Ännu en ridstöveltråd!

Långnos

Trådstartare
Suck vilken beslutsångest man har gällande nya stövlar. Nu har mina gamla gått sönder så måste måste bestämma mig:p

Var först lite inne på att köpa ett par Pioneer för de var billiga och verkar finns som smala...Men sen känns det som att de blir FÖR mjuka, att de kommer töja sig lätt pga resåren och att de inte kommer hålla så länge eftersom lädret är så tunt och mjukt (har för vanan att slita ganska mycket på mina stöclar på insidan:angel:)

Så nu är jag inne på om jag ska lägga lite mer pengar och verkligen köpa ett par stövlar jag VILL ha. Parlanti ligger såklart längst upp på listan, men blir nog tyvärr snäppet för dyra.

Tankar kring andra märken mottages tacksamt!!!

Har själv spånat lite kring GG-Musketör, Fabbri(dock samma prisklass som Parlanti!), Bromfield (säljs de fortfarande???), Soubriacs dyra modell för 6000(skitsnygga!).


Vill ha "hoppstövlar" i mellanhårt läder som ger lite stabilitet men samtidigt inte är mördarstövlar haha:D Har långa smala vader(32-33 cm).


Så in med tips och bilder:d
 
Sv: Ännu en ridstöveltråd!

Cavallo eller Parlanti skulle jag valt. Dock har jag hört att Parlanti har mjukt läder och slits ut rätt fort, vet ej om det stämmer. Cavallo är nog väldigt svåra att slita ut dom har bra läder men är inte hårda och mina red jag in på 5gånger. Fick ge 4000 för mina och då var dom ändå måttbeställda också så tycker det är ett bra pris.
 
Sv: Ännu en ridstöveltråd!

Ja fast cavallo har jag haft, de är lite för mycket dressyrstövel för min smak, och deras hoppmodell tycker jag känns lite tråkig:D dessutom fick jag ständigt skoskav av mina cavallo trots frekvent användade i 6 år, aj aj aj!

Parlanti stövlarna finns i olika tjocklekar på lädret tror jag, tror även man kan få olika tjocklek/mjukhet på in-ut sida, men det kanske bara är dressyrstövlarna.

är lite intresserad av Fabbri som ser sjukt snygga ut:d
 
Sv: Ännu en ridstöveltråd!

du har ju flera hopp-märken: brogini, sarm, de niro,sergio grasso. även cavallo och petrie har hoppstövlar i mjukt läder.

med så smala vader kanske cavallos juniorstövel vore nåt? annars måste du nog måttbeställa.
 
Sv: Ännu en ridstöveltråd!

Min kompis har ett par GG och de vart slitna på insidan nästan direkt, inte bra kvalité ..

Jag önskar mig i alla fall ett par Mountain Horse Supreme High Rider :love::love: så snygga och mjuka. Men vet inte om du tycker de är för mjuka... kostar ca 4000
 
Sv: Ännu en ridstöveltråd!

Tretorn då?
De är ju rätt hållbara, om man bortser från dragkedjan då :angel: ;)
De kan du ju dra åt ordentligt också.
Så fort jag orkar ska jag pallra mig iväg och köpa ett 4e par Tretorn :p Får hoppas att de håller bättre än de andra hihi.
Sen till hösten är jag med fett inne på ett par Parlanti eller Acavallo (tror de heter så).
Men Parlanti kostar ju en hel del.
 
Sv: Ännu en ridstöveltråd!

Tretorn går FETT bort:p Vill ha ett par läderstövlar!

Blir det ett par Parlanti blir det ju såklart att måttbeställa, men tycker att det börjar komma mer och mer stövlar som faktiskt ser ut att passa mig(dvs långa och smala)Är ex väldigt sugen på Soubirac Centaure Jumping:dmen då är man nästan uppe i 6000 utan specialbeställning.

Någon som har Bromefield? Vet var man kan få tag på dessa nuförtiden? Vet att Ingdams hade dem innan!

Bra att veta om GG, mina misstankar stärktes kring det märket, skitmärke som de försöker ta ganska bra betalt för:mad:
 
Sv: Ännu en ridstöveltråd!

Jag har Bromfield!

Modellen Grand Prix soft, och är sjukt nöjd! Verkar nästan vara omöjliga att slita ut, underbart mjuka (men inte som Pioneer som jag också haft innan).

Jag tror mina landade på 5000 kr.

Jag har för mig att jag har typ 49 eller 50 i höjd, och 34-35 i vaden, alltså långa och smala!

Köpte mina på Ingdams för ca ett år sedan, men du kan ju höra med dom om dom vet några fler återförsäljare?




Diana
 
Sv: Ännu en ridstöveltråd!

Ja för minns att jag såg dem i deras katalog(på den tiden de hade en:() Och såg så himla sköna ut. Men blev att jag köpte ett par andra stövlar därifrån istället. Minns jag fel men finns det inte en annan modell av Bromfield som är lite hårdare i skaftet också??Skoj att du är nöjd med stövlarna!

Undra om de har stövlar och sådant på lager i deras butik i Staffanstorp eller om det bara är den som finns i Danmark? Får helt enkelt höra av mig till dem:)
 
Sv: Ännu en ridstöveltråd!

Sergio grasso gör också fina stövlar! Jag har ett par måttbeställda i modellen Bergamo. (Har också smala långa vader) jag fick mina för 5500:- och då är allt måttat + att man får välja höjden på "bågen", formen på foten, med eller utan snörning osv. Jag är iaf supernöjd med mina, sitter som ett smäck :)
 
Sv: Ännu en ridstöveltråd!

Är en i stallet som har sådana och de är av riktigt urusel kvalitet. Lädret har gått sönder på alla möjliga ställen och fästet till knappen har lossnat osv. Kan ju hoppas på att det var en måndagsexemplar, får iaf ut nya. men verkar ta en evvvvighet,suck!
 
Sv: Ännu en ridstöveltråd!

Jag har ett par Fabbri men de är måttsydda och dyra satan. Har även ett par Sergio Grasso som är jättefina, dyra de med men eftersom de inte är måttsydda så blir de iaf lite billigare.
 
Sv: Ännu en ridstöveltråd!

Ja de ser sjukt snygga ut, har sett ett par snygga mörkbruna:d

Igår provade jag ett par Pioneer och de var precis gjorda för mina ben verkade det som. Satt som en smäck:D Men är lite missnöjd med att de är lite grova/breda i foten! Å andra sidan sitter de ju sjukt snyggt över benen. kanske får blir ett par sådana så länge och sedan fjäska till mig ett par ordentliga stövlar av föräldrarna. Fy alltså vet verkligen inte hur jag ska göra nu, beslutsångest till tusen. Hon på affären sa att du kan aldrig hitta stövlar som sitter så himla bra utan att måttbeställa, och det har hon nog delvis rätt i.

Har kikat lite mått-tabeller och de flesta är minsta vad strl 34,5= på tok för stort,suck!

Samtidigt hittade jag en sida som sålde Alex Boots (vet att det var någon inne på Buke som hade sådana?)...stod inga priser, men hade för mig att de skulle vara billiga?? För de finns att få med en snygg lackkant överst:d

Ja fy hur ska man göra, vilket i-landsproblem!!
 
Sv: Ännu en ridstöveltråd!

Åhh, vad tråkigt för din kompis!:( Antingen har jag haft tur med mina eller så har hon fått ett riktigt måndagsexemplar.
 
Sv: Ännu en ridstöveltråd!

Är en i stallet som har sådana och de är av riktigt urusel kvalitet. Lädret har gått sönder på alla möjliga ställen och fästet till knappen har lossnat osv. Kan ju hoppas på att det var en måndagsexemplar, får iaf ut nya. men verkar ta en evvvvighet,suck!

Jag har också ett par SG Bergamo och de är inte av den kvalitén jag förutsatte för det priset. De är nu 4 år gamla och jag har bytt dragkedjorna en gång på båda (tog 3 månader då SG gjorde det själva!!! :mad: ) och sen har jag bytt dragkedjan ytterligare en gång till på en av stövlarna. Då lämnade jag den till sadelmakaren och det tog 3 dgr. :D

Lädret som ligger mot sadeln/hästen har det gått hål på och det är jättenött och fult! Även på insidan avhåller lädret på att falla sönder lite här och var, ffa i sömmar.

Visst, dom är jättesköna och sitter perfekt, men hade jag vetat detta hade jag INTE köpt dom!!! Stövlar för strax över 4000.- SKA hålla längre än 4 år!

//Alice
 
Sv: Ännu en ridstöveltråd!

Mina är lite ljusare bruna.

25224038.jpg
 
Sv: Ännu en ridstöveltråd!

Ja men det är precis så hennes är. jag provade dem i stallet igår, och är verkligen jättefula i lädret. Runt hela dragkedjan har lädret gått sönder på alla möjliga ställen. Och hon har skött dem pedant, typ tar alltid hem dem från stallet efter ridning. Kan ju tillägga att hon bara rider en häst om dagen också. Så såg hennes stövlar ut efter 3 månader:eek: Och för det priset. Då har mina italienska stövlar av okänt märke hållt sig superfina i flera år, och de kostade 1500!

Att SG dessutom verkar vara oerhört sega/långsamma gör ju inte saken bättre. Hon har väntat på nya stövlar sen i höstas, och var har dom tagit vägen:mad:( obs, inte specialbeställda utan ridstövlar av standardmått!)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Födda 2022
  • Annonsera mera VII

Omröstningar

Tillbaka
Upp