Är det sant..

Alla lösdriftshästar går på bete. Travhästarna flyttas mellan gräshagar och "vanliga" vinterhagar.
 
Ja vist är det onödigt, ja om inte annat otympligt att väga blött foder. men det är inte jag som valt att det skall vara så.
 
Det är mindre bra att de går tillbaka till vinterhagarna och äter där, det ökar smittan rejält.

Men om de går i gräshagar så är ju inte 6 kg hö så farligt lite. Fast på vintern blir det ju det förstås...
 
Nej det är ju sant med högivan. Men dom får så lite även dom dagar dom inte går i gräshagar. dom fick även så lite hö innan dom släpptes ut.
 
i de flesta fall är hästen lik människan. så varför skulle inte hästen ha enzymer i saliven?? människan har ju det.

sen om hästen tar upp mera näring när det är torrt än om det är blött pga enzymer har jag ingen aning om.
 
Hästen är inte det minsta lik människan, som är en allätare, vilket hästen inte är. Det föreligger alltså mycket stora skillnader i matsmältningen på dessa två arter.

mvh Jessica
 
Varför hästen inte har enzymer i saliven när människan har det får du fråga han däruppe om, att dom inte har det är däremot känt sedan länge. Hunden som är mycket mer lik människan i sin matsmälting har inte heller några enzymer i sin matsmältning. Orsaken kan vara att varken hund eller häst naturligt äter den typen av lättsmälta kolhydrater där amylas i saliven gör någon direkt nytta.
PL
 
peter_lundin: ok

hästar och männiksor har många likheter med varandra, men d e klart matsmältningsapparaten ser ju olika ut.
 
Kan du specificera vad som är lika med hästar och människor, några konkreta exempel?
 
när jag läste fysilologi eller vad det var på min påbyggnadsutbildning i Tenhult berättade min lärare om något (kommer inte ihåg vad det var) och jag sa att det var samma sak för människor! inte för att hon visste det!

jag kommer inte på något konkret nu! men däggdjur har många likheter med varandra
 
Vadå källor? Tror du inte på mig? :devil:
Kolla tex Hästens näringsbehov o utfodring sid 45 eller vilken modern text som helst som beskriver hästens matsmältningssystem.
PL
 
Självklart har däggdjur många likheter, men man kanske ska kolla fakta innan man förutsätter att man kan dra paralleller i allt.
 
sorry för mitt felaktiga påstående. Vad jag borde ha skrivit vore "det skulle kunna vara så att", då jag inte var helt säker. Men lite diskussion blev det ju iaf.... :)
 
*lånar knapp*

Efter har att i min universitetsutbildning gått igenom hästars matsmältning, framlänges och baklänges och åt alla håll, så kommer jag inte ihåg så mycket som jag vill och borde i huvudet (har det dock i X antal papper i pärmen i flyttkartongen.) Det jag ville komma till är att hästar och människor, hundar mfl är totalt olika.
Fler hästägare borde lära sig hästens matsmältning och upptag av det vi stoppar i dem osv. Oerhört intressant och tankeväckande.

Enzymer har de inga i saliven, nej, helt enkelt för all nedbrytning och bearbetning av dess naturliga föda, gräs klaras av i blindtarm och tjocktarm. De är gjorda för att äta gräs helt enkelt och hela deras matsmältningsystem är uppbyggt efter det. De har en jättestor blindtarm, de jäser sin föda, de har ingen gallblåsa som portionerar ut galla i proportion till det fett som behöver brytas ner. Hade vi inte stoppat i dem en massa kraftfoder hade väldigt lite hänt i tunntarmen. De kan själva omvandla keratin till A-vitamin, de kan själva bilda b-vitamin (fråga mig inte hur bara :) ). De behöver tugga 15-20 timmar om dagen och har ca 40-50 kg foder i sitt tarmsystem hela tiden!

Några snabba, korta som ploppa upp i huvudet såhär i all hast.

(Kom visst bort ifrån ämnet dessutom, ursäktar för det. :) )
 
Men utöver matsmältningen så är ju de flesta däggdjur väldigt lika, fysiologiskt sett. Coolt är det, att samma lösningar på problem finns hos så olika djur.
Med tanke på vad vi människor "är gjorda för"(hatar det uttrycket) att äta så är det rätt konstigt att vi kan bryta ner enkla kolhydrater i någon större utsträckning. Det var ju inte så att stenåldersmänniskorna sprang runt och käkade vetemjöl direkt. konstigt att vi ens överlever med tanke på vad vi äter nu!
 
Nog innehåller även gräs en del socker o tom fett som tas upp i tunntarmen, vidare tas det mesta proteinet upp här.
Hästar i vilt tillstånd betar säkert även spannmål o gräs med mogna el nästan mogna frön/kärnor med stärkelse.
PL
 
Men oerhört lite fett, därav ingen gallblåsa, det sipprar lite hela tiden. Likaså stärkelse, de är inte särskilt bra på att omvandla det och de äter väldigt lite i vilt tillstånd. Vad gäller proteinet tror jag, om jag inte minns fel tas både upp i tunn och tjocktarm. Hade det inte hänt något i tunntarmen hade de troligtvis inte haft någon. Men det tror jag inte att jag skrev? :confused: Att det inte hände något menar jag. :)

Har som lärare haft, veterinär Barbro Attrell, medförfattare till den bok du hänvisade till tror jag bestämt, samt Christina Planck som väl ändå får anses hyfsat kunnig inom området.

Som sagt, vill och borde ha mer i huvudet från alla de föreläsningarna men allt hann inte fastna på en gång. Kan återkomma i ämnet. :)
 
Hästar klarar trots allt av att smälta att antal kg stärkelse så att de skulle vara dåliga på det är lite överdrivet. Däremot är höga stärkelsegivor en klar hälsorisk.
Även fett klarar ju hästen av att ta upp i ganska höga givor.
Det protein som inte tas upp i tunntarmen tas upp av mikroberna i tunntarmen, det är ännu inte visat att hästar verkligen kan ta upp mikrobprotein även om man tror det.
PL
 

Liknande trådar

Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
515
Senast: Kristall10
·
Hästmänniskan Hej! Jag gillar de gammla hästböckerna väldigt mycket och undrade om de va nån som hadde nått förslag? Jag letar också efter två böcker...
Svar
10
· Visningar
1 312
Senast: iliedtoday
·
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 150
Senast: Habina
·
Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
13
· Visningar
2 192
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Hundförarjacka
  • Avels fråga

Hästrelaterat

  • Träna bommar
  • Dressyrsnack 17
  • Svårläkt sår

Omröstningar

Tillbaka
Upp