Är det för högt med en kvot på 6,6?

caradan

Trådstartare
Vbl, ca 155cm, ca 400kg får nu en kvot på 6,6 men jag började med det ganska nyss (läs i går) men funderar på om det är högt?? Det är inte mycket krafftfoder vi pratar om utan:
6,5kg hö
1/2 kg lusern hackat strå
75g Foderjäst
75g Krafft protein
7,5g (3 mått) Fosfor balans

Han var ganska slö innan jag gjorde om foderstaten tyckte jag men iofs så har jag inte tillsatt speciellt mycket MJ nu heller.

Han står på:
57,15 MJ
381,05 SMRP
31,63 CA
18,805 P
10,09 MJ

CA/P: 1,68
CA/MG: 3,13

Hur verkar det??
 
njae.. det är väl kanske inte för mycket, men det finns heller ingen anledning att ge krafft protein i den mängden heller så att kvoten blir så hög.
(enligt mitt sätt att se det)
 
Håller med Ameo, krafft protein är antagligen onödigt. Hästar kan bli slöa av för mycket protein, det kostar MJ att bryta ned proteinet.

Står hästen på halm och äter han av den i så fall? Gör han det kan kvoten vara lagom.

Vad har du för hövärden? Kanske kan du bara öka höt med 1-2 kg och få en mer energisk häst?

mvh Jessica
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hade en tråd om en ung nybliven valack vars viktökning har stannat upp. Nu har grovfoderanalysen kommit och detta innehåller höet...
Svar
18
· Visningar
2 201
Foder & Strö Vad finns det för pelleterat foder med lågt kalcuminnehåll men högt fosfor- och magnesiuminnehåll? Har ett silage med skyhögt...
Svar
16
· Visningar
1 714
Foder & Strö Jag är urkass på att räkna ut fodergivor utan bra foderprogram och sen gratisprogrammet på Hippocampus försvann så strular bara Freefarm...
Svar
0
· Visningar
1 067
Senast: Estivuz
·
Foder & Strö För första gången nånsin har jag fått chans att ge hästen ett grovfoder som inte kommer att leda till proteinbrist. Roligt att slippa...
Svar
10
· Visningar
1 503
Senast: Ingela_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp