Är A-fil farligt????

ankic

Trådstartare
Fick ett påhopp om det i ett annat inlägg, om det nu skulle vara det så måste man ju ifråga sätta veterinärenen som rek. det
 
Sv: Är A-fil farligt????

varför skulle det vara farligt då? jag vet veterinärer som rekomenderat fil till hästar med obalans i magen och med gott resultat. :confused:
 
Sv: Är A-fil farligt????

Undrar jag med , men skrev i ett inlägg att vi gav det till hästen för att han har lite obalans i magen och fick detta svar:

Förlåt, menar du allvar att du ger hästen A-fil och övriga sådana produkter?

Om det är en fullt vuxen häst, vilket jag antar att din 6-åring är, så kan ju det om något skapa problem med diarrer istället.

Förmågan till att spjälka laktos i mjölkprodukter försvinner gradvis efter att hästen avvänjs från att dricka mjölk och ju äldre hästen blir, ju svårare blir det för den att att spjälka mjölksockret, vilket medför att de i princip blir laktosintoleranta.
 
Sv: Är A-fil farligt????

Vissa veterinärer rekommenderar ofta mjölk-/människoprodukter till hästar. Andra avråder bestämt från det.

Med hänvisning till den avtagande förmågan att spjälka laktos avstår jag från att ge annat än produkter framtagna speciellt till hästar - vilka jag tycker fungerar mycket bättre.
 
Sv: Är A-fil farligt????

Det som hjälper är ju inte filen i sig, utan att man i så fall skall välja en produkt med levande bakteriekultur.

Har också hört olika om just laktos. Någon vet. jag pratade med avrådde från fil och rekommenderade Proviva med fruktsmak i stället.

Har haft en notorisk maghäst och verkligen provat allt i mag/tarmväg. Själv tycker jag fil är så slabbigt och skall till stora mängder om hästen skall få i sig tillräckligt med magbakterier så jag väljer Protexin pasta istället. Där finns hela komplexet av snälla magbakterier. Lätt och enkelt att ge, man vet att hästen får i sig föreskriven dos. Det var det enda som hjälpte vår häst.

Har inte hästen kvar men det ingår alltid i mitt stallapotek numera. Bra vid långa transporter, om någon får kolik, fång, foderbyte osv
 
Sv: Är A-fil farligt????

Bakterierna i filprodukter lever just på att spjälka laktos så laktoshalten blir väldigt mycket lägre än i vanlig osyrad mjölk. Det finns en bred positiv erfarenhet av filprodukter med levande kultur på häst. Andra tycker inte att de har haft ngn positiv effekt.
PL
 
Sv: Är A-fil farligt????

peter_lundin skrev:
Bakterierna i filprodukter lever just på att spjälka laktos så laktoshalten blir väldigt mycket lägre än i vanlig osyrad mjölk. Det finns en bred positiv erfarenhet av filprodukter med levande kultur på häst. Andra tycker inte att de har haft ngn positiv effekt.
PL

Nja, en sanning med modifikation. Det skiljer inte speciellt mycket i laktoshalt mellan vanlig mjölk och filprodukter. Yoghurt däremot innehåller lite mindre. (Källa: laktosintolerans.sida.nu).

Däremot kan jag gissa att alla hästar inte är lika känsliga precis som när det gäller laktosintoleranta människor. Jag är själv laktosintolerant och har två barn som också är det och vi tål olika mycket alla tre. Jag kan inte äta varken fil eller yoghurt i normal mängd. Det går dock att spjälka laktosen själv i filen med hjälp av laktas som köps receptfritt på apoteket i form av kapslar (t ex Lactasin eller Lactrase).

Carina
www.silverarabians.com
 
Sv: Är A-fil farligt????

hejhej

när min shettis var föl så var han väldigt konstig i magen, han fick då a-fil två gånger om dagen, ...och han blev jättebra av det, fungerar bra om hästen ha kolik också=). shettisen tyckte det var riktigt smaskigt. idag är han 11 år o mår hur bra som helst...// jessica
 
Sv: Är A-fil farligt????

ankic skrev:
Var får man tag i Protexin pasta ?
Själv köper jag det direkt från Kruuse, men tror nästan att man måste ha företag då. Men jag vet både hovslagare och veterinärer som säljer det, har även hört de som hittat medlet i välsorterad hästbutik. Bara du hittar någon som beställer grejjor från Kruuse så kan de ju ta hem Protexin pastan.

HÄR kan du läsa vad det innehåller. Man kan säkert skicka efter från tillverkaren också.
 
Sv: Är A-fil farligt????

Veterinärer har ju oxå egna åsikter.Men när jag haft hästar som varit lösa i magen har jag gett fil å de har blivit bra, så det kommer jag fortsätta med.
 
Sv: Är A-fil farligt????

Hästar har även en mjölksyrabildande bakterieflora i övre delen av magsäcken vilken nog kan hjälpa till att ta hand om laktos.
PL
 
Sv: Är A-fil farligt????

Jo, i en studie häromåret visades vuxna hästar kan spjälka laktos fast sämre än föl. Man har sett att enzymet laktas som spjälkar laktos fortfarande kan produceras i tunntarmen efter 4 års ålder. Däremot har man inte sett ngn påtaglig höjning av sockerhalten i blodet när man gett laktos i engångsdoser vilket tyder på att det inte sker i så stor omfattning. Inte omöjligt dock att laktasproduktionen kan tränas upp. En försiktig introduktion av mjölksocker borde gå bra för de flesta hästar men en större mgd på en gång borde ge lös avföring
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 736
Senast: Roheryn
·
Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
3 904
Senast: skiesabove
·
Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 159
Senast: Marvin
·
Hästvård Funderar litegrann över fenomenet att stå uppstallad hur vanligt det är att andra lägger sig i gällande andras hästar. Vi står i ett...
8 9 10
Svar
187
· Visningar
11 689
Senast: Unhappy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Avels fråga
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp