Äntligen en egen häst

B

Buster2005

Äntligen kommer våran häst hem. Nu undrar jag då som förstahästägare vad är viktigast att tänka på när hon kommer till sitt nya hem? Är det så att hon skall stå i stallet i ett dygn och bekanta sig med sin kompis, som oxså är ny i stallet, för att sedan släppa dom samtidigt i en stor hage så dom får bekanta sig med varran?
Då utan skor?
Sen foder. Då tar jag väl med mig lite ifrån det gamla stallet så inte allt blir nytt på en gång. Tacksam för lite tips.
 
Sv: Äntligen en egen häst

Det kan vara bra att låta hästarna bekanta sig genom boxgallren över en natt innan de släpps ihop, ja. Man ser oftast redan då vad de tycker om varandra. Har man en stor hage så kan det nog funka att släppa ihop direkt, men jag föredrar att de "kännt" lite på varnadra över natten. Med eller utan skor spelar nog inte så stor roll, men broddar ska absolut ur!

Vad gäller foder så är det jättebra att ta med av det gamla grovfodret och sakta blanda in det nya. en vecka brukar bli lagom, men det är inten nackdel om det tar längre tid heller. Nu är det ju snart betessäsong, så det blir väl inte så mycket pyssel med nya foderstater och så. Annars är det bra att kolla upp analysen på det nya fodret och börja vänja in eventuella nya tillskott också.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 453
Senast: Shaggy
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 298
Senast: Lutten
·
Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 524
Senast: Habina
·
Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
13 491
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp