Ändrat foderbehov efter dräktighet/digivning. Vanligt?

bigganl

Trådstartare
Ställde fråga på foder, men inget svar alls där så jag provar här där ni har stor erfarenhet av avel. (jag har bara fått detta enda föl)
Mitt sto fick sitt föl 2013. Innan dräktigheten har hon varit extremt lättfödd. I full träning var 70 MJ lagom och runt 75 blev det ibland pga höets energivärde och att jag inte ville strypa högivan för mycket för fibrernas skull. Då var hon alltid i väl gott hull. Inte fet, men med lite extra hull. Under dräktighetens slut gick hon på 140 Mj och var fin i hull. Under digivningens början var hon kvar på detta och sen fick jag öka mer förstås. Hösten och vintern var hullet bra. Under våren när fölet åt mycket eget foder så började hon falla ur. Ju mer foder hon fick ju mer mjölk fick hon. Kroppen fick inte behålla någonting, allt verkade gå till mjölken och i början av juni fick lillen åka bort på annat bete så mjölken fick sina. Nu har har inte diat sedan dess. Stoet har gått på bete och helvilat tills förra veckan då jag satte mig på henne för första gången på tre månader. Hullet är bra nu. Hon är smalare än någonsin, men alltså smal och fin. Inte i väl gott hull som tidigare. Väldigt muskelfattig. Men hon står på ca 100 mj nu. (och extra hög proteinkvot). Är det bara så att kroppen inte återhämtat sig än efter digivning än? Eller kan behovet bli så annorlunda? Hade hon ätit så här mycket för några år sedan hade hon blivit smällfet.
Vad har ni för erfarenhet av detta?
 
Kan det vara för hög kvot? Min ettåring som jag kämpat med hela vintern, blev mycket snabbare rund när jag sänkte kvoten från 8 till 6,5. Läste någonstans att det går åt energi för att omvandla proteinet och att hästen då kan tappa hull fast de får mer MJ än tidigare.

Sedan gav jag i och för sig lusern istället för kraftfoder, har känslan av att den näringen tas upp bättre. Men det är inte vetenskapligt, utan bara en känsla. ;)
 
Kvoten är inte så hög. Vårt hö har bara en kvot på 5,5 (och årets en kvot på 4, men det har jag inte börjat fodra med än) Sänker jag den faller hon ur ännu mer. Kvoten i foderstaten nu är 6,5. Normalt är hon bäst vid en kvot runt 7, men hon har ju ett så totalt annorlunda behov nu så jag kliar mig i huvudet. Hon får inget kraftfoder alls. Hon får hö, lusern och soja. Just nu även lite linfrökaka.

Åringen är fin i hull. :)
 
Fler som har tankar om detta? Ni som avlar mycket har väl lite erfarenheter att dela med er av? :)
 
jag är inget proffs, men nog borde hon ha minst det hon fick som högdräktig.

Jag blir mer o mer övertygad över att digivande ston behöver massor av energi i första hand o proteinbehovet uppfyllt o inget mer.

Sålänge energibehovet inte täckt så omvandlar hon proteinet till det som behövs- energi o musklerna blir utan både och= blir kantig.

Jag ger 4 kg havre plus energi o proteinfoder bra bete o fritt bra hö. Ser än sålänge fin ut.

hon äter som en... häst. Ingen botten.
Tror jag det att de snor ungens mat också.
 
jag är inget proffs, men nog borde hon ha minst det hon fick som högdräktig.

Jag blir mer o mer övertygad över att digivande ston behöver massor av energi i första hand o proteinbehovet uppfyllt o inget mer.

Sålänge energibehovet inte täckt så omvandlar hon proteinet till det som behövs- energi o musklerna blir utan både och= blir kantig.

Jag ger 4 kg havre plus energi o proteinfoder bra bete o fritt bra hö. Ser än sålänge fin ut.

hon äter som en... häst. Ingen botten.
Tror jag det att de snor ungens mat också.

Hon har inte gett di sedan början av juni. Åringen och mamman har inte gått tillsammans sedan dess. Mjölken sinade på ett par veckor och ljuvret är i storlek som innan dräktigheten.
 
Sorry.
Jag hade inte koll på att fölet inte fötts i år.

Men det förändrar inte så mkt.
Dra ner på protein överskottet o ger mer energi.
 
Min erfarenhet är så här: Ett sto som fått föl förändrar sin ämnesomsättning (inte vetenskapligt, bara mina iakttagelser!) och behöver ofta näringstätare foder, även efter att digivningen är över. Men det brukar rätta till sig, inom ett år är de tillbaka på samma nivå som innan dräktigheten. Individuellt förstås, men jag har sett det flera gånger. Framförallt om stoet är lite till åren.
Sen tar det förstås tid och energi att bygga muskler igen.
 
Mina ston har blivit tjockare och tjockare för varje fölunge och har svårt att hålla nere hullet istället ....Även under di kan jag tillägga så är fölen vid bra hull och stoet kan tom få gå med munkorg pga av att de blir så tjocka även med föl vid sidan ....
 
Ovanstående tolkade jag som att kvoten var högre än 6. Därav mitt svar. Annars kan jag bara råda att ge mer näringstätt foder.
Ja den är drygt 6 men inte riktigt lika hög som hon brukar stå på. (7) Höet är inte riktigt vad jag önskar just nu. :( jag skrev nog lite otydligt.
 
Min erfarenhet är så här: Ett sto som fått föl förändrar sin ämnesomsättning (inte vetenskapligt, bara mina iakttagelser!) och behöver ofta näringstätare foder, även efter att digivningen är över. Men det brukar rätta till sig, inom ett år är de tillbaka på samma nivå som innan dräktigheten. Individuellt förstås, men jag har sett det flera gånger. Framförallt om stoet är lite till åren.
Sen tar det förstås tid och energi att bygga muskler igen.
Tack! Det var sådana erfarenheter jag hoppades få. Då är det nog inte konstigt då. Hon är nu 15 år och detta är hennes första föl, så det verkar stämma bra med dina iakttagelser. Nu känns det lugnare. :)
 
Sorry.
Jag hade inte koll på att fölet inte fötts i år.

Men det förändrar inte så mkt.
Dra ner på protein överskottet o ger mer energi.
Hon får mycket energi som det är nu och inget proteinöverskott. snarare tvärtom. (svårt med höets innehåll), men hon är jättefin i hull. Smalare än vanligt vilket bara är bra. Det jag tyckte var konstigt var att hon är smalare nu på 100 mj jämfört med tidigare då hon varit i lite väl gott hull på 70 mj. Ändrat behov. Men Cornelia hade märkt att detta inte är ovanligt och att det går tillbaka till det vanliga efter ett tag, så nu känns det lugnare. :) Muskler kommer hon att sätta igen när vi kommer igång. Det är jag inte orolig för.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Mitt sto har alltid varit väldigt lättfödd. Runt 70 mj när hon är i full träning och då har hon varit i väl gott hull. 2012 betäcktes...
Svar
0
· Visningar
447
Senast: bigganl
·
Avel Det går ju åt mycket energi/protein för stona vid de första månaderna under digivning. Jag har inget direkt bete här hemma. Det är lite...
Svar
3
· Visningar
1 056
Senast: bigganl
·
Foder & Strö Vad ska man göra om man har ett svårfött, kräset fullblod som är dräktigt? Det enda foder jag får i henne är c a 2.5 kg hel havre...
Svar
13
· Visningar
1 619
Senast: totinonna
·
Foder & Strö Haft min häst i +6 år och det har alltid varit samma, det krävs mycket mat för att hålla henne i hull. Hon är sv halvblod på 9år, 172...
Svar
17
· Visningar
1 639
Senast: wrangler
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp