Är det sant..

S

SessCa

Att Hästarna tar upp upp till 10% mer energi om man blöter havren ett par timmar innan fodringen?

Hörde en tjej som sa det men jag sväljer lixom inte det. Så lite experthjälp tack!
 
har aldrig hört nåt liknande.

den erfarenheten jag har e ju att hästarna gillar det bättre torrt, fast det e nog iofs individuellt. :confused:
 
Jo, jag blev så fundersam eftersom jag aldrig hört det tidigare. Men min arbetsgivare hävdar bestämt att hästarna tar upp tio procent mer energi av blött Havre. :confused:

Kanske för hästar med dåliga tänder men då brukar man väl kr :confused:ossa?
 
Har aldrig hört talas om det men vem vet? Det kanske är så. :idea:
 
Jag har hört detsamma. Man skall tydligen kunna se det i avföringen, finns stora mängder hela havrekorn i den kanske det finns anledning att prova med blötläggning för en liten undersökning.
 
Får man hela korn i bajset är det läge att 1.kolla hur mycket som är hela korn och inte bara skal 2.kolla hur många kärnor det är (slamma upp och räkna) 3.är det mycket så kolla tänderna!
 
När jag frågade henne vart hon hört det så muttrade hon bara. samma sak när jag ifrågsatte varför hästarna bara får 6 kilo hö om dagen "det räcker, jag vill inte ha tjockisar" och man vågar ju inte säga emot för då har jag inget jobb kvar. :crazy:
 
Kan hon inte motivera sig är det inte att lita på faktiskt. Hur mycket kraftfoder får hästarna? Hon verkar inte kunna så mycket om foder, så när det gäller den biten skulle jag inte tro på NÅGOT hon säger faktiskt.
 
Travarna får :
Morgon:
2 kg havre
Kväll:
3 kg havre
1 kg betfor
1 kg kli

det är fem travare som går på den foderstarten, samt ca 6 kilo hö/dag.

sen har vi lösdriftarna som får 4 kilo korn / dag och samma mängd hö.

Där av en som jag oroar mig för hans tänder, då han är förskräckligt mager, men börjar lägga på sig smått nu på betet. Känns ju himla dumt för mig, eftersom jag gillar arbetet i övrigt, men hittat så många fel, (inte bara fodermässigt)

Har frågat om vad dom har för värden på höt, "perfekta värden" fick jag till svar. då frågade jag igen VAD för värden? "mutter mutter". Har blötlagt höt i smyg eftersom det dammar så t.o.m jag får hosta. Hon vill inte slösa tid på sånt.
Och i stellet står då ettt dräktigt sto med någon kronisk halssjukdom, som gör att hon hostar jätte mycket. :(

Vågar inte göra något eftersom jag då blir arbetslös igen. Vågar inte ställa mig barrumpad, men jag vill ju inte att det ska gå tokigt för hästarna :crazy:
 
Sorgligt att se sån okunskap... en travmänniska i min närhet nu har den magraste aktiva travare jag sett. Man ser revbenen och det ryggraden sticker upp och korset är insjunket. Och det är en sån som många ser upp till och tycker är en sååå duktig hästkarl för han har ju haft hästar så länge.
 
Jag blir mest frustrerad för att man inte kan göra något. Tydligen har miljö och hälsa redan vart på min arbetsgivare hela våren, utan resultat.

Ska börja söka nytt jobb eller praktik nu, men det känns ju inte bra att bara lämna allt! Speciellt som man fattat tycke för hästarna och trivs i övrigt. Men tanten har så konstiga ideer för sig. Och jag tycker det är pinsamt att jobba för någon som uppenbarligen har mindre vett än man själv har.

Vet att du är duktig på det här med avmaskning. Frågade henne när hästarna skulle avmaskas nästa gång. Och då visade det siog att dom inte har avmaskats än, och hon inte heller har gjort ett täckprov. Hur farligt är det för hästarna om dom skulle vara fulla med mask och inte avmaskas?
 
Men, om hon inte sköter sina hästar kan det väl inte gå så bra för dem på banan? Det borde ju i alla fall straffa sig.
 
Alla hästarna är startade och har iaf pengar på sig. Ingen har startats sen jag kom, bara en kvalhäst. Ingen av dom har väl sprungit in några stora summor.

det som förbryllar mig mest är att hästarna är jättefina i hullet. (ja travarna iaf, inte lösdriftarna)

Jag har alltid haft för mig att en räknad foderstart ska vara det bästa. och jag tycker inte att en foderstart med 6 kilo hö om dagen är tillräckligt. Fast jag kanske har fel.
 
Får hästarna verkligen 1kg kli och 1 kg betfor. Det kan inte stämma. Menar du torr eller uppblött??? Man räknar ofta torrt.

En häst får inte få mer än 0,2 kg kli / 100 kg häst/dygn. Och speciellt inte vid ett fodringstillfälle.
Och DESSUTOM så innehåller kli väldigt mycket fosfor så det lär bli dåliga kvoter.

Hoppas för hästarnas skull att de skulle få lite mer hö också

Ge en utfodringsbok till ägaren i present!! :) :) :p
 
det är uppblött. ägarinnan väger allt i blöt form, blivit en vana. :)

När jag är ensam får hästarna mycket mer hö. Hon har som tur är inte märkt något. Men där gör ju jag fel som går emot hennes order. :crazy:

Jag kan inte mycket om foder själv. så jag känner mig dum som ska påpeka för ägaren att dom får för lite hö.

Boken var ett smart tips ;P
 
Tvärtom så borde de ta upp mindre näring då det ges blött, eftersom de då utsöndrar mindre saliv. Saliv innehåller enzym som startar nedbrytningen av näringsämnen (ffa protein) redan i munnen. Torrt foder stimulerar salivutsöndring, vilket ger en mer affektiv nedbrytning. Hårt el torrt foder som riskerar att svälla är såklart bättre att ge blött, men det är ju inte pga ökat upptag.
 

Liknande trådar

Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
515
Senast: Kristall10
·
Hästmänniskan Hej! Jag gillar de gammla hästböckerna väldigt mycket och undrade om de va nån som hadde nått förslag? Jag letar också efter två böcker...
Svar
10
· Visningar
1 312
Senast: iliedtoday
·
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 150
Senast: Habina
·
Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
13
· Visningar
2 192
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Hundförarjacka

Hästrelaterat

  • Träna bommar
  • Dressyrsnack 17
  • Svårläkt sår

Omröstningar

Tillbaka
Upp