Är det billigare i eget stall??

Sv: Är det billigare i eget stall??

Och bara för att man inte har lån betyder det inte att man vill skänka bort allt man betalat kontant :cool:
 
Sv: Är det billigare i eget stall??

KL Sen får man ju inte glömma att det kostar mer att köpa en hästgård än ett hus/bostadsrätt utan mark. Delar av lånen måste ju räknas som en del i hästeriet och att man betalar till sig själv är hy delvis bullshit, räntor kostar ju.
Inte alltid. Det beror ju på om gården redan är i min ägo eller ej och dessutom vad man jämför med för hus/lägenhet. Vi har exempelvis lån på 800.000 (som naturligtvis amorteras på)+ 5000 om året i arrende. Om vi skulle flytta till lägenhet skulle vi inte hamna under 2000 000i inköpspris inom det närmaste området + hyra. Så det beror ju förstås på när man köpte gården/huset då.
 
Sv: Är det billigare i eget stall??

Inte alltid. Det beror ju på om gården redan är i min ägo eller ej och dessutom vad man jämför med för hus/lägenhet. Vi har exempelvis lån på 800.000 + 5000 om året i arrende. Om vi skulle flytta till lägenhet skulle vi inte hamna under 2000 000 inom det närmaste området + hyra. Så det beror ju förstås på när man köpte gården/huset då.

Men kostnader för att bo i lägenhet är oftast mindre än hus eftersom man inte måste köpa nya värmepannor, byta fönster osv.
 
Sv: Är det billigare i eget stall??

En gård behöver inte vara dyrare än en bostadsrätt jämför en mindre gård i jämtland med en bostadsrätt i stockholm eller om gården har gått i arv.
 
Sv: Är det billigare i eget stall??

Men kostnader för att bo i lägenhet är oftast mindre än hus eftersom man inte måste köpa nya värmepannor, byta fönster osv.
Du har absolut rätt i att underhållet kan bli högre, men å andra sidan så betalar du ju ingen hyra som du gör till en bostadsrättsförening. Jag har precis räknat ut exakt vad hästarna kostar per månad (inkl. underhåll av hagar, gödselhantering, målning av stallet, försäkring på stall och hästar, arrende, foder, hovslagare etc.). För två hästar landade notan på 5000 kr/månad. Bo måste jag ju göra i alla fall, och i mitt fall går huset (inkl el och underhåll, vägsamfällighet etc) lös på ca 8000 kr i månaden. Och då ammorterar vi 15 000 kr om året på lånet också.

Men allt beror ju på om man köper nu eller om man har haft huset en längre tid. Vi har bott där vi bor i snart 20 år så inköpspriset var naturligtvis något helt annat än vad det skulle ha varit idag :)
 
Sv: Är det billigare i eget stall??

Det som oftast tillkommer när man bor lantligt och allra helst i glesbyggd som man kanske inte tänker så mycket på är:

* bil eller bilar om man är flera i hushållet
* varav en bra dragbil eftersom man kanske måste ta sig till träningar som annars kanske kan annordnas i inackordeingsstallet
* hästtransport
* bensin - inte bara för hästarna utan för transport till och från jobb/ barnens aktiviteter/ handla etc. transport av foder mm.
* kostnaden för hästens omvårdnad kan vara högre, vaccination kan te.x samköra i ett större stall men står du själv får du betala kostnaden för att veterinären kommer ut.

vi sålde gården och köpte ett hus centralt i stan så jag har ett faktiskt exempel.
Även fast vårt hus var dyrare i inköp än gården (!)- har omkostnaderna sjunkit så det motsvarar att ha TVÅ hästar helinackorderade.... Så för oss blev/är det billigare med helinackordering.
Men då bor vi också extremt centralt med närhet till jobb/matvarubutiker med mera. Även nära till stall...! i flera riktningar... :bow:
 
Sv: Är det billigare i eget stall??

halvt kl

fast nu bor ju redan TS på en gård och har "allt klart" så att säga...

I övrigt håller jag med om att det är mycket som spelar in, inte minst det geografiska. Man får inte ens en liten bostadsrätt söderöver för vad vi betalade för vår gård. Dessutom är det väldigt många fastigheter som annonseras och säljs som hästgårdar - men där det saknas tillräckligt med mark.
 
Sv: Är det billigare i eget stall??

En gård behöver inte vara dyrare än en bostadsrätt jämför en mindre gård i jämtland med en bostadsrätt i stockholm eller om gården har gått i arv.

Nej, men förmodligen så är det ju inte mellan de två ytterligheterna som man väljer.

KL
Om man nu väljer bort gård till förmån för tex bostadsrätt så väljer man ju var man vill bo och om föreningen har en såpass god ekonomi så avgifterna blir därefter.
 
Sv: Är det billigare i eget stall??

Man kan ju ta med livskvalité också. För mig är det viktigt att bo i hus på landet. Jag trivs inte i lägenhet helt enkelt. Och som någon annan sade: man får räkna med bensinkostnader osv. I mitt fall gör det ingen skillnad eftersom jag skulle behöva bil och därmed bensinkostnaden för att ta mig till stallet om jag bodde i lägenhet. Nu gör jag av med en tank i månaden på att skjutsa ungar fram och tillbaka till bussen mm. Naturligtvis beror det också på var i landet man bor, men i storstadsområdet där jag bor blir det dyrare att bo i lägenhet än om jag bor kvar där jag bor :)
 
Sv: Är det billigare i eget stall??

KL Sen får man ju inte glömma att det kostar mer att köpa en hästgård än ett hus/bostadsrätt utan mark. Delar av lånen måste ju räknas som en del i hästeriet och att man betalar till sig själv är hy delvis bullshit, räntor kostar ju.

Det är sant att räntor kostar. Slår man ut räntekostnaden på om jag hade tagit lån enbart för det som stallet är värderat till så hade varje box kostat ca 500 kr. Det är mer än vad många tar här runt omkring i kallhyra och in-utsläpp. Fast på samma gång så kostar det ju det oavsett om jag har hästarna där eller inte så eftersom jag redan har mitt stall så kan jag ju lika gärna använda det. Det är ändå billigare för oss att bo här på landet på ca 170 kvm, eget stall och trippelgarage än vad vi hade fått betala i hyra för en normal hyrestrea i stan och då hade vi ju inte ens haft en egen trädgård.
 
Senast ändrad:
Sv: Är det billigare i eget stall??

Förstår inte vad du menar.

Lånekostnaderna som du nämner är ofta lätta att komma ihåg, men att man inte har något lån betyder ju inte att man inte lagt ner några stora pengar på boendet. Bara att man gjort det tidigare och betalat av/sluppit ta lån :-) det var alltså en fortsättning på ditt inlägg :-D
 
Sv: Är det billigare i eget stall??

På ett sätt är det väl omöjligt att säga, beror ju lite på vart det är någonstans och vad det kostar i området runtomkring
 
Sv: Är det billigare i eget stall??

Billigare penningamässigt kan det ju bli, MEN tiden kostar också. Är man däremot beredd att låta det få ta sin tid i anspråk så är självfallet hemma billigt, men det är inte alls säkert att det blir billigast.

Mina hästar kostar mig ca 2500 kr i månaden inklusive allt per häst, då står jag iofs i ett kollektiv vilket innebär att jag måste göra en del själv men delar även med de andra i kollektivet.
 
Sv: Är det billigare i eget stall??

Vad man väl inte får glömma heller i diskussionen ang att bo i stan eller på landet är väl att man kanske inte bor på landet i syftet att ha häst. Vi tittar efter hus på landet för att vi inte Vill bo i stan, sambon är inte det minsta hästintresserad utan vill ha gård av helt andra anledningar, då kan man ju inte riktigt lägga de kostnaderna på budgeten för häst heller.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 204
Senast: Grazing
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 602
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 401
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Hej! Jag har haft en hästpaus nu i 2 år då jag studerat och min häst blev till åren och fick tas bort i samband med att jag började...
Svar
17
· Visningar
2 271

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp