd till adoption. Jag är skeptisk till tanken att "vita västerlänningar köper fattiga svarta barn". Man ska inte idiotförklara u-länder som om de inte själva riktigt skulle kunna begripa vad de håller på med. Det är trots allt inte mer än 2-3 generationer sedan vi hade samma situation i Sverige med barnhem och adoptioner.

Tycker du att det är att idiotförklara andra länder? Hur menar du då? Jag ser det snarare som tvärtom; att de i allra högsta grad förstår vad de håller på med. De har något som en del rika västerlänningar inte har - ett barn. Och de ser till att få ut så mycket som möjligt av dem som vill ha barnet. Någon nämnde siffran 200 000. Jag har svårt att se att det skulle kosta så pass mycket i rent pappersarbete att få adoptera ett barn. Ser inte länderna till att någonstans profitera på adoptionen? Eller har jag fel?

Det är möjligtvis en äcklig och obehaglig tanke, men idiotiskt (i den mening du talar om) är det väl inte?

Fast - tillbaka till ämnet igen då - är det viktigt att barnen man skaffar är ens biologiskt egna?
 

Liknande trådar

  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
22 841
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp