Ändrat behov efter dräktighet och digivning. Vanligt?

bigganl

Trådstartare
Mitt sto har alltid varit väldigt lättfödd. Runt 70 mj när hon är i full träning och då har hon varit i väl gott hull. 2012 betäcktes hon och under senare delen av dräktigheten samt under digivningen gick hon på 140-160 mj om dagen. Trots detta blev hon tunnare och tunnare. (ju mer mat desto mer jölk). Nu har hon inte gett di på 3 månader. Hon är inte igång alls just nu, men igångsättning är just påbörjad. Hon är i bra hull nu. Smalare än någonsin och tyvärr väldigt muskelfattig, men det rättar nog till sig när vi kommit igång lite. Men det som känns konstigt är att hon fortfarande äter mycket mera än vanligt och ändå är smalare. Nu äter hon 95 mj per dag. (och tränas som sagt inte än)
Kan ämnesomsättningen förändras så efter dräktighet och digivning? Eller är det för tätt inpå? Tar det längre tid än så innan allt går tillbaka?
 

Liknande trådar

Avel Nu har jag väntat ett bra tag på att någon annan ska skapa denna tråd, och nu orkade jag inte vänta längre utan tog saken i egna händer...
23 24 25
Svar
498
· Visningar
56 048
Senast: Görel
·
Foder & Strö Hej! Har ett sexårigt fullblod som jag köpte i september förra året. Han var i lite lågt hull och hade väldigt tunn överlinje när jag...
2
Svar
39
· Visningar
4 656
Senast: Dornes
·
Avel Ställde fråga på foder, men inget svar alls där så jag provar här där ni har stor erfarenhet av avel. (jag har bara fått detta enda föl)...
Svar
12
· Visningar
1 009
Senast: bigganl
·
Foder & Strö Min häst har börjat bli gammal, hon är en fjording på 28 år nu. Hon har tidigare inte visat några större ålderstecken, men i år märks...
Svar
6
· Visningar
2 215
Senast: MaRomer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp