Acne på haka/käklinje

feel

Trådstartare
Jag är 31 år gammal och har aldrig haft problem med hyn förut. Men för ca tre år sedan började jag få massor av små "plitor" eller hur jag ska förklara, som små finnar men hudfärgade. Vissa av dem inflammerar och blir till gigantiska "underhudsfinnar" som kan ligga och gro i veckor.... Nu har jag en på hakan som lätt mäter 1x1cm och det gör oooont. Dessa finns bara på hakan, enstaka vid mungipan och vid käklinjen, och märkligaste är att de är flest på ena sidan och bara enstaka på andra.

Jag har gått på ansiktsbehandlingar men inget har hjälpt. Har tvättat och smort med milda medel, starka medel, acnenmedel osv osv. Ingenting hjälper.

Vad gör man?
 
Sv: Acne på haka/käklinje

Usch, de där underhudsförrädarna är hemska :wtf:
Har hört att man får finnar runt munnen om man har problem med mag-tarmsystemet. När jag började äta bättre så blev hyn likaså. Men fortfarande kan det dyka upp sådana där och förstöra en hel vecka för en.
Det finns en produkt på Lush som fungerar för mig, som heter Grease Lightning. Sätt på finnen några gånger, sen, puts väck! Kan ibland nästan räcka med bara en gång. Älskar den :love:
Ibland kan man klämma ut de där jäklarna som sitter under huden också. Då blir det ofta ett sår efteråt som jag får rädda med Lush´s andra produkter (suveräna!). Och ibland även en salva med 1% kortison.
Så antingen väntar man ut dem, eller klämma - Grease Lightning för att få ut det sista - och sedan läka såret.
Tada! :D
 
Sv: Acne på haka/käklinje

Jag är 31 år gammal och har aldrig haft problem med hyn förut. Men för ca tre år sedan började jag få massor av små "plitor" eller hur jag ska förklara, som små finnar men hudfärgade. Vissa av dem inflammerar och blir till gigantiska "underhudsfinnar" som kan ligga och gro i veckor.... Nu har jag en på hakan som lätt mäter 1x1cm och det gör oooont. Dessa finns bara på hakan, enstaka vid mungipan och vid käklinjen, och märkligaste är att de är flest på ena sidan och bara enstaka på andra.

Jag har gått på ansiktsbehandlingar men inget har hjälpt. Har tvättat och smort med milda medel, starka medel, acnenmedel osv osv. Ingenting hjälper.

Vad gör man?

Jag får sådana små (ibland stora bölder) och de försvann när jag slutade att äta gluten. De kom mest på halsen, nacken, ryggen, hårfästet och hårbotten på mig.
 
Sv: Acne på haka/käklinje

Ibland kan man klämma ut de där jäklarna som sitter under huden också. Då blir det ofta ett sår efteråt som jag får rädda med Lush´s andra produkter (suveräna!). Och ibland även en salva med 1% kortison.
Så antingen väntar man ut dem, eller klämma - Grease Lightning för att få ut det sista - och sedan läka såret.
Tada! :D
Det blir ju ärr om man klämmer. Jag brukar sticka hål med en nål innan jag klämmer så blir det inte så fult sår.
 
Sv: Acne på haka/käklinje

De här ligger så djupt så de går inte att klämma, har provat sticka nål även men lyckas ändå inte få ut något...
 
Sv: Acne på haka/käklinje

Nej inte det. Och samma problem har varit både när jag ätit P-piller och inte haft något hormonpreparat. Enda tiden de var borta var under graviditeten...
 
Sv: Acne på haka/käklinje

Tycker att det låter som att det är dags för dig att gå till läkaren.

För övrigt, sånna här som ligger såpass djupt ger alltid ärr vare sig man klämmer eller inte, det gör ingen skillnad faktiskt. Eller ja, möjligtvis storleken på ärret.
 
Sv: Acne på haka/käklinje

Sånna jävlar får jag med fast på skuldrorna.. Inte så kul:( har aldrig haft dålig hy och finnar förut och definitivt aldrig haft några på ryggen. Men i vintras blev det en explosion. För min del tror jag dels det handlar om att jag fått prova ut en massa mediciner och ätit för mycket bröd/pasta för nu när jag dragit ner på de goda kolhydraterna och gått tillbaks till mina vanliga mediciner börjar det lugna sej. Men det blir jättefula ärr även där jag inte pillat.
 
Sv: Acne på haka/käklinje

Jag har haft acne sedan tonåren och är nu 40+ Jag har provat allt..nästan. Det som jag lärt mig är att för starka produkter inte fungerar man måste normalisera huden. Vitamin b5 fungerar en del men det är sjukt jobbigt att ta de mängderna som behövs.
Vad jag nu använder som fungerar klart bäst är Paulas choice, clear serien. Det lugnar huden och löser upp proppar i porerna. Det är drygt och 2% salicylsyra löser upp talget i porerna. Blir det värre så kombinerar jag det med basiron 5% från apoteket som även paula rekommenderar. Salicylsyran i paulas choice öppnar porerna och bensylperoxiden i basiron dödar den bakterie som orsakar acne. Glöm dock inte att använda fuktighetsgel för man ska inte torka ut. Det stänger in infektionen.
 
Sv: Acne på haka/käklinje

Det är inte så att du ofta lutar huvudet i handen, eller sover med en arm över ansiktet på ena sidan?

Jag själv har "kontakt-acne" eller vad man ska säga, låter jag bli att göra ovanstående så har jag inga problem.
 
Sv: Acne på haka/käklinje

Se över vad du äter. Mkt socker = risk för hudproblem. Mkt skräpmat som kroppen har svårt att processa och som lämnar en massa slagg = risk för hudproblem.

Tvätta också örngottet ofta - lite som Frökennorlin nämner. Om du har mkt fett i ansiktet så undvik att sova flera nätter i rad med samma örngott.
 
Sv: Acne på haka/käklinje

kl

Oj vad alla tjatar om ärr från finnar. Vanliga finnar får man inte ärr från. Jag har haft för lite finnar för att det ska vara ett "riktigt" läkarproblem, men för mycket för att jag ska vilja visa mig vissa dagar i snart nio år. Har alltid klämt och det har på sin höjd blivit ärr som syns/finns i någon vecka. Då gäller det även enorma finnar/sår..
 
Sv: Acne på haka/käklinje

Zinktillskott kanske behövs. Obalans mellan koppar o zink kan ge t.ex. hudbesvär och ökad PMS.
 
Sv: Acne på haka/käklinje

Säger bara salicyl- och mandelsyrapeeling och syraprodukter med tillräckligt lågt pH som är tänkta att sitta kvar på huden.
Jag har haft problem med min hud ända sen tonåren (tycker det borde försvunnit av sig själv när man börjar närma sig 30 men inte då utan då övergår det bara till vuxenacne i stället :meh ). Har provat det mesta. Receptbelagda krämer, antibiotika, P-piller, kost, hudprodukter av alla de slag (allting receptfritt på apoteket var helt värdelöst på mig, epiduo fungerade litegrann ett tag). Skrattar lite åt "alla" som kommit med råd som "ät inte ost" eller byt örngott ofta. Blir man av med sina problem av det så grattis men då hade man nog inte så envisa problem till att börja med. Har aldrig haft några problem med att jag har fått ärr eller haft enormt mycket finnar samtidigt utan det har bara aldrig varit helt bra utan alltid minst ett par finnar varav någon är stor och inkapslad.
Har sen jag började med salicylsyra/mandelayra peeling en gång/vecka för ca två månader sen i kombination med vissa Md formulationsprodukter fått riktig dockhy. Inte en finne på flera veckor och riktigt fin lyster. Är helt överlycklig att det i alla fall verkar fungera på mig.

Paulas Choice produkterna ska också ha tillräckligt lågt pH för att syran ska ha nån effekt men har inte provat själv.
 
Senast ändrad:
Sv: Acne på haka/käklinje

Var du glad för det men då har du inte haft riktigt djupa eller inflammerade finnar för dem ger ärr. Jag har massor tyvärr. haft acne i snart 30 år.

kl
Dieter och rena örngott hjälper inte. Men det senare är väl ganska självklart ändå. Använder man mycket salvor och krämer så byter man nog redan oftare än andra....
 
Sv: Acne på haka/käklinje

Jag har mycket finnar från och till, enda som "biter" är penicillin.. När jag fått det pga andra åkommor så har huden blivit jättefin för att sedan revoltera igen.. Suck... Vid stora finnar brukar jag dränka en tuss med sprit/klorhexidin och tejpa över, men det är inte något man gör till vardags direkt...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp