Ännu en gräsfråga

Lotus

Trådstartare
Min kuse går i en liten gräshage kl 08.30-14.30 varje dag och har på de tre veckor han gått där blivit rejält tjock över magen och jag är lite rädd för tex fång och annat läskigt.

Jag har tagit bort lunchhö (2 kg), 1 kg hösilage, 1 kg lusern, 0,5 kg havre och 0,5 kg kli från hans tidigare foderstat, men tydligen äter han så himla mycket att han ändå blivit jätterund över magen på den här tiden.

Kvar är
Frukost 07.00 2 kg hösilage 0,5 kg havre
Em 15.00 1 kg hösilage 0,5 kg havre
Kväll 21.00 3 kg hösilage 0,5 kg havre och 1 liter betfor (torrt uppmätt 1 liter)

Jag rider som vanligt ca 1 timme per dag. Om jag ska ta bort något mera, vad skulle ni välja då och hur fort kan jag vänta mig resultat? Hagen har blivit mer avbetad nu och jag trodde magen skulle försvinna igen, men icke...
 
Nästan alla hästar blir runda över magen, och ibland svullna i kroppen, i början av betet.

Jag skulle tro att du kan ta bort kraftfodret helt och hållet utan problem.

mvh Jessica
 
Precis som ovanstående

Hästen måste ändra sin ämnesomsättning till det nya näringsupptaget och det är det som orsakat att den blivit lite "bukig" de kan även bli lite galliga i benen.
Ingen fara det brukar ordna sig efter ett tag.
 
han blir alltid SMÄLLfet över sommaren.. har han alltid blive... satt å letade om ja hade nåra hagbilder från nåra somrar sen man han va inte med... men han brukar rulla fram varje sommar... :D
 
Okej, jag är bara så förvånad för när jag hämtade honom i höstas var han ju riktigt smal, och hade tappat över ryggen, det vill man ju inte heller.

Men ok, då är det som det brukar då, jag har en tendens att ha runda djur, förstår inte varför.... :D :o
 
dom börjar juh gå redan nu å tas in r'tt så tidigt på hösten.. iofs så går dom uta på gräs sen oxå men de är juh inteså mycket näring i de då.. tror att han drar upp sej å går ner rätt så lätt efter sommaren.. har för mig de..
 
om man märker att en häst håller på at bli fet så är det inte höt man ska dra ner på i första hand utan kraften.
 
Det där låter knappast nyttigt. Låta hästen bli smällfet i början av sommaren och sedan magra av framåt hösten...
Då hade jag hellre försökt hitta en balans, inte lika kraftigt bete i början och stödfodrat i augusti.
 
då vi pratar om hur han hade de hos förra ågaren så är de inget vi kan göra nått åt nu.. va ja har sett så blir de flesta hästar väldans runda om magen om de går på bete utan att ridas på sommaren å självklart så går de ner efter sommaren när betet blir magrare å dom tas in på nätter å sen släpps över i vinterhagarna.. vette 17 hur du gör för att inte hästen ska bli fet över sommaren om den vilar....
 

Liknande trådar

Foder & Strö Långt, hoppas ni orkar läsa! Jag har en Arab på 7 år ca 155-160 cm. Har haft han sen han va 2 år. Han har alltid varit lättfödd. Sett...
2
Svar
28
· Visningar
4 270
Senast: lovehorses
·
Foder & Strö HUr tänker ni göra nu när vissa kanske har ont om mat med att dela upp fodringarna. Vad är eran plan? När ge lusern? när ge hö och hur...
2
Svar
36
· Visningar
3 725
Senast: Fiorano
·
Foder & Strö Jag har en fin 24-årig hbl-valack som i hels sitt liv har varit svår att hålla i hull samt har alltid blivit för tittig på stora mängder...
Svar
15
· Visningar
2 112
Senast: godishanna
·
Hästvård Kan börja med att säga att jag inte vill outa mig alltför mkt, den som vet vem jag är vänligen håll det för dig själv. Nyligen hyrde...
2
Svar
38
· Visningar
10 233
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Hundförarjacka

Hästrelaterat

  • Träna bommar
  • Dressyrsnack 17
  • Svårläkt sår

Omröstningar

Tillbaka
Upp