Är det här ett bra hö?

nexxa

Trådstartare
Och kan man få ihop någon vettig foderstat? *okunnig*
Har haft annan tråd uppe innan, men var tydligen dåligt hö..så jag försöker igen och hoppas på hjälp! :)

Häst 1.Vbls valack på 13 år.Svårt att hålla i hull.Motioneras/rids 4ggr i veckan ca. Väger runt 450kg.

Häst 2. Vbls sto på 17 år. Normal/lätt att hålla i hull.Ska bara gå i hagen ev.promenader.Väger ca. 430kg.

Hövärdena:
56% ts
Smbrp 44g/kg foder
Energi 5,4 MJ/kg foder
Kalcium 1,8g/kg foder
Fosfor 1.2g/kg foder
Magnesium 0,6g/kg foder
Kalium 13,5g/kg foder

Jag vill gärna använda mig av Fibergis produkter till valacken, samma till stoet eller typ Hippo foder.
Tack på förhand :bow:
 
Sv: Är det här ett bra hö?

Höet verkar jättebra med högt proteininnehåll. Det gör att av Fibergis produkter passar Fibergi låg bäst, men även då blir det en ganska hög Protein / MJ kvot.
Ett tips skulle kunna vara att dels ha hästarna på halm, så att de kan få i sig växttråd (ofta bra när man som ni har ganska blött silage) och få ner protein nivån lite. Du kan även tillsätta 1 dl olja i maten för att få lite "ren" energi och få ner kvoten lite. Samtidigt är egentligen en hög kvot sällan något problem för hästen när det kommer från grovfodret, så det kan gå bra ändå.
I princip skulle ni kunna ge hästarna bara hösilage faktiskt.

Mina förslag:
Vbl valacken, ca behov 60 MJ
alt 1)
11 kg hösilage ger 59 MJ. Kan räcka ihop med halm.

alt 2)
10 kg hösilage
0,4 kg Fibergi låg
1 dl olja

ger: 61 MJ, kvot: 7,6

Vbl stoet, ca behov 52 MJ
alt 1) ger: 51 resp 54 MJ, kvot 8,1
9,5 kg hösilage ger 51,3 MJ. Kan räcka ihop med halm.
10 kg hösilage ger 54 MJ. Kan bli lite mycket om hon har lätt att lägga på sig?

alt 2) ger: 52,6 MJ, kvot: 8
9 kg hösilage
0,4 kg Fibergi låg
 
Sv: Är det här ett bra hö?

Just det, i mineralväg blir det en knapp brist på fosfor (ca 2 g) för båda hästarna och en knapp brist på Ca (1 g) för valacken. Ett tillskott på ex 0,5 dl miner vit täcker upp det med råge.
 
Sv: Är det här ett bra hö?

:eek: Trodde inte att hösilaget var så bra! Inte illa :D
Tack så jätte mycket för hjälpen!
Hon är lite äldre nu stoet, så jag misstänker att hon kommer bli lite svårare att hålla så jag tror det blir utmärkt att hålla på det med ev. lite Fibergi!

Tack igen! :bow:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 735
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Antar att det finns massa såna här trådar, men hittar ingen som säger "såhär bör det vara". Så, har fått analyssvar på ett hö som finns...
Svar
11
· Visningar
2 027
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Har ett sto på 5 år, är fullblod/halvblod. Hon är lite tunn enligt mig och kan behöva gå upp i kg. Hon får fri tillgång till hösilage...
Svar
8
· Visningar
2 613
Senast: Blubbis
·
Foder & Strö Har fått analysen på vårat Hö och ska försöka få ihop en foderstat , men jag får inte ihop någon :( Då jag provar lägga in olika , så...
Svar
4
· Visningar
1 250
Senast: Hjartagna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp