T

TaPe

Kan hundar lida av ADHD?

Vi har en dobermantik på 9 månader, hon har ännu inte lugnat ner sig så speciellt mycket. Vi har lång erfarenhet av dobermän (detta är vår tredje) men denhär är verkligen inte som de andra två. :crazy: Hon blir bara vildare och vildare hela tiden, men på ett snällt sätt. Hon är absolut inte agressiv, tvärtom, hon är en ängel då hon är på det humöret. :) Men nästan varje dag då vi är borta (det räcker med 3 minuter) så har hon rivit eller bitit sönder någonting i huset. Vi tycker att vi har plockat undan ALLT som hon kan nå att ta, men NEJ. .Alltid någonting nytt. Nu har vi prövat med godis i en igentejpad pafflåda eller en plastflaska med godis i så att hon ska ha någonting att göra på dagarna eller radion på så att hon inte känner sig ensam. En gång fungerade det faktiskt, hon hade inte hittat på någonting. Men nu har hon fortsatt fast hon har plastflaskan på golvet. Vad ska man göra?
Nu har hon också kommit på att det går att hoppa oss runt benen så att vi inte ska slippa iväg så snabbt..:mad: hon håller om ena benet med båda tassarna, och hon är stark . Springer runt runt runt och biter på lek då man är ute och har henne lös...Suck
Kan hon ha ADHD.? :crazy:

Tacksam för svar. . :banana:

Sv: Adhd ? ?

Nja det tror jag inte att hon har :) Men helt klart så är det ju en hund med lite mer temperament! Hundar är olika och visst har tanken slagit mig också med min ena hund, men efter 3 så var hon relativt lugn ;) Men lika lugn som den yngre blir hon då aldrig!!

låter som en tämligen normal doberman i slyngelfasen.

Frågan är varför hon biter sönder saker. Seperationbångest, understimulering,överstimulering osv..
Är det bara vanlig förstöelselusta så
ag tro inte alls att det är en bra ide att ge henne igentejpade flaskor å liknade, eftersom det är svårt att skilja på vad som får tugas å vad som inte får tuggas.
Bättre med ett rejält köttben isåfall.
Funkar hon bättre i bur?
Med radion på?
Om hon vilat innan?
Om hon varit ute?
SOm sagt så finans det massvis med faktorer

rent biologiskt borde högre stående däggdjur kunna få samma typ av neuropsykiatriskt FH som människor,ffa primater då..
men dte förutsätter då att man också kan applicera kriterierna på dem,vilket jag är tveksam till i det här fallet.

jag tror visst att er hund har problem,men jag tror inte ni hittar lösningen där.

det låter mer som ett trygghetsproblem,ev underaktivitet,ev har tagit för mycket ansvar för flocken.

Thina

T.Alsterfeldt skrev:
rent biologiskt borde högre stående däggdjur kunna få samma typ av neuropsykiatriskt FH som människor,ffa primater då..
men dte förutsätter då att man också kan applicera kriterierna på dem,vilket jag är tveksam till i det här fallet.

jag tror visst att er hund har problem,men jag tror inte ni hittar lösningen där.

det låter mer som ett trygghetsproblem,ev underaktivitet,ev har tagit för mycket ansvar för flocken.

Thina

Jo det är klart, jag har faktiskt träffat ett par(av väldigt många "JOBBIGA"hundar) som jag är övertygad om att de faktisk HAR sådna störningar eller nåt liknade
Men det brukar var mycket mer komplexa problem än att de bara är överaktiva och tuggar på saker när de är ensamma.

Vet inte hur hon funkar i bur, mamman satt iallafall i bur hela dagen, men vi har aldrig ens funderat på att skaffa det och kommer aldrig att ha det heller. Nja, egentligen är det inte så bra att ge henne flaskor eller liknande. .Vad tycker ni om bollar med godis i som säljs i djuraffärer då? det är ju samma sak.? Hon får fara ut och vara ute så mycket hon vill då vi är hemma, vi har staket runt hela gårdsplanen. Så man tycker ju att hon har sysselsättning. .Vi har också ofta tuggben åt henne. Det tuggar hon på tills det är slut, så länge hålls hon lugn och hittar inte på någonting, det är inte så värst länge. Men ett ordentligt stort ben kanske fungerar. .Radion fungerar inte heller. Men säkert är det bara då hon är så ung ännu. Vi tror att hon var chef över syskonen i kullen på 11 valpar, det verkar så :) kanske har det med det att göra..Suck, men hon är sååå snäll annars :) :love:

Vad gör ni med henne?
Lydnad, spår, sök?

Att bara fara runt på gården och pyssla lite med godisbollar räcker inte för en aktiv och livlig Dobermann.

Vi har 20 års erfarenhet av dobermän.! Vi är på långa länkar varje dag PLUS att hon är ute på gården precis då hon tycker. på en stor gårdsplan.! Vi tränar mycket lydnad, spår och sökning!

Ok, har hunden en fungerande av- och påknapp?
Alla föds inte med detta utan man får som ägare installera den och det görs enklast under valptiden med valphage eller bur. Likväl som en slö hund kan behöva dras igång, kan en aktiv, tempererad hund behöva stängas av. Alla hundar klarar inte av att varva ned och koppla av utan hjälp. Man får helt enkelt tala om för dem att nu är det lugnt och ro som gäller och inte ge dem möjlighet att flänga runt och stressa upp sig ännu mer. I början använder man hage eller bur till just det. Den tar man sedan bort när av- och påknappen är installerad.

Jo, men det är egentligen inte det som är problemet.. Hon lugnar sig då man säger till och hon förstår då hon ska vara lugn. Men då hon stressar upp sig för någonting så är det ganska svårt att få henne lugn. t.ex då man far hemifrån så är hon helt omöjlig och kastar sig runt benen på oss . .Då man har varit på länk och har släppt lös henne här inne och själv börjar klä av sig så börjar hon hoppa runt en och skälla och skälla (med viftande svans), samma sak då man ute på gårdsplanen och är påväg från kaninerna. då springer hon runt som en galning. .Hon är inte alltid sån. Men vid vissa tillfällen som det jag skrev just. Vad gör man åt det?

:bump:

Styr upp henne. Tillåt inte att hon skäller eller fjantar runt. Jag är inte alls speciellt bra på dobbisar, men hade det varit en rottis eller Schäfer så hade jag placerat hunden i bur då jag lämnat hemmet och kört stenhårt med att hunden alltid ska sitta lugnt då jag klär av mig. Jag skulle inte ge den en chans att börja stressa utan ha full lydnad i just de situationerna. Förvisso är hunden fortfarande ung, men det är inte för mycket begärt att den ska kunna sitta och stanna där tills man ger frikommando.

Man måste helt enkelt ge hunden en ärlig chans att strunta i stressandet och det kan man göra genom dels ändra rutinerna så att det blir en ny situation där problemet inte redan finns och så förhindrar man att det uppkommer eller så placerar man hunden i hage där den inte kan studsa runt. När hunden är lugn och sansad får den komma ut igen. Det ska liksom inte löna sig att hålla på och studsa. Det fungerar däremot sämre om man har en hund med benägenhet att yla och sjunga. De kan sjunga lika bra i hage som i bur.

Hon kan sitta still tills hon får kommando, men inte i den situationen. Ska börja träna direkt :idea:
Inte tillåter vi henne att hoppa eller skälla direkt, vi säger till och försöker lugna henne, men samma sak nästa gång igen. Bäst att ha mycket med tålamod med henne. Hon är en envis liten dobbis.

Hon ylar eller sjunger inte, så det är bra. Men om man stänger in henne för att hon ska lugna sig så river hon sönder dörrarna. Det går att stoppa henne sålänge man är inne i rummet, men då man är på utsidan så SKA hon ut. Och bur vill vi absolut inte ha henne i !

Varför inte bur eller hage?
Det är ju bättre än att sätta henne bakom stängd dörr. I bur eller hage så är ju hunden fortfarande merd och det är inget straff. Det är bara en hjälp för att hon ska få en chans att lugna sig. Hunden ska ju inte bo i buren för all framtid.

Jag sjunger gärna burens lov för rätt använd kan den göra mycket gott.

Det där med att vara stenhård när man t.ex. klär av sig efter att ha kommit hem är det bästa jag gjort med min boxer. Hon är helt galen just när man kommer hem, eller när vi får besök, och vi har haft lite svårt att veta hur vi ska göra då hon stressar upp sig så.

Men sedan vi börjat med att hon sitter och rör sig inte ur fläcken tills man själv eller gästerna klätt av sig, så fungerar allt mycket bättre. Hon vet vad som gäller när hon sitter där, och oftast slutar det med att hon tröttnar och lägger sig ner och suckar, och sedan går hälsningscermonin mycket lugnare till när man väl tar sig tid att hälsa på henne.

Jadzia skrev:
Varför inte bur eller hage?
Det är ju bättre än att sätta henne bakom stängd dörr. I bur eller hage så är ju hunden fortfarande merd och det är inget straff. Det är bara en hjälp för att hon ska få en chans att lugna sig. Hunden ska ju inte bo i buren för all framtid.

Jag sjunger gärna burens lov för rätt använd kan den göra mycket gott.

Nej, vi vill inte ha henne i bur. Känns inte bra. Men säkert gör den stor nytta ändå. en hage skulle vara bättre. Vi har en "grind" som vi har lagt före till vardagsrummet så att hon inte far dit då vi är borta. Kanske man kan använda vardagsrummet som "hage".?

bananabambi skrev:
Det där med att vara stenhård när man t.ex. klär av sig efter att ha kommit hem är det bästa jag gjort med min boxer. Hon är helt galen just när man kommer hem, eller när vi får besök, och vi har haft lite svårt att veta hur vi ska göra då hon stressar upp sig så.

Men sedan vi börjat med att hon sitter och rör sig inte ur fläcken tills man själv eller gästerna klätt av sig, så fungerar allt mycket bättre. Hon vet vad som gäller när hon sitter där, och oftast slutar det med att hon tröttnar och lägger sig ner och suckar, och sedan går hälsningscermonin mycket lugnare till när man väl tar sig tid att hälsa på henne.

Mmh, vår är också helt galen då folk kommer. Springer runt, och hon kissar fortfarande på golvet. . .:mad: men att man har henne att sitta ner lugnt tills hon får kommando skulle säkert hjälpa. Men jag tror inte att hon skulle tröttna som din hund, då hon får kommando att stiga upp så sprätter hon iväg igen som en galning...

Det gjorde/gör vår också. I början satt hon och darrade och pep och gnällde, hon ville så gärna sprätta iväg, och så snart vi hälsade på henne var allt igång igen.

Men det gäller (för oss i alla fall) att vara den med mest tålarmod. Vi lärde henne inte detta över en natt, det tog veckor, och hon kan det fortfarande inte helt, men för det mesta.

Men ibland tar spralligheten överhand, och då kan man behöva ta i med händerna och visa att hon Sitter tills matte är klar, punkt.

I början så tröttnade hon inte heller, hon bara väntade på kommandot Varsågod och sedan for hon iväg.

Det enda sättet för oss att få henne att tröttna på hälsningscermonin är att ställa kraven på henne att hon inte får hoppa och fara runt, gör hon det så sätter vi henne still tills hon lugnat sig igen. Och det är lite tidskrävande, ingenting man är så glad över att få pyssla med när man kommer med tre matkassar :crazy: Men det blir förmodligen bättre i längden, för som vi har haft det går inte alls.

Och jag vet inte hur pass rätt det här är, jag har aldrig haft hund förr och känner mig lite handfallen ibland. Men för oss fungerar det, hittills.

Nej, kul är det inte. Men om det fungerar så. .Det är bara att ha tålamod :) Ska börja träna henne direkt.

Liknande trådar

Övr. Hund Sedan i går har min hund betett sig ganska illa. Han är nio år gammal och har varit min i två år. Jag vet inte så mycket om hans...
Svar
7
· Visningar
3 822
Senast: AraSlei
·
Hundträning 5 år gammal riesenschnauzer, levt med katter hela sitt liv. Visar en del tough love, gillar t ex att bära katten, och kan puffa lite...
2
Svar
33
· Visningar
8 481
Senast: TinyWiny
·
Övr. Hund Kan hundar ha damp? :crazy: Trodde inte jag skulle få sådanan problem med med uppfostran som jag har nu med ettåringen.Hon är av...
Svar
6
· Visningar
1 246
Senast: Qodrofenia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?
  • Uppdateringstråd 30