Ändrad hyra?

miiiiiiia

Trådstartare
Hej alla kunniga här inne.

Jag har min häst i ett stall som tar x i hyra inkl fodringar och utsläpp under vintern, på sommaren ingår ingen service alls, men vi har tillgång till boxen/stallet. Men istället tar dom ut en extrahyra på sommaren på några hundra för betet. Är detta okej? Det står inget i kontraktet om dessa hundralappar utan står bara om den vanliga hyran och att det på sommaren finns bete att tillgå, har det inte ordagrant i huvudet nu.. Ska man vägra betala dessa pengar eller ha de rätt att göra såhär mindre än en vecka innan hyran ska vara betalt.

Jag vill inte bråka med dom och jag överlever väl, men jag vill veta vad som är ok om/när jag tar upp det till diskusion...
 
Sv: Ändrad hyra?

Men om det inte ingår någon service på sommaren så borde du väl bara betala kallhyra för boxen? (+bete)
 
Sv: Ändrad hyra?

Hej alla kunniga här inne.

Jag har min häst i ett stall som tar x i hyra inkl fodringar och utsläpp under vintern, på sommaren ingår ingen service alls, men vi har tillgång till boxen/stallet. Men istället tar dom ut en extrahyra på sommaren på några hundra för betet. Är detta okej? Det står inget i kontraktet om dessa hundralappar utan står bara om den vanliga hyran och att det på sommaren finns bete att tillgå, har det inte ordagrant i huvudet nu.. Ska man vägra betala dessa pengar eller ha de rätt att göra såhär mindre än en vecka innan hyran ska vara betalt.

Jag vill inte bråka med dom och jag överlever väl, men jag vill veta vad som är ok om/när jag tar upp det till diskusion...

Menar du att det är full hyra + extra för bete? Det vore ju lite mysko....
 
Sv: Ändrad hyra?

Om det står att bete finns att tillgå, dvs att det finns tillgång till kan jag mycket väl tänka mig att man får betala extra för det om man ska ha hästen på bete. Jag tycker inte att det är vanligt att det ingår i hyran utan det brukar vara utöver, om man vill ha hästen på betet.

Ofta kostar ju bete, stängsel osv pengar i underhåll det med. Jag är snarare tvärtom numera och aktar mig för gratisbeten..De är sällan underhållna med betesputs, att de sår in nytt gräs med jämna mellanrum osv.

Några hundralappar är inte så farligt. Jag betalar ca 1000:-/månad under sommaren för ett bra underhållet bete.

Däremot vore det ju lite lustigt att behöva betala för ett bete man inte vill använda.
 
Senast ändrad:
Sv: Ändrad hyra?

Men är det inte konstigt att få betala full boxhyra när ingen service ingår över sommaren!?
 
Sv: Ändrad hyra?

Nej, det beror ju helt på vad som är avtalat. Många stall har ju en årskostnad utslagen på 12, och då betalar man kanske lite mindre i 12 månader, medan andra betalar mer i 10 månader och mindre i resterande 2 månader.

Har jag hurt box med kallhyra blir det ju automatiskt billigare stallkostnad när jag lämnar iväg på bete, men betet kostade mig mer än foder och strö hemma, så det blev ändå större kostnad totalt. I andra fall har jag betalt samma vare sig hästen är där eller inte, och sedan betalt extra även för betet. Sommaren är dyrare.
 
Sv: Ändrad hyra?

Ja det är en tolkningsfråga, det står ju inte att betet ingår utan att det finns att tillgå vilket i sig kan innebära en extra kostnad för hyresgästen.
 
Sv: Ändrad hyra?

Det man väl kan tycka oavsett det juridiska, är väl att man bör få information om kostnaden tidigare, inte när stallhyran snart ska betalas. Öppna kort!
 
Sv: Ändrad hyra?

Jag ser inte att ts skrivit att det är full stallhyra fast ingen service ingår, men säger som nämnt att det kan vara utslaget på ett helt år och den fasta kostnaden kan vara densamma per månad oavsett årstid, likaså att man bara har kallhyra/kallhyra plus tillägg eller t o m hyra som skiftar beroende på marknadspris/utgifter.. Finns hur många upplägg som helst..

Står det i kontraktet att det finns bete att tillgå vet jag inte ifall jag tycker det är så jättekonstigt att det kanske kostar också. De kanske inte har speciferat mer än så ifall det skulle hända något med betet ett år så att de inte kan ta betalt tex, det inte går att hyra ut ett år osv, eller att de inte haft utgifter på betet så att de inte vill ta betalt..
Bete tänker jag är ju en bonus, inget som stall måste tillhandahålla.

Bojs svar tycker jag var bra.
 
Senast ändrad:
Sv: Ändrad hyra?

KL
Det där med formuleringar är lurigt, oberoende av vad som är juridiskt riktigt inser jag att jag gör rätt olika tolkningar beroende på sammanhanget. Om jag skriver på ett uppstallningavtal där det står tillgång till (alt finns att tillgå) manege, spolspilta, omklädningsrum, parkering för transport etc förutsätter jag nog att det inte kostar extra, finns det tillgång till tvättmaskin blir jag nog däremot kanske inte lika förvånad om jag på något sätt får betala extra, men jag skulle bli väldigt irriterad på att det inte framgick av kontraktet.

TS formulerar sig själv "vi har tillgång till boxen/stallet" och jag gissar att vi alla förutsätter att den tillgången ingår i månadsavgiften :)

Jag blir väldigt nyfiken på vad som gäller rent juridiskt, finns något verkligen "att tillgå" om det är först efter att man betalat mer än summan som är angiven i kontraktet?
 
Sv: Ändrad hyra?

Vanligast tycker jag är att det står att i hyran ingår box, hage, foder etc
Sen kan det stå att det finns tillgång till ridhus, bete, ridbana mm och eventuella extra avgifter, typ anläggningskort osv.

Men står det ordagrant att med hyran har man tillgång till, då ingår det ju i hyran givetvis som du säger och man skulle bli rätt snopen om fallet inte var så..

Jag tolkar "att tillgå" typ som att något finns men jag antar inte att det ingår i hyran direkt, att det inte kostar eller att det får användas hur som eller när som helst.
 
Senast ändrad:
Sv: Ändrad hyra?

Ja som sagt det är en tolkningsfråga, men har själv stått med ett avtal som sagt på precis samma sätt. Däremot så var man där mer öppen att det blev en extra liten kostnad per månad sommartid för betet, eftersom den inte var inräknad i hyran pga många människor inte ville ha sina hästar på bete.

För de som vill ha sin häst på betet, var också de som fick finansiera underhållet av hagen med allt vad det innebär.
 
Sv: Ändrad hyra?

Men är det inte konstigt att få betala full boxhyra när ingen service ingår över sommaren!?

Jag betalar 1000:- året om per box. Oavsett om det är vinter och stallägaren fixar med utsläpp,lunch och insläpp,eller om det är sommar och dom går på grönbete.

Dock så ser stallägaren till att det finns vatten,och ser över hästarna dagligen på betet så om jag tex vill åka bort under sommaren så vet jag att hästen (fortfarande) är i trygga händer. Lika nu när det visade sig att några hade jättemycket mask,då får dom gå tillbaka till vinterhagen vid avmaskning plus några dagar efter så vi kan mocka bort skiten på en gång,då sköter stallägaren alla fodringar (morgon,lunch och kväll) av hö som dom får i hagen,men dom går fortfarande ute dygnet runt,men alldeles för dåligt gräs i vinterhagarna för att dom ska klara sig på det.

Hö köper vi till utanför 1000-lappen.
 
Sv: Ändrad hyra?

Ja,jag har aldrig klagat! ;)

Utsläpp,lunch,insläpp,fri tillgång på spån,saltsten,ridbana,sen två kolla masken per år,samt ev avmaskning.

Täckeshantering 100:-/månad.
 
Sv: Ändrad hyra?

Tack för alla svar, mycket intressant. Jag ska ta fram det när jag kommer hem och dela det med er!
 
Sv: Ändrad hyra?

Nu har jag kikat, sorry att ni fick vänta men min självdiciplin är obefintlig...

Såhär står det, ordagrant: "Grundhyra i dagsläget inkl moms: 1050:-/månad betalas i förskott. Från betessläpp juni, juli och augusti ingår ingen service. Foder kan köpas efter tillgång och betalas i efterskott."

Sedan står det även: " Uppstallningsvärden står för: Utsläpp, 4 fodringstillfällen/dag måndag - fredag. Helger enl. överenskommelse. Enstaka vardagskvällar kan fodring bli aktuell."

" Plats för mundering i sadelkammare ingår samt tillträde till paddock och bete i anvisade hagar."

Hoppas ni blir klokare och vill hjälpa mig!
 
Sv: Ändrad hyra?

Här står ju faktiskt att bete ingår... eller läser jag helt tokigt?

" Plats för mundering i sadelkammare ingår samt tillträde till paddock och bete i anvisade hagar."
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
5 931
Hästmänniskan Jag står i ett stall där jag känner att stallägaren tar orimligt lite betalt. Jag har tidigare betalt betydligt mycket mer och...
2
Svar
23
· Visningar
3 766
Anläggning Hjälp mig tänka. Står för tillfället i mindre privatstall (<10 boxar). Jag sköter mockning och kraftfoder till min egen medan in- och...
Svar
17
· Visningar
2 925
Senast: Lona
·
Äldre Då jag och min pojkvän har pratat på att flytta ihop så har jag börjat kolla på hur det fungerar att hyra ut i andra hand. Jag är...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 991
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Avels fråga
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp