Är det alltid kul att ha häst?

Babe

Trådstartare
Vet inte vad jag vill med tråden. Men jag läste precis matmissbrukarens inlägg i Bisons tråd.

Hon skrev klokt att det skall vara kul att ha häst.

Själv har jag precis upptäckt detta igen, har stått i ett stall där typ
inget har funkat, hästar som ej funkar i flock har släppts ihop, lappar om
att andra har misskött sig skall signeras av alla ... allt ensilage såldes så vi fick gratis balar från en bonde skulle bränna upp de balarna typ.

Nu har vi äntligen flyttat, hästen stortrivs, älskar sin nya kompis och jag gillar alla nya människor. Visst kommer det dagar när regnet står som spön i backen och man inte alls har lust att vara hästägare.

Men allvarligt, tycker ni alltid det är kul att ha häst?

/B
 
Sv: Är det alltid kul att ha häst?

Just nu är det inte kul, problem med nacke och huvudvärk och hästarna står, har ingen ridbana än och tränings och tävlingslusten som jag vet finns där nånstans är rätt nedtryckt av värk och tristess av att aaaalltid måsta rida ut... Visst det var en sak jag visste när jag valde att ta hem dom och dom har det miljoner ggr bättre här hemma än där dom stod innan men jag vill träna, och ena hästen vill åxå träna, han skulle gärna gå 8 dagar i veckan på ridbana, att rida ut är ett mkt onödigt ont enligt han...

Snart är förhoppningsvis värken borta och snart är det vår då börjar ridbanebygget!
 
Sv: Är det alltid kul att ha häst?

Nej det är inte alltid kul att ha häst, men så länge det goda med råge överväger det "onda" så är lite motgångar inte något problem. Om inte annat så är det bra med lite perspektiv.
 
Sv: Är det alltid kul att ha häst?

Nej, det är på riktigt skit att ha häst när man går upp 5.30 för att hinna släppa ut hästarna innan jobbet i januari med -20 °. Men precis som med alla relationer i livet måste det vara mer bra än dåligt för att det ska vara värt det. Och det är det, även om det aldrig är 100 % kul jämt med varken pojkvänner, hästar eller vänner.
 
Sv: Är det alltid kul att ha häst?

nej det måste det inte. Det är inte alltid kul att jobba, gå ut med hundarna, var gift osv. Livet är inte alltid kul, det måste nog vara lite trist ibland för att man verkligen ska uppskatta det bra.
Jag kan vara dödstrött och tycka att det är en ren plåga att gå ut med hundarna en sen kväll när det är snöstorm ute, men jag älskar dem inte mindre för det.
Som Lobelia säger, sålänge det goda överväger det onda så är det värt det alla gånger!
 
Sv: Är det alltid kul att ha häst?

Det är inte alltid kul att ha häst.
Men däremot är det till den största delen kul och det är det som är viktigt.
 
Sv: Är det alltid kul att ha häst?

JA det tycker faktiskt jag att det är!!
Trots snöstorm, snö som inte smälter, hö som ska köras hem, vatten som ska bäras, upp tjugo över fem på morgonen osv.......
Jag har inte tröttnat efter ca 20 år som hästägare. Det kan kanske bero på alla de år (13) av hästuppehåll i mitt liv. Alla år när jag inte såg en häst på nära håll, aldrig klappade en häst, aldrig red.

Jag blir fortfarande glad varje gång jag kommer ut i stallet (har hästarna hemma) och tycker att det är mysigt att vara ute hos dem.
 
Sv: Är det alltid kul att ha häst?

Det runt omkring är inte alltid så roligt som snöoväder, regn utan möjlighet till ridhus, tidiga fodringar m.m.
Och magsjukan! Då är det verkligen inte kul att ha häst..

Men man ska alltid tycka om sin häst, det gör det andra värt det. I slutändan ska man alltid åka ifrån stallet glad och inte känna att det är en pina att vara där.
 
Sv: Är det alltid kul att ha häst?

Nej, inte alltid.

Som i somras när jag inte kunde ta min häst ur beteshagen eftersom den andra hästen flippade totalt och matade sparkar utan måtta. Och när samma häst började attackera vid insläpp igen nu mot vårkanten. Då ville jag bara skita i allt och låta hästf-n gå ute. (Har flyttat min häst nu...)

Men det är alltid värt det.
 
Sv: Är det alltid kul att ha häst?

Definitivt inte, särskilt inte när veterinärräkningarna hopar sig och man åker tur och retur till klinik med trasig häst, eller som nu när jag är gravid på övertid och inte har kunnat rida sedan december pga fogarna. Just nu är det inte ett dugg kul. Jag har dåligt samvete för att energin inte finns så jag knappt är i stallet och när jag är där gör jag inget vettigt. Pussar lite på dem och ger morötter bara. Och betalar... Självklart älskar jag mina hästar ändå men samvetet är riktigt dåligt för att jag inte kan ge dem vad de behöver i form av träning och äventyr och de verkar inte uppskatta pussar och borstning lika mycket som att gå ut på äventyr i skogen :/

Klart att väder påverkar också men klart värst är faktorer som tid, ork, energi och pengar. Det är få som kan säga att det INTE smärtar i plånboken när man hostar upp tusenlapp efter tusenlapp på veterinär månad efter månad. Det finns roligare saker att lägga pengar på. För dessa slantar kanske man hade kunnat köpa en ny transport, en vecka med bra tränare osv i stället.
 
Sv: Är det alltid kul att ha häst?

Det är aldrig kul när djuret är sjuk eller dör. :( Och de dagar man mot sin vilja råkat ta ut sitt dåliga humör på djuret (inte fysiskt våld men irrittion och stress). Det är hemskt :(
 
Sv: Är det alltid kul att ha häst?

Jag blir glad bara av att tänka på ponnyerna, och ännu gladare av att titta på dom. Resten kvittar, typ.
 
Sv: Är det alltid kul att ha häst?

JA det tycker faktiskt jag att det är!!
Trots snöstorm, snö som inte smälter, hö som ska köras hem, vatten som ska bäras, upp tjugo över fem på morgonen osv.......
Jag har inte tröttnat efter ca 20 år som hästägare. Det kan kanske bero på alla de år (13) av hästuppehåll i mitt liv. Alla år när jag inte såg en häst på nära håll, aldrig klappade en häst, aldrig red.

Jag blir fortfarande glad varje gång jag kommer ut i stallet (har hästarna hemma) och tycker att det är mysigt att vara ute hos dem.

Håller med dig :) det är alltid kul!

Blir varm och glad bara jag tänker på min lilla häst.
 
Sv: Är det alltid kul att ha häst?

Nej, det är inte alltid kul. Men jag plågas inte heller av tanken att hästen måste tas som hand varje dag.

Precis som Bison skriver så är det ju många saker som sällan är kul alltid, så det är klart att inte hästägandet alltid är kul.

Men som igår när jag haft en dålig dag på jobbet, åker timmen hem och se hoppar upp på hästen för en barbackatur i solsken, då är det ganska bra ändå:love:
 
Sv: Är det alltid kul att ha häst?

Nej det är verkligen inte alltid kul!
Inte då man vintertid stiger upp klockan 05.00 för att lägga ut hästarna, becksvart och svinkallt och skithalt!
Och inte sommartid heller då den ena hästen ska behöva lida pga knotten, men vi gör så gott vi kan, han och jag, för att hålla dom där j**larna på avstånd!
Och inte heller då någon av dem är sjuk, eller då man själv ligger i 39 graders feber, men ändå ska ut varje dag och mocka, mata, in/ut släpp m.m.
Hagar ska dras om, stolpar ska fixas, hö ska släpas och rullas och bäras, någon gång ska man ta en kullerbytta i luften och slå halvt ihjäl sig, hagar ska städas och mockas... och så ska vi ju inte glömma gubben som är sur för att man aldrig är inne med honom eller så är han sur för att vi inte åker bort som "alla andra" eller så är han bara sur för att ;) :laugh: :p
jaa, kan hålla på en stund ännu och räkna upp vad som inte är så riktigt kul med att ha häst.

Men sen, då man står där i stallet med hästarna, tyst och stilla, och bara hör dem tugga på sitt hö, klappar och pussar på dem och får så mycket kärlek tillbaka, då ångrar jag inte att jag valde att skaffa hästar, och den stunden med dem väger upp allt det dåliga :)
 
Sv: Är det alltid kul att ha häst?

Självklart ska det vara kul att ha häst, men det är inte alltid kul.
Men för mig så är det absolut mer kul att ha häst än vad det är jobbigt.
 
Sv: Är det alltid kul att ha häst?

Jag tycker nog alltid det är kul. Jag gillar allt pyssel kring hästeriet. Mocka är en riktig favoritterapi efter en stressig dag på jobbet. Det enda som kan få mig att vackla i mitt idel glada humör när jag är i stallet, är frusen vattenledning. Men det har ju mer med ledningen än hästen att göra.
 

Liknande trådar

Hästhantering Har spenderat en bra tid med att gå igenom trickträningstrådar här med förtjusning. :D Saknar däremot en aktiv tråd nu.:) Jag söker...
2
Svar
25
· Visningar
12 711
Senast: Krans
·
Övr. Grenar Halloj! Igår när jag skulle ge mina hästar den nyfyllda Ik*a-påsen med gräsklipp (från handjagare - lika bra o säga det först...) så...
Svar
2
· Visningar
1 410
Senast: Kookaburra
·
Hästmänniskan Är osäker på om den här tråden ska ligga här eller under Gnägg, moderator är välkommen att flytta den. För två veckor sedan åkte min...
2
Svar
33
· Visningar
3 297
Senast: karini
·
Övr. Hund Börjar bli riktigt j*vla less på min byracka till hund! Snart orkar jag inte nåt mer faktiskt. Vi tar det från början,Har en omplc...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 336
Senast: MulleMonster
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp