är denna bra?

annie_cool

Trådstartare
Här är hennes Nuvarande Foderstat.
3-5 dl kraftfoder
7 dl havre
1 msk vitaminer kan ökas om de är så.
30 ml olja



ska jag sänka eller ta bort nått?

Stoet är ett arabsto tävlas inte
 
beror ju på vad det är för värden på höt
vad menar du med 3-5 dl kraftfoder? havre är oxå kraftfoder
 
Hon får alltid Fri tillgång till hö och hagen är stor lagom mycket gräs. Hon har just kommit i brunst är alltid sen i den. Inga andra saker vad jag kan komma på just. Tävlas ej.
 
Har du någon analys på grovfodret?
Olika hö har olika näringsinnehåll. Ena höt kan vara en "fet pizza" medan någon annans kan likna en "tunn sallad". Foderstat räknar man efter man tagit analys och vet vad grovfodret innehåller. Inte säkert att din häst behöver något kraftfoder överhuvudtaget.
 
För mig på din beskrivning låter det som om du kan ta bort allt. I alla fall så länge hon har tillgång till gräs i hagen.
Men du utelämnar mycket information som behövs för att veta riktigt.
Saker som:
Vad är det du kallar kraftfoder?
Hur gammal är hästen och hur mycket "jobbar" den?
Hur är den i hullet?
 
...

Vad väger kraftfodret?
Vad innehåller kraftfodret?
Vilken kvalité håller havren? (d v s hur mycket väger givan)
Vad beräknas hästens behov till

Det är ju faktiskt fler frågor än information.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 457
Senast: Shaggy
·
Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 634
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 482
Senast: nexxa
·
Tjatter Jag har alltid velat bo på landet. Nu har vi så smått börjat planera för en sådan flytt. Än så länge är vi alldeles i uppstart; dvs vi...
2
Svar
27
· Visningar
1 903
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Stallpaddar mot svullna ben
  • Köp av häst

Omröstningar

Tillbaka
Upp