Åderbråck efter graviditet

rosapantern

Trådstartare
Fick efter min tredje graviditet åderbråck på ena benet, inte särskilt mycket. Men det har blivit mer och mer hela tiden sedan dess, nu går det från längst upp på låret ända ner till foten. Inte jättekul för syns skull, men värst är att jag får så himla ont av det vissa dagar.

Vad jag läst på 1177 uppfyller jag inte kriterierna för operation, så vill kolla här om någon har erfarenhet eller tips på hur man kan lindra?
Funderar på om kompressionstights kan hjälpa?

Fick efter min tredje graviditet åderbråck på ena benet, inte särskilt mycket. Men det har blivit mer och mer hela tiden sedan dess, nu går det från längst upp på låret ända ner till foten. Inte jättekul för syns skull, men värst är att jag får så himla ont av det vissa dagar.

Vad jag läst på 1177 uppfyller jag inte kriterierna för operation, så vill kolla här om någon har erfarenhet eller tips på hur man kan lindra?
Funderar på om kompressionstights kan hjälpa?
Det finns en salva som heter Hirudoid som kan hjälpa - smörjs på åderbråcken 2-3 gånger dagligen.

Stödstrumpor eller kompressionstights alltid.
Också om sommaren.
Jag har bara på vaden, men det gör ont bara efter en dag utan stödstrumpor.

Kompression är super😍🤩
Tillägg; besväras du av åderbråcken tycker jag nog ändå att du ska få dem tittade på av läkare på vc. Oavsett vad 1177 skriver kan din läkare i samråd med dig tycka nåt annat. Om inte annat är det inte helt fel att det syns att du fått dem tittade på redan innan den dagen du söker för att det är riktigt jobbigt.

Tillägg; besväras du av åderbråcken tycker jagekr nog ändå att du ska få dem tittade på av läkare på vc. Oavsett vad 1177 skriver kan din läkare i samråd med dig tycka nåt annat. Om inte annat är det inte helt fel att det syns att du fått dem tittade på redan innan den dagen du söker för att det är riktigt jobbigt.
Tack för ditt svar! Det låter klokt. Får ta tag i det när livet lugnat sig lite🤪

Vilka tights ska man ha? Från vanlig klädkedja eller apotek?

Tack för ditt svar! Det låter klokt. Får ta tag i det när livet lugnat sig lite🤪

Vilka tights ska man ha? Från vanlig klädkedja eller apotek?
Apoteket köper jag ifrån. Eller vardvaskan.se - de har lite roligare mönster och färger.
Vill du ha riktigt bra effekt/passform så mät benet först, direkt på morgonen innan du hunnit svullna. Och - det känns trångt! Det ska inte gå att bara dra på utan det ska vara tight.
Jo förresten, tvätta inte med sköljmedel eller torktumla för då är effekten borta.

Tillägg; besväras du av åderbråcken tycker jag nog ändå att du ska få dem tittade på av läkare på vc. Oavsett vad 1177 skriver kan din läkare i samråd med dig tycka nåt annat. Om inte annat är det inte helt fel att det syns att du fått dem tittade på redan innan den dagen du söker för att det är riktigt jobbigt.
I Stockholm är det i all fall ingen idé, vad läkare på vårdcentralen tycker har ingen betydelse. De enheter som gör operationerna har tydlig kriterier, att man fått sår eller missfärgad hud pga åderbråcken, för att man ska kunna få det åtgärdat på bekostnad av regionen.
De gör inga undantag, för då får inte de betalt av regionen för ingreppet.

I Stockholm är det i all fall ingen idé, vad läkare på vårdcentralen tycker har ingen betydelse. De enheter som gör operationerna har tydlig kriterier, att man fått sår eller missfärgad hud pga åderbråcken, för att man ska kunna få det åtgärdat på bekostnad av regionen.
De gör inga undantag, för då får inte de betalt av regionen för ingreppet.
Inte ens vid smärta? Hög puls? Dåligt flöde?
De gånger jag följt med anhöriga eller vårdtagare till undersökning har man ofta fått remiss från VC för ultraljudsundersökning på hjärt-/kärl mottagning. Just för att kolla t ex flödet i kärlen. Det blir ju skit kasst om blodet inte tar sig fram alls till slut liksom...
En anhörig som har svårt åderbråck på ena benet fick ett kärl "bortkopplat" från systemet t ex. Hans ben var så svullet att det syntes med byxor på även på långt avstånd, med smärta och värme i benet.
Det var inget snack om saken men heller ingen akut op heller.
Han kom in på dagkirurgi, fixade under lokalbedövning och åkte hem ett par timmar senare. Det var dock tur i oturen att det var ett relativt stort men inte livsviktigt kärl så det gick att bara "bränna ihjäl det".

Senast ändrad:
Inte ens vid smärta? Hög puls? Dåligt flöde?
De gånger jag följt med anhöriga eller vårdtagare till undersökning har man ofta fått remiss från VC för ultraljudsundersökning på hjärt-/kärl mottagning. Just för att kolla t ex flödet i kärlen. Det blir ju skit kasst om blodet inte tar sig fram alls till slut liksom...
En anhörig som har svårt åderbråck på ena benet fick ett kärl "bortkopplat" från systemet t ex. Hans ben var så svullet att det syntes med byxor på även på långt avstånd, med smärta och värme i benet.
Det var inget snack om saken men heller ingen akut op heller.
Han kom in på dagkirurgi, fixade under lokalbedövning och åkte hem ett par timmar senare. Det var dock tur i oturen att det var ett relativt stort men inte livsviktigt kärl så det gick att bara "bränna ihjäl det".
Förutom sår/eksem/ökad pigmentering så kan även kraftigt ödem/svullnad göra att det åtgärdas.
Men obehag/smärta från åderbråck utan kraftigt ödem åtgärdas inte på landstinget bekostnad i Stockholm i alla fall.

Problemet vid venös insufficiens är inte att blodet inte kommer fram, utan att klaffarna i venerna är skadade och blodet blir kvar i benen där vätska går ut i vävnaden. Behandlingen går ju ut på att ta bort/förstöra kärlet helt, och blodet tar då en annan väg.

Är det däremot förträngningar i artärerna (blodkärlen som leder blodet ut i kroppen) så är det en helt annan sak, men det har inte med åderbråck att göra.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 939
Senast: __sofia__
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 656
Övr. Barn Hej! Söker hjälp och andra med liknande erfarenheter, känner mig just nu grymt ensam om mina problem... Var gravid för ett år sedan och...
Svar
3
· Visningar
12 563
Senast: Mirtai
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama