Är det bara jag som tycker det är slött

fejko

Trådstartare
när det står en massa folk och tittar på när deras barn/kompisar rider hopplektion men ingen hjälper den stackars ridläraren att lägga upp bommar som ramlat ner och höja hindren?
 
Det är möjligt att det är slött, men jag hade nog föredragit att ha det så ändå. När jag jobbade som ridlärare så ville jag helst inte ha några andra än mig själv, hästar och ryttare inne på banan. Det ena skälet var att jag inte ville ha barn eller föräldrar där som riskerade att att bli påridna. Det andra skälet var att jag ändå behövde kontrollera att bommarna låg där de skulle efter rivning.

Men det är klart, har man en hel bana att höja eller sänka så är det så klart välkommet med hjälp. Då är ju medhjälpare värdefull för att vinna lite tid, men jag hade inte velat att en förälder kastade sig in och började pilla med hindren.
 
Både och, är det rutinerade personer som har vett att hålla sig ur vägen så är det toppen att ha dem inne på banan annars blir det lätt farligt.

Däremot kan jag tycka att det är trist när samma föräldrar bara går när det är dags att plocka undan alla hinder när hopplektionen är slut.
 
Och jag som ibland står och tittar på hjälper gärna till om jag blir ombedd , eller anmäler mig som frivillig om tränaren säger något i stil med "är det någon som vill/kan hjälpa till med...?" men skulle nog inte bara hoppa in på banan oombedd i de flesta fall.
 
när det står en massa folk och tittar på när deras barn/kompisar rider hopplektion men ingen hjälper den stackars ridläraren att lägga upp bommar som ramlat ner och höja hindren?

Ja. jag skulle nog tycka det, de hoppträningar har varit på, om det finns ledigt hästvant folk som åskådare så befinner de sig ofta på banan för att hjälpa till och de/jag brukar även ta tag i en grep och mocka när det behövs.
 
Jag vill inte ha fotfolk på ridbanan utöver tränare möjligtvis en till men inte mer när jag hoppar.
Tycker det är tillräckligt med att hålla rada på dom andra ekipagen och min egna häst.

Slutade faktiskt att träna på ett ställe där det kryllade av folk som sprang runt och skulle hjälp till men var mest bara på fel plats hela tiden, och jag satt då på en sprallig och hoppglad yngre häst, nej tack jag kan få magsår för betydligt mindre och är inte villig att betala för det.
 
är jag medhjälpare till ett ekipage så frågar jag om tränaren vill ha hjälp med hinderhöjningar, men är det flera folk där redan så håller jag mig mest undan, helst på ngn läktare eller utanför staketet.

känns alltid som att man står i vägen på en ridbana ^_^, så håller mig helst nära/bakom tränaren, de brukar veta var man kan stå säkert åtminstone :p, problemet då är dock att inte stå i vägen för tränaren...

mockar om det är nära grepen/ mig men springer inte runt i hela ridhuset efter skit av rädsla att störa ryttarna.
 
Mitt i lektionen vet jag inte, då beror det ju på ridläraren. Men efter lektionen, då alla bommar, hinderstöd och sockerbitar ska in i förrådet (nu pratar jag ju såklart om hur det är på ridklubben jag rider), får ridläraren springer fram och tillbaka och alla står och tittar på. Det är tungt att bära allt själv. Det finns dessutom de som står och pratar med ridläraren när hon går förbi med bommar och sånt. Då blir man lite undrande. (och det finns inte 10 stycken som har ont i ryggen, när ridläraren har ont i ryggen dessutom!)
 
Mitt i lektionen vet jag inte, då beror det ju på ridläraren. Men efter lektionen, då alla bommar, hinderstöd och sockerbitar ska in i förrådet (nu pratar jag ju såklart om hur det är på ridklubben jag rider), får ridläraren springer fram och tillbaka och alla står och tittar på. Det är tungt att bära allt själv. Det finns dessutom de som står och pratar med ridläraren när hon går förbi med bommar och sånt. Då blir man lite undrande. (och det finns inte 10 stycken som har ont i ryggen, när ridläraren har ont i ryggen dessutom!)

Jag tycker oftast att det är folk som står och hjälper till. Och jag har nog aldrig varit med om en hoppträning där tränaren byggt fram och plockat bort.
Ev har denne hjälpt till. Men sällan det ens. Det brukar skötas av de ridande.
De har ju betalat för ridlektionen och inte tid före/efter, kan jag tycka..
 
Jag har ju bara hopptränat på väldigt blygsam nivå, men både när jag red på ridskola och nu när jag tränar privat på egen häst har alltid ryttare och ev. deras föräldrar/kompisar tagit fram innan och plockat undan efter träningen. Att lägga upp en riven bom har jag aldrig uppfattat skulle vara jobbigt för tränaren, så ofta river ju inte folk.

Ska man höja en hel bana däremot är det ju såklart trevligt om "publiken" erbjuder hjälp, och det brukar alltid nån göra. Ofta samma lilla klick som är hjälpsamma, för all del, men att alla åskådare bara suttit på arslet har jag nog aldrig varit med om. Framför allt om någon ramlar av, då har man plötsligt 15 pers inne på banan som ska fånga den lösa hästen. Helt oemotståndligt tydligen :D Mina tränare har aldrig varit blyga för att be folk hugga i heller ;)

Så jag har nog aldrig upplevt det problemet, där jag har ridit och rider hjälps man åt :)
 
Dom jag tränat för har alltid varit med när hinder ska fram, är ju tränaren som vet vad för hinner som ska stå var och på vilket avstånd.
Första gruppen tar fram och sista tar bort och ibland hjälper tränaren även till att ta bort.
 
Tycker inte det är särskilt betungande faktiskt för den som redan står på banan att lägga upp och justera hindren. Oftas tar det bara längre tid att få allt folk ur vägen igen, och dom blir ändå bara nersprugna..
 
Jag förstår om man inte vill ha en massa folk springandes på banan men som icke-ryttare vid träningen kan man ju faktiskt fråga om det behövs hjälp. Är svaret nej, fine.

Att tränaren släpar bort allt när träningen är klar är helt förkastligt, det är klart att man hjälper till!
 
Hjälp före och efter absolut, men inte medhjälp under träningen.
Tränaren står ofta ändå närmast hindret och kan lägga upp en bom eller två.
Mockning behövs absolut inte under tiden..småpluttar som blir under språng/rörelse är inte i vägen

Totalt livsfarligt om man är flera ekipage samtidigt..en sådan träning skulle jag inte vilja vara med på då det skulle bli alldeles för rörigt om flera personer sprang runt på banan.
Jag vill ha fokus på min tränare och ev medtränande..inte anhöriga som dessutom gärna lätt stör fokuset.
 
Frågan är ju också vad för försäkring som gäller om något händer att någon får glasögonen sönderslagna, får bommar över sig om de rullar ner från sargkant, man klämmer sig och så vidare. Ryttare och ekipage omfattas oftast av verksamhetens försäkringar, men en förälder, eller kompis. Det är bara en tanke. Jag tillhör ände en av dem som var ridskoleinventarie och hjälpte till högt och lågt på ridskolan, så fort jag hade ledig stund, som ledare på nybörjar och handikapplektioner, bomkalle, att hjälpa till med sadling och tränsning, samt hovkratsning, sätta nattbandage och nattfodra osv...

Men som sagt, idag är inte synen detsamma. Utan betalar man för en tjänst, lektion eller vad det månde vara idag så verkar det som att då ska man kunna gå in, sitta upp, rida, kliva av och åka hem. Nu tar jag i. Men faktiskt så är det så, jag ofta har HÖRT och SETT på dagens ridskolor.
 
Jag tycker lite att jag betalar ju för att rida lektion för tränaren, inte för att mocka efter mig, kratta banan, smörja sadeln etc.
Om det nu ska ingå att fixa stallgöra så kanske man letar efter en medryttarhäst?

Jag måste säga att jag blev förvånad när jag gick tillbaka från egen häst till ridskola, jag trodde inte man gjorde sånt. Det är väl därför det kostar? Jag kan inte minnas att jag fixade sådant när jag som liten red på ridskola..

Tilläggas kan att det är OT, jag tycker att läraren borde kräva en medhjälpare av ridskolan om det behövs. Inte ska man behöva ha med sig en vän till ridskolan?!
 
Hjälp före och efter absolut, men inte medhjälp under träningen.
Tränaren står ofta ändå närmast hindret och kan lägga upp en bom eller två.
Mockning behövs absolut inte under tiden..småpluttar som blir under språng/rörelse är inte i vägen

Totalt livsfarligt om man är flera ekipage samtidigt..en sådan träning skulle jag inte vilja vara med på då det skulle bli alldeles för rörigt om flera personer sprang runt på banan.
Jag vill ha fokus på min tränare och ev medtränande..inte anhöriga som dessutom gärna lätt stör fokuset.
Våra träningar skulle inte fungera utan extra "hinderpersonal". När vi hoppar bana så tar vi oftast samma hinder flera gånger och om tränaren ska försöka hinna lyfta upp bommar i tid så hinner hon ju inte titta och undervisa samtdigt.
 
Jag tycker lite att jag betalar ju för att rida lektion för tränaren, inte för att mocka efter mig, kratta banan, smörja sadeln etc.
Om det nu ska ingå att fixa stallgöra så kanske man letar efter en medryttarhäst?

Jag måste säga att jag blev förvånad när jag gick tillbaka från egen häst till ridskola, jag trodde inte man gjorde sånt. Det är väl därför det kostar? Jag kan inte minnas att jag fixade sådant när jag som liten red på ridskola..

Tilläggas kan att det är OT, jag tycker att läraren borde kräva en medhjälpare av ridskolan om det behövs. Inte ska man behöva ha med sig en vän till ridskolan?!

Är du beredd på att betala lite till, för att betala medhjälparen?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ledsen och besviken över mig själv för jag lyckats bli rädd för något som jag tyckte var så kul innan. Jag minns att jag bara...
Svar
15
· Visningar
1 369
Senast: zarmino
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 392
Övr. Hund Balder är hopplös med att äta olämpliga saker på promenaderna, med konsekvensen att han ofta är jättedålig i magen. Han är snabb som en...
Svar
17
· Visningar
1 961
Senast: ildiko
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 972
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Provridning
  • Dressyrsnack 17
  • Hage

Omröstningar

Tillbaka
Upp