Är det billigare i eget stall??

Sandrahorse99

Trådstartare
Hej jag undra om det är billigare att ha två hästar i mitt eget stall. Den ena kommer min kompis föräldrar betala isåfall då det är hennes häst. Och den andra blir min. Men då kommer vi göra upp schema om vem som gör vad. Vilka dagar vi rider. Men då kostar ju elen,mat,hösilage och försäkringen och vi måste hyra en av hagarna till sommarbete. Och andra saker så. Men vilket är billigaste att ha hästen hemma eller inackorderad.?? :confused:
Tacksam för svar!
Vad kosta det isåfall i månaden?, och per år??
 
Sv: Är det billigare i eget stall??

För mig är det billigare att ha hästen inackorderad hos snäll farbror som tar alldeles för lite betalt i stallhyra än om jag skulle ha hästen hemma.
Finns även stall där hyran är dyrare än om jag skulle ha hästen hemma.

Men att det skulle vara så billigt att ha hästarna hemma som en del vill påstå är rent bullshit.

Det är bara att räkna ihop vad kostar det med el, arrende, staketmaterial, lampor, fixa sopor, hö, allmänt slitage som måste hållas efter osv.
 
Sv: Är det billigare i eget stall??

Jag håller absolut inte med. För mig är det mycket billigare att dem hemma. Gården, marken och stallet finns ju redan.

Foderkostnaden är lättare att påverka eftersom jag väljer leverantör själv.

Elkostnaden för hästhagen är max några kronor i månaden. Lyset i stallet är försumbart då hästarna är ute för jämnan.
Staketmaterialet har jag köpt för ganska många år sedan och det håller än. Lite nya band har jag köpt.

Sopor som blir hamnar i vanliga soptunnan. Ensilageplast är gratis att lämna in.

Försäkring, förstår jag inte vad du menar? Hästarna är försäkrade. Gården är hålls ju försäkrad ändå oavsett hästar hemma.

Om det skulle vara billigare att ha dem inackorderade betyder det ju att den stallägaren gör en dålig affär. Lägg till bensinkostnad fram och tillbaka till inackorderingsstallet.

Men men det finns ju redan trådar om detta ämne. En lång tråd dessutom har jag för mig.
 
Sv: Är det billigare i eget stall??

Om man jämför med ett inackorderingsstall som tar vit hyra så är det billigare för mig att ha hästarna hemma. För uppstallning, grovfoder, ev. kraftfoder och strö betalar jag 1500 kr per häst/månad. Där utöver blir det ca 2000 kr om året för underhåll och 5000 om året för arrende + lantbruksförsäkring på 2000 kr per år. Så ca 2000 kr/månad per häst. Det kan jämföras med normalhyran runt omkring där jag bor som ligger på 3500-4000 per häst. Men då ingår arbetet också.

Jag betalar alltså en del av stallhyran i arbete kan man säga vilket gör att jag sparar 3-4000 per månad på att ha hästarna hemma. Hovslagare och sånt tar jag inte med eftersom det kostar oavsett om jag står inackorderad eller hemma :)
 
Sv: Är det billigare i eget stall??

För mig går det på ett ut, det skiljer någon hundralapp eller så.
Men det är klart bäst att ha dem i eget stall, man kan lämna gången osopad utan att någon skäller på en :p :love:
 
Sv: Är det billigare i eget stall??

Håller inte med.
För mig är det absolut bäst att ha dem inackorderade. Jag är så otroligt glad över att hästarna flyttat hemifrån. Så otroligt skönt att inte vara konstant bunden. Att inte behöva gå upp i ottan varje morgon och fodra och släppa ut. Jag kommer ALDRIG ha ridhästar hemma något mer.
 
Sv: Är det billigare i eget stall??

Jag anser att det är billigare. Men tar betydligt mer tid i anspråk. Dock krävs det lite mer framförhållning i det mesta när man har hemma och får göra allt själv. MEN jag tycker att det var värt varenda morgon man steg upp i ottan eller åkte hem en runda på julafton för att fodra (SMHN visste jag inte fanns då) för man hade stenkoll på det mesta, och behövde inte (som nu) dras med konstiga personer och hade lugn och ro eftersom du befann dig på hemmaplan och inte som gäst i någon annans stall.

Jämför med att som nu fara ca 3km enkel väg (jovisst nära) två ggr om dagen för att dels rida, dels släppa in eller ut eftersom folk inte kan samarbeta i stallet... Dessutom finns det begränsat lagerutrymme så det medför tätare intervaller mellan foderinköpen. Så
det blir en del i bensinpengar eftersom man inte jämt kan cykla. Den stora fördelen är samma som den som bor i hus respektive lägenhet: Alla renoveringar står ju någon annan för och därför mer tid åt annat.

Kör på!
 
Sv: Är det billigare i eget stall??

Hej jag undra om det är billigare att ha två hästar i mitt eget stall. Den ena kommer min kompis föräldrar betala isåfall då det är hennes häst. Och den andra blir min. Men då kommer vi göra upp schema om vem som gör vad. Vilka dagar vi rider. Men då kostar ju elen,mat,hösilage och försäkringen och vi måste hyra en av hagarna till sommarbete. Och andra saker så. Men vilket är billigaste att ha hästen hemma eller inackorderad.?? :confused:
Tacksam för svar!
Vad kosta det isåfall i månaden?, och per år??

Det beror helt på. Har du ett ordentligt stall som står färdigt, med godkända boxar osv, eller behöver det byggas till?
Vad för hagstaket kommer ni att ha, kräver det underhåll?

Det blir ju alltså bara stallhyran, ev. kostnader för transport till och från stallet (beroende på hur lång färdvägen är) som försvinner. Så det hela beror på hur stor den kostnaden är.

Skoning/verkning, veterinär och andra bestånde kostnader bör du försumma när du jämför, då de inte kommer att påverkas.

Det går inte att på rak arm säga att det ena är dyrare än det andra. Det får du helt enkelt räkna ut för den situation du sitter i.


Sen är det nog viktigast när man planerar att ha hästar hemma att man sitter på kunskap om hästhållande. Det blir en del kunskap man tvingas sitta på vad gäller foderinköp och liknande. Är man osäker bör man börja med att stå hos någon van stallägare och se till att lära sig så mycket man kan innan man flyttar hästverksamheten hem till sitt eget ansvar.
 
Sv: Är det billigare i eget stall??

Om det blir billigare just för dig eller inte kan du egentligen bara själv räkna på

Vad har du för stallyra nu?

Behöver du hämta grovfoder själv eller levereras det, och vad kostar det? Har du förvaringsplats för det eller behöver det byggas?
Ingår det i nuvarande stallhyra?
Samma med eventuellt kraftfoder, mineraler, saltsten osv?

Spån eller annat strö - var kan du köpa det, har du förvaringsplats, kan det levereras och vad kostar det?
Ingår det i nuvarande stallyra?

Vad kostar det att ta ut hovslagaren till två hästar jämfört med att om ni nu delar på det i ett större stall?
Samma med veterinär för vaccinationer, tandläkare etc.

Kommer ni åka till ridhus för att träna osv, behövs det anläggningskort och ingår det ett sånt i nuvarande stallhyra?

Hagmaterial är ofta mer eller mindre en engångskostnad - men en stor sådan.
Är stallet godkänt för häst enligt de regler som finns eller behöver det rustas upp på något sätt innan de flyttar in? Finns lämplig sadelkammare, plats att hänga täcken på tork osv?

Hur långt är det till stallet nu och vad kostar det att åka dit varje dag?
Vad kostar arrendet för beteshagen? Räcker det med den eller kan ni behöva mer?

El, vatten, försäkring osv är iofs kostnader det också men de finns i utgifterna för gården oavsett om det står hästar där eller inte.
 
Sv: Är det billigare i eget stall??

Kostnader för veterinär och hovis osv kan skilja sig åt ganska mycket beroende på hur lång resväg denne har... är man flera som ska sko eller vaccinera hästarna samtidigt kan det bli försumbart men är man bara två resekostnaden hamnar på 900 spänn så blir det stor skillnad.
 
Sv: Är det billigare i eget stall??

Och jag som tycker att det är rena rama drömmen :love:
Bara att gå 50 steg och sen kan man krama om älsklingen precis när man vill.

Men det är ju klart att man blir väldigt bunden. Det är inte bara att åka iväg någonstans.

Jag har lite socialfobi till på köpet och skulle inte klara att stå inackorderad längre, då min deprision blivit värre.
Men visst saknar man stallkompisarna lite. Få ihop en liten grupp på en skogstur är ju himla mysigt.
Men det får jag klara mig utan och det går bra det med.

Sen vill jag bara lägga till att jag tycker man får en bättre kontakt med hästen när man tar ut/in, byter täcke osv varje dag :)
 
Sv: Är det billigare i eget stall??

Jag Kommer nog lägga kostnaderna just nu på kastrera 2av mina hundar. Sen skaffa hundgård i sommar som är ca 25kvadratmeter sen en liten bred vid på ca 15kvadratmeter. Sen kommer vi städa ut vårat stall fixa boxarna så dom håller fixa höloftet. Fixa våran ridbana och fixa som ett litet ridhus vi har typ. Sen måste vi prata med grannen om lite extra mark som sommarbete dessutom. Vi har redan en hage. Så det måste vi fixa. :heart
 
Sv: Är det billigare i eget stall??

Antar att det beror lite på vart i landet man bor, vad man har för krav osv. För mig är det enkelt. Jag skulle aldrig ha råd att ha hästarna om jag inte kunde ha dem hemma. Här finns ju stall, hagar, ridbana och allt redan. Det är inte mycket underhållskostnader på ett år. Foder och strö kan jag själv välja vilket gör att jag kan påverka kostnaden. Dessutom skulle jag inte ha tiden om de stod någon annan stans, men det hör ju inte hit förstås.
Det är rena lyxen att kunna ha hästarna hemma. (för mig).
 
Sv: Är det billigare i eget stall??

Det beror ju helt på. Jag har haft hästarna hemma när jag bodde hos mamma och nog var det väl hyfsat ekonomiskt... Tills saker gick sönder. Då skulle det i regel ordnas direkt och blev sällan billigt. Har du låg standard på saker med en ligghall, hage och thermobar eller liknande är det ju inte särskilt hög hyra på det hela dock. Då är det väl el och underhåll som ska betalas och underhållet är väl inte så sjysst att dela lika med kompisen då de ju inte har ut något av det. Då är det bättre att ta några kronor i "hyra" av dem.
 
Sv: Är det billigare i eget stall??

Efter att ha kollat runt lite på annonser o priser så säger jag billigare inackorderad! Förutom att du måste reparera saker som går sönder på egen gård så är det så himla mycket runt om som kostar som man inte tänker på om maten finns i stallet och man bara betalar en fast hyra.

Men det är det värt :D
 
Sv: Är det billigare i eget stall??

Antar att det beror lite på vart i landet man bor, vad man har för krav osv. För mig är det enkelt. Jag skulle aldrig ha råd att ha hästarna om jag inte kunde ha dem hemma. Här finns ju stall, hagar, ridbana [/B]och allt redan. Det är inte mycket underhållskostnader på ett år. Foder och strö kan jag själv välja vilket gör att jag kan påverka kostnaden. Dessutom skulle jag inte ha tiden om de stod någon annan stans, men det hör ju inte hit förstås.
Det är rena lyxen att kunna ha hästarna hemma. (för mig).


Vem har betalat för allt det där en gång i tiden?
 
Sv: Är det billigare i eget stall??

Något som kan dra iväg rätt rejält är gödselhanteringen. Där krävs ju ofta en del för att få den godkänd. För oss var gödselhanteringen en av de större kostnaderna med eget stall.

Hagar är också en rätt rejäl kostnad, både att sätta nytt och att underhålla.
 
Sv: Är det billigare i eget stall??

Det beror ju helt klart på vilka behov du och din häst har. Behov av ridbana/ridhus, instruktör etc. Med eget stall kan sådant komma att kosta en hel del extra. För min del som inte egentligen haft sådan stort behov av dylikt har det alltid varit billigare att ha hästen hemma i eget stall; ingen hyra att betala. Däremot innebär ju det att el och underhåll av byggnader ska betalas och skötas vilket kostar en peng. Men utslaget är inte den kostnaden högre än att betala stallhyra. Dock ska man ha i åtanke att eget stall kostar mer i tid så på sätt och vis är ju tid pengar så....
 
Sv: Är det billigare i eget stall??

Vem har betalat för allt det där en gång i tiden?

tidigare ägare till gården skulle jag gissa om hon nu köpte det så?

På min gård fanns hagar, lösdrifter och rundcorall färdigt när jag flyttade in... samt en massa extra staketmaterial.
 
Sv: Är det billigare i eget stall??

KL Sen får man ju inte glömma att det kostar mer att köpa en hästgård än ett hus/bostadsrätt utan mark. Delar av lånen måste ju räknas som en del i hästeriet och att man betalar till sig själv är hy delvis bullshit, räntor kostar ju.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 204
Senast: Grazing
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 602
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 401
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Hej! Jag har haft en hästpaus nu i 2 år då jag studerat och min häst blev till åren och fick tas bort i samband med att jag började...
Svar
17
· Visningar
2 271

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp