Är det här rimligt? (+ några andra frågor)

Q

qrumelur

Nu har jag fått min hö-analys! :bump:
Skulle vilja få lite synpunkter och tankar på om det här verkar rimligt och om det är bra eller dåligt..

Enligt en tjänst på nätet så är hennes behov (Islandshäst, 350 kg, promenadridning):

MJ: 43, SMRP: 257

Samma tjänst säger att 5 kg av mitt hö ger:

MJ: 42. SMRP: 250

Är det rimligt det? Är inte det jättebra...?
Hur får jag till proteinet? Lusern? Vad händer om jag ger för mycket protein?

Är 5 kg lagom eller behöver hon mer?
Vad händer om jag strör halm i ligghallen och hon börjar knapra i sig av det?

I det här läget är hon fet. Viktmått-bandet visar 450 kg. Ska jag beräkna foderstaten utifrån hennes normalvikt och "hålla mig" till det, eller ska jag ge henne foder för tex. 400 och sen dra ned till 350 när hon nått 400 ?

Jag vill gärna ge linfröolja, hur får jag i henne det om hon bara ska äta hö? :confused:
Enligt vad jag förstår innehåller linfröolja bara fett. Det ska alltså bara kunna "slinka igenom" utan att ge "utslag" på Protein/smrp?

Mycket tacksam för svar önskar hästägarn på Kvarnlycka! :D
 
Sv: Är det här rimligt? (+ några andra frågor)

Din hästs behov täcks ju enligt tabell bra av 5 kg hö. Sen är det inte säkert att din häst är en tabellhäst men det är en annan sak. Det lilla protein som fattas (7g) är inget man i normalfallet behöver fästa någon större vikt vid.

Om du lägger till någon större mängd olja så påverkar det energiintaget då vanlig olja innehåller drygt 3MJ/dl.

Om hästen ska gå ner i vikt ska foderstaten göras efter hästens idealvikt. Det kan fungera att laborera med att dra ner energin ytterligare men behålla proteinnivån (dvs få en högre kvot) men det är kanske lite överkurs.
 
Sv: Är det här rimligt? (+ några andra frågor)

Tack för svaret!

Hur vet man om hästen är en "tabell-häst"?

Men som jag har förstått det så ska Islandshästar absolut ha maxat protein så jag tror ändå att de där 7 gr spelar roll. :o Fast egentligen vet jag inte alls för jag är jättenybörjare.
Dessutom är det ju bra att något "extra" att ge (typ hestekraft) ha eftersom jag vill ge henne linfröolja (som inte innehåller någon energi, utan bara fett.)
 
Sv: Är det här rimligt? (+ några andra frågor)

det finns inga tabellhästar.. tabellerna medelvärden uträknade på hundratals hästar, alla lite olika..

ge din häst 5 kg hö och ser hur hon mår sen... Du ser ju bäst hur Din häst mår.. och hur hon känns.. :)

det är foderstatuträkning för mig, räkna för att få fram en bra utgångspunkt, sen ser man hur hästen mår på den foderstaten, sen kan man ändra efter hästen..
 
Sv: Är det här rimligt? (+ några andra frågor)

Jag tror att du kan testa att ge 5kg hö/dag, även om det är ett minimum av TS.
Jag skulle testa att räkna på att byta ut 1kg hö mot 1-2kg halm och 1kg lucern.

Att hästen är en tabellhäst märker man under säsongen, om hästen håller ett bra hull är det en tabellhäst. Annars får man justera foderstaten efter vad man ser.
 
Sv: Är det här rimligt? (+ några andra frågor)

Men varför byta ut 1 kg hö mot 1-2 kg halm+lucern, det ökar ju MJ jättemycket?

Jag är tveksam till om det verkligen kommer att fungera med 5 kg hö/dag egentligen..
Hon är väldigt... matfixerad.....
Halm blir det i vindskyddet som strömaterial, hoppas hon accepterar att det går att "gnaga" på det.

Hon är extremt lättfödd dessutom.
 
Sv: Är det här rimligt? (+ några andra frågor)

Hur får jag till proteinet? Lusern? Vad händer om jag ger för mycket protein?

Det är inte säkert att din häst behöver mer protein. Det är inte bara mängden protein utan även proteinets sammansättning som har betydelse. Proteinet ska innehålla rätt sorts aminosyror för att hästen ska kunna tillgodogöra sig proteinet.

Ett rimligt överskott av protein är inte farligt. Överskottet omvandlas till urea och utsöndras i urinen (eller omvandlas till energi).

Visst kan du ge lusern men lusern innehåller även rätt mycket energi.


Är 5 kg lagom eller behöver hon mer?
Vad händer om jag strör halm i ligghallen och hon börjar knapra i sig av det?

Man får alltid problem med ett energirikt hö som ditt. Mängden hö som hästen får att “tugga på” blir helt enkelt för liten. Du kan naturligtvis komplettera med halm men personligen skulle jag i så fall analysera halmen först så att man vet vad det innehåller för näringsämnen.

I det här läget är hon fet. Viktmått-bandet visar 450 kg. Ska jag beräkna foderstaten utifrån hennes normalvikt och "hålla mig" till det, eller ska jag ge henne foder för tex. 400 och sen dra ned till 350 när hon nått 400 ?

Om hennes idealvikt är 400 kg så basera foderstaten på denna vikt. Det kommer att ta tid men med tiden kommer hon att gå ner i vikt. Motionerar du henne dessutom så går det fortare. Du måste dock lägga till arbetsbehovet för energi och andra näringsämnen när du beräknar foderstaten.

Jag vill gärna ge linfröolja, hur får jag i henne det om hon bara ska äta hö?

Om du använder lusernpellets kan du blöta upp dessa och blanda i linfröoljan i den uppblötta smeten. Du ger väl även mineraltillskott? Ett annat alternativ är lite uppblött betfor (med sockret bortsköljt).

Enligt vad jag förstår innehåller linfröolja bara fett. Det ska alltså bara kunna "slinka igenom" utan att ge "utslag" på Protein/smrp?


Olja innehåller mer energi/gram än kolhydrater och protein. Men du ska endast ge små mängder så energitillskottet har inte så stor betydelse.
 
Sv: Är det här rimligt? (+ några andra frågor)

För att man på detta sätt kan öka tuggtiden. Om man dessutom väljer ett lucernfoder som inte innehåller melass så får man upp kvoten på lucernen och på så sätt ökar man inte det totala MJ intaget jättemycket!
 
Sv: Är det här rimligt? (+ några andra frågor)

(...) linfröolja (som inte innehåller någon energi, utan bara fett.)

Energi (det som mäts i Joule) får man vid nerbrytning av fett, kolhydrater eller protein. Fett är energirikast med 37 kiloJoule per gram fett (att jämföra med 17kJ/g för kolhydrater och protein). Endast 100g fett ger alltså ett tillskott på 3,7MJ, därav att man gärna ger svårfödda hästar olja.
 
Sv: Är det här rimligt? (+ några andra frågor)

Fast lusern innehåller ju egentligen inte jätte mycket energi. Så skulle jag få upp proteinet o helst sånlite energi som möjligt o för att slippa ett tillskottsmedel borde väl lusern vara bra
 
Sv: Är det här rimligt? (+ några andra frågor)

... jag vill ge henne linfröolja (som inte innehåller någon energi, utan bara fett.)

Men vänta nu här, olja är ju BARA energi. Det är därför man blir tjock av det. Hästar fungerar inte så annorlunda mot människor, äter du olja får du i dig mer energi vilket kan göra dig fet om du inte gör av med det genom t ex träning.

Olja till en överviktig häst är ju inte direkt optimalt.
 
Sv: Är det här rimligt? (+ några andra frågor)

Men vänta nu här, olja är ju BARA energi. Det är därför man blir tjock av det. Hästar fungerar inte så annorlunda mot människor, äter du olja får du i dig mer energi vilket kan göra dig fet om du inte gör av med det genom t ex träning.

Olja till en överviktig häst är ju inte direkt optimalt.

Oook...
jag äter mer olja/Fett än jag gör av med och har snart gått ned 50 kg, men så är jag ingen häst.

Hur som blir det ingen olja till mina damer. De får hela linfrö istället (Hestekrafft)
 
Sv: Är det här rimligt? (+ några andra frågor)

Du kan mycket väl ge linfröolja. Blanda det med 1 dl betfor som blötts och mineraler. Fortsätt med det som du kom fram till, 5 kg hö. Gå på det en månad och se hur vikten blir. Linfrö är bara jobbigt o tjorvigt. Linfröoljan har fler bra effekter på hud och hår samt mag- och tarmsystem. 1 dl/dag. Du kan även blanda in några nävar hackat strå i betfor/linfröoljablandningen om du vill så hon har att tugga på en stund. har du ett bra hö fixar det sej ävensom det tar tid.

Det är lite svårare banta hästar på hösten eftersom de samlar fett för att överleva vintern - våra islandshästar fungerar så.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Jag sitter i valet och kvalet om vilka foder slag jag ska använda och hur mycket till min lite magra häst. Höet vi har att tillgå...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 467
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 948
Senast: Bee
·
Foder & Strö Har efter ca. 2 veckor med mitt superhösilage i småbal insett att jag behöver den där lilla extra "tinten" av energi. Analysen på...
2
Svar
20
· Visningar
2 949
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 071

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp