L

LillTihra

innan fick min häst bara havre men blev då tokig då det satte sig i skallen.
började ge henne hippobasic men nu har hon blivit rätt så bukig bukig :crazy:

hon får sammanlagt 1 kg basic 0.5 kg havre och mellan 5-6kg hö.
och chevinal plus + kalk.

hur får jag bort "bukigheten" på henne?
hon rids 6 dagar i veckan.

skulle passa på och fråga om vad ni tycker om ängshö?
dom har tagit hem det och jag undrade om det är någon större skillnad på det o vanligt hö i småbalar? (ängshöet är i stora balar)
ängshöet passar kanske bättre till min ponny? :confused:
 
Jag har dessvärre bara dåliga erfarenheter av ängshö. Vi tog in en vinters förbrukning första året jag hade halvblodet på kallhyrestall. När analyssvaren kom visade det sig vara nära nog gräsfröhalm värdemässigt :(. Vi gav bort det till en höbonde och köpte in bättre hö, det hade blivit dyrare i längden att tillskottsfodra.

Men nu var detta en ogödd, äldre ängsvall som det var slaget på.
 
Har hästen tappat några muskler över ryggen och bakdelen ? Jag skulle tro att din häst får för lite protein och därför blivit bukig.
Har du någon analys på ditt hö ? Om inte skulle det nog vara ide och göra en och under tiden fodra med lusern som innehåller mycket protein.
 
tappat muskler?
nej verkligen inte tvärtom i så fall.
hon är jätte rund o fin på baken och ryggen.
hon är fin i hullet men har buk mage alltså mage vid virvlen.
kan vara halm mage också :confused:
nej jag har ingen analys då jag måste betala det själv och har inte råd :cry:
 
ok.
men detta är jätte grönt och fint och luktar gott dock lite lite dammigt men det går att rysta och vattna.

det är mycket grönare än höet jag ger henne.
kanske ska byta till bara ängshöet? :confused:
 
Jag skulle inte våga chansa med att ge hästen för lite protein vilket jag misstänker att din häst får om den har blivit bukig. Du kan ju alltid prova med ett byta ut havren mot 1 kg lusern och dra ner bascien till 700g. Då får du samma energi som tidigare.
 
den är inte protein bukig.
svårt att förklara. :smirk:

kan försöka fota det :idea:
 
Vårt var också otroligt fint, luktade gott och var helt med mycket blad i. En liten ört hade nog också slunkit med.

Men är det dammigt tyder det ju på jord eller mögel. Det är inte bra. Rysta och vattna löser inte de problemen...
 
lite dammigt är nästan allt hö :smirk:
går knappt att få tag i bra hö.

lite damm kan man visst vattna bort.
 
Om det inte är protein mage så skulle jag lägga in lite/fler galoppjobb för konditionens skull och jobba mycket med bommar där hästen får använda bukmusklerna.
 
Klart att man kan vattna det, dammet binds då i höet. Frågan är vad det är för damm. Jord är ju definitivt inte bra, av kände skäl, mögel ännu sämre.

Det ÄR svårt att lagra hö på ett bra sätt, men det tycker inte jag är en ursäkt för att ge hästen ett sämre foder... Jag står just nu och slänger varannan bal just för att det gått fukt i höet efter inlagring. Trist, men jag vägrar att ge hästen foder som inte går igenom en hygienanalys.
 
nej klart man inte ska ge dåligt foder till sin häst! :eek:
o verkligen inte sånt som inte går igenom en hygienanalys!
det är ju en självklarhet.
 
Vårt inköpta ängshö innehåller 8 MJ och 32 g smrp per kg hö. Dock perfekt hygien men vi får fodra till rejält med protein.

Hö i storbalar är svårt att få bra hygieniskt, det brukar oftast damma, tyvärr. Vi har nu också köpt in ett ton hö i storbal, det var det bästa vi kunde få tag i här.
 
ja det är inte lätt... hösilage är lättare att få tag i men det kan inte min häst äta...
suck.

jo jag märkte det idag när jag skulle ta en bit från en annan bal att det dammade jätte mycket så jag vågade inte ta av det längre.
snart är det vanliga höet slut :eek: :crazy:
måste hitta nytt hö! :(
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
843
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 651
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 574
Senast: Lhas
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 567
Senast: Karamello30
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Provridning
  • Stora shoppingtråden II
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp