Är det pga protein överskott????

Snobben

Trådstartare
Jag undrar om ni har något svar på detta:
Min häst har problem med sadelknutor,har tidigare läst att det oftast är pga proteinet i maten som det kommer.
Innan har det varit mest vinter tid när han har haft täcke och tänkt att det varit lite också pga täcket.+fodret

Men han hade knutor i somras med och då var han ju utan täcke .men betet var lite för näringsrikt. :d

Nu har han fri tillgång på hö,men tror inte det är så näringsrikt :confused: har skickat det på analys.
Kraftfoder får han inte så mkt av.

Kan det vara nån allergi eller är det protein överskott? :confused:
 
Sv: Är det pga protein överskott????

Det kan bli som knutor av smutsiga schabrak som gnider mot huden oxå. Stövet trycks ner i hårsäcken och det blir som en inflammation. Kanske kan bli så av täcket oxå?

Om det är proteinknutor kommer det väl inte bara i sadelstaden? Har för mig att det är vanligast på bogen/halsen, nån som kan rätta mig?
 
Sv: Är det pga protein överskott????

Ja dom kommer ju bara i sadelstadsområdet,mest längre bak...
Täcket är ju svårt att hålla helt rent så det har jag ju också funderat på...

Men i somras så gick han ju utan och jag försöker att byta shabrak så ofta det behövs-inte varje dag,men när det börjar bli lite skitit.

Vet inte.... :confused: Han har haft knutor i många år men är nästan mer nu...

Testade sån tvål som vetr.rekommenderar,men funkar inte,han har nog haft dom för länge.

Kan det verkligen vara protein?Eller allergi?Fast mot vad?
 
Sv: Är det pga protein överskott????

I somras fick han ju svullna ganacher med pga för mkt näring antar jag-men att det är för mkt näring nu verkar skumt...
Det är väl i allmänhet dåligt protein i höet i år?
 
Sv: Är det pga protein överskott????

Det brukar vara en allergisk reaktion..men knappast mot protein då protein innefattar 20 olika amminosyror vara 8 är essentiella...så vilket protein kan det tänkas som spökar ;-))...Protein är ju inte 1 sak...Du får köra uteslutningsmetoden helt enkelt...
 
Sv: Är det pga protein överskott????

Hakat upp mig på protein pga att jag läst om det på nån veterinärsida i samband med sadelknutor,kan varit på aftonbladet.

Nån som har aning om vad det annars kan vara?
Verkar vara omöjligt att bli av med... :confused:
 
Sv: Är det pga protein överskott????

Jag har svårt att tro på proteinknutor... ;)

Prova att byta schabrak VARJE gång du rider, så att det inte finns det minsta smuts under sadeln.
Du kan ju även prova att strunta i sadeln helt under en period och se om det händer något. Rid barbacka (om knutorna sitter längst bak under sadeln kanske du inte sitter på dem?), tömkör, promenera och longera under tiden.

Gör rent knutorna med sprit eller liknande.
 
Sv: Är det pga protein överskott????

Har inte haft sadel på ett tag nu,hjälper inte.
Täcket har han ju haft,för att han måste.
Hjälper inte att behandla med dom medel jag har testat.

Vad kan det ev vara i maten som han inte tål då???Ngn som har erfarenhet av foderallergi så här?
 
Sv: Är det pga protein överskott????

Oftas föreligger det en allergisk reaktion mot något foderslag...vilket det är får du antagligen utreda via uteslutningsmetoden.
 
Sv: Är det pga protein överskott????

Jag kan inte svara på varför din häst får sadelknutor.. vet inte om du provat badda dem med alsolsprit?? Gör det varje dag, alsolspriten dödar bakterierna och torkar ut dem lite.. brukar funka..
 
Sv: Är det pga protein överskott????

Testat hibiscrub,funkade inte,blev bara irriterat.Alsolsprit kanske är bättre... :confused:


Ingen son vet mer om detta?
 
Sv: Är det pga protein överskott????

Jag har redan skrivit orsaken...eftersom inte renlighet fungerar är det allergi...du måste ju ta och testa vad det är som orsakar allergiska reaktionen...alltså måste du utesluta i maten tills du ser resultat.
 
Sv: Är det pga protein överskott????

Mynta2 skrev:
Jag har redan skrivit orsaken...eftersom inte renlighet fungerar är det allergi...du måste ju ta och testa vad det är som orsakar allergiska reaktionen...alltså måste du utesluta i maten tills du ser resultat.


Varför skulle det vara en allergisk raktion för att de inte försvinner för att hon byter vojlock ofta? Och varför skulle den "allergiska" reaktionen ge sig till känna enbart under sadeln?

Sadelknutor, dvs hårsäcksinflammationer, kan vara näst intill omöjliga att bli av med. Visst är det bra att hålla rent men det garanterar inte att man blir av med knutorna.
Rida med fårskinn eller rådjursskinn kan hjälpa genom att det inte blir så tätt som med vanlig vojlock plus att det blir mindre friktion.

Skulle tro att du får dras med knutorna om du inte känner för att ställa av hästen några månader...


MVH Hanna
 
Sv: Är det pga protein överskott????

"- Den mekaniska nötningen från sadeln bidrar till knutorna. På grund av att det är sadeln som ligger på så trycks bakterier ner i porerna."

"Ofta kallas dessa knutor även för proteinknölar därför att det finns ett samband med högt näringsvärde i fodret och dessa knutor. "

sen säger SLU
"Proteinknölar är en myt, förklarar Cecilia. Orsaken har ingenting med protein att göra utan beror oftast på att det föreligger en allergisk reaktion mot något foderslag."

Mao det har INTE med näringsvärdet att göra som påstås av Eva Eternell Hagen..

"- Knutorna, Eosinofila granulom, är en samling av vita blodkroppar, De kan orsakas av en retning från fodret."

De KAN alltså orsakas av en retning.

Min häst får tex knutor så fort man rider med sadel och vanlig vojlock.
 
Sv: Är det pga protein överskott????

Ja, och jag skrev ju inte att det tvärsäkert är...skrev väl 9 av 10 fall...och eftersom hon tydligen provat tvätta och det ena med det andra men INTE gått igenom något foder så torde väl hon kanske göra det eller hur ??...Nä, istället så frågar hon hela tiden om olika tvättmetoder istället för att gå djupare in på problemet...
 
Sv: Är det pga protein överskott????

Som Hanna skrev: Det är inte lätt att bli av med knutorna!!!
Har hästen haft dom länge blir det en ärrvävnad i huden som gör att dom kanske aldrig försvinner!

Det är inte så lätt att utesluta foder heller,på sommaren tex så får han ju inte kraftfoder varje dag,och är han då även allegissk mot gräset?

Han har mer problem på vintern,men det kan ju bero på täcket också.

Jag har gett korn istället för havre tex,vet inte vad jag ska ta bort,han får ju lite havre,lite betfor,lite kli och krafft grund?vitaminer.

Varför jag frågar vidare är ju för att om han nu inte tål viss mat-så någon som varit med om det?

Hade jag vetat hade jag inte frågat.
 
Senast ändrad:
Sv: Är det pga protein överskott????

Veterinären tyckte det mest är ett "skönhetsfel" och att man ska hålla rent vid sadelstaden.Inget nytt alltså.

Om det nu är foderallergi-mot vad???Tips mottages tacksamt.
 
Sv: Är det pga protein överskott????

Lånar knapp och tråd eftersom jag har samma problem och i mitt fall ÄR det fodret.
Hästen har fått svamp i strålarna så något tjafs med magen är det.

Kan vara sockret i maten? Silaget är ju lite jäst, dvs sött, betforen är söt och havren likaså. Jag ger också lusern och även det är sött. Tänker ta bor betforen och försöka få tag i hö. Behövs det tar jag även bort havren.

Hon får dem under manen på ena sidan och på bogbladet på andra sidan

Förra vintern hade hon inte lika mycket och lika stora, men de fanns där. Då åt hon hö och korn ist för havre men större mängd korn och samma mängd lusern och samma sort. Då hade hon inte problem med svamp/röta i strålarna.
 
Sv: Är det pga protein överskott????

En hypotes som det forskas om när det gäller eosinofila granulom i sadelområdet är att det rör sig om en reaktion mot den egna bindväven. Små små trauma ger en liten vävnadsdöd med bindvävstillväxt och sen en slags allergiliknande reaktion mot denna. Man har sett att cortison lokalt eller systemiskt ofta får bort knölarna men ofta återkommer dem när medicineringen upphör. Eftersom hästen inte lider av knölarna i allmänhet är det sällan indikation för behandling.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 765
Senast: Bee
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 848
Senast: Fiorano
·
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 696
Senast: CaisaCax
·
Hästvård Hej hej, Jag har två ridtravare på lösdrift med fri tillgång hö. Tyvärr ingen analys på höet. Den ena är ny sedan 3 månader tillbaka...
Svar
17
· Visningar
1 466
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp