Äldre connemara för avel?

Miapia

Trådstartare
Har ett sto e Rolls royce som är född 92. Hon har haft två föl innan och har ständigt mjölk i juvren. jag har haft tankar på att betäcka henne på nytt och nu undrar jag vad ni tror, är hon för gammal?
 
Sv: Äldre connemara för avel?

Har hon något att tillföra rasen? Nu betäcks det inte så mycket connemaror men jag tycker det är viktigt att avla på bra material :)

Jag har en 92a hemma som jag har valt att inte betäcka, hon hade tre föl men det var många år sedan. De säger att de inte tar sig om de inte orkar bära fram föl. Vet inte om det stämmer.
 
Sv: Äldre connemara för avel?

Tja, tillföra rasen? vad behöver tillföras?

Hon är diplomsto med bl.a en 9 på traven, underbart temperament, klok som en bok. Riden sporadisk tills helt nyligen och hon tar hand om newbies och går fint med den vane.

En kopia av sin far med den bruna färgen, högblank päls och tjock man och svans.
Jag hade i det närmaste tänkt mig en arabhingst men kanske ska tänka om?
 
Sv: Äldre connemara för avel?

16 år är bäst före datum för avel på ett sto. Efter det börjar åldersförändringarna i livmodern som gör det svårare att få stoet dräktigt, gå tiden ut och ge näring till fostret.
Det enda undantaget ä ston som varit i avel kontinuerligt, ja dom får förändringarna med det påverkar inte fostret. Forskningen vet inte varför det är så. Som om de tidigare dräktigheterna har någon betydelse eller ej för ditt sto beror på när det är hon haft fölen. Är det för långt tillbaka i tiden saknar de helt betydelse.

Med detta i tanken så är det inte omöjligt att få ett föl ifrån henne ändå, men det blir som sagt svårare. Det som mest avgör om man ska prova eller ej är det skick stoet är i och det kan lättast få svar på genom en veterinärundersökning. Om man inte gör en sådan innan man börjar kan man i värsta fall slänga ut en hel del pengar i onödan på ett sto som inte har några ägg. Men om veterinären ger klart tecken så finns det inget som hindrar att du försöker.
Det som låter mest oroande för min del att hon mjölk i juvret, det är inte normalt. Kan tyda på t ex en hormonrubbning men också ställa till det för kvaliten på mjölken för ett ev kommande föl.
 
Sv: Äldre connemara för avel?

Hon fick sista fölet för sex år sedan.

Självklart en vetbesiktning med klartecken ifall vi bestämmer oss för att prova.
Vi vill ju ha fördelar och nackdelar klara för oss då det ju kan kosta en del och ville rådfråga lite här först.

Ang mjölken som finns i juvren så kanske det finns fler förklaringar? Skendräktig? Kanske någon av de andra hästarna"snuttar" på henne?

Hon är ju annars en särdeles trevlig individ att hantera och genuin stamtavla och skulle behöva vettig sysselsättning om hon inte rids mer...
Läst om connemaror som blivit mammor högt upp i åldrarna. Har föräldrarnas fertilitet långt upp i åldrarna någon betydelse i sammanhanget?
 
Sv: Äldre connemara för avel?

När det är så lång tid som sex år sedan spelar dessa dräktigheter ingen roll för hennes förmåga att bli dräktig nu. Men det gör mig ännu mer orolig för att hon har mjölk fortfarande, det är inte naturligt. Så det är väldigt klokt att göra en ordentlig undersökning/utredning innan en ev betäckning.

Fördelar är ju att man kan få ett föl nästa om allt går som det ska.
Nackdelar är först som för alla dräktigheter, det kostar, finns risker vid betäckning/seminering. Men saker som ökar med stigande ålder är risken för att stoet resorberar eller kastar och att fostret får sämre med näring i livmodern. Sedan är det en sak till att tänka på ju äldre sto man betäcker, det är att hon kan dö av naturliga orsaker (åldersskäl) innan fölet är avvant. Det kan ju hända med alla ston men risken blir ju inte mindre med högre ålder på stoet. Så det är bra om man har en plan för hur man ska ta hand om ett ev moderslöst föl.
 
Sv: Äldre connemara för avel?

Ang tillföra rasen något. Hon är AB premierad och har fått två gulbruna föl.
Hörde att Irland så är det endast connemaror som inte skimlar som är intressanta, kan detta stämma?

Detta är ju ganska spännande trots allt med fina stamtavlor osv. Vad kan man tänka sig ha för hingst till en sådan om man vill ha en renrasig och vad kan detta kosta? Hon är u Harp girl

Drömma får man ju göra gratis iaf
 
Sv: Äldre connemara för avel?

Ja risken finns ju alltid att det inte går som man tänkt och ökar ju såklart avsevärt med åren.

Har aldrig sett juvren som ett problem då hon beter sig helt normalt för övrigt.
Hon är så vänligt inställd och aldrig kinkig el kittlig såsom ston kan vara, tvärtom njuter hon av borstning o gos.

Ska ändå kontakta vet ang detta oavsett om hon ska betäckas el ej.

Tack för dina synpunkter.
 
Sv: Äldre connemara för avel?

Får hon krafftfoder?
När mitt sto fortfarande tävlade och låg i hårdträning fick hon en period lite mer krafftfoder än tidigare och började producera mjölk, hade då inte haft föl på 8 år. Drog ner på krafftfodret och mjölkproduktionen slutade. :)
 
Sv: Äldre connemara för avel?

Ok, intressant!

Ja hon får kraftfoder även nu på betet så hon håller hullet.

Hon har bperiodvis stått på enbart grovfoder dvs hö, lucern och betfor och även då har hon haft mjölk.
 
Sv: Äldre connemara för avel?

21 år för en connemara i fint skick känns inte direkt som en ålder att tala om:p. När jag jobbade på station hade vi ett maidensto på 20 år som tog sig på en enda seminering. Innan hon seminerades gjordes en biopsi på livmodern för att se att allt stod rätt till vilket det gjorde. (Lite intressant är att stoet var e Herkules som verkar ha gett en hel del avkommor som blivit gamla som gatan:p).

Kan du inte visa bild på ditt sto (har själv två maror så jag är nyfiken:p)?
 
Sv: Äldre connemara för avel?

Om det är det stoet som jag tror det är så har hon ju faktist fått iaf en avkomma som presterat väldigt bra i dressyr. Men isåfall är hon född -90 och då hade jag nog varit tveksam till att betäcka. Om du väljer att betäcka så tycker jag att du ska använda en connemarahingst. Titta på de tidigare avkommorna och se om du kan hitta liknande blodslinjer i dagens hingstar.
 
Sv: Äldre connemara för avel?

Ja! En sådan ska du betäcka rasrent om du betäcker :) Så det så ;)

Mitt connemarastos mamma har fått typ fjorton föl, det senaste i år och hon är runt 20 men är ju betäckt kontinuerligt.

Det är alltid en risk att betäcka, tyvärr.

Connemaror är ganska billiga att betäcka med.
 
Sv: Äldre connemara för avel?

Det verkar som att hästen är född -90 och hade sitt senaste föl 1996 (enligt blå basen). Jag hade inte betäckt en 23-åring som inte har haft föl på 13 år, trots bra stam och trevliga avkommor. Stoet går trots allt först!
 
Sv: Äldre connemara för avel?

Jag hade inte betäckt stoet av den anledningen att "hon ska ha något vettigt att göra.." utan istället försökt hitta någon annan form av sysselsättning för henne som inte riskerar hennes välmående. Njut av henne som hon är nu de sista åren och skäm bort henne rejält.. :love:
 

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
955
Senast: Ketrawzc
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
1 987
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 585
Senast: Lobelia
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 043
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp