Äckliga kompostkärl

tott

Trådstartare
Hur gör ni med er kompost och ert kompostkärl inomhus? Förr använde jag kompostpåsar, men de håller inte för fukt, och de komposteras inte i komposten - åtminstone inte lika fort som matresterna. Nu kör jag utan påse, men det är ju så äckligt :wtf:

Hur gör ni? Tips tack :bow:

Jag tar en påse som håller för fukt, t.ex påsarna jag lägger frukt och grönt i när jag handlar (dom är bra till mycket... :angel:). Sen häller jag ur dom i komposten och påsen får anses förbrukad och kastas om den är äcklig - annars får den vara med en gång till :D.

Jag har en liten hink i plast och jag bottnar den med löv. När jag ska hälla ur den på komposten så fyller jag i vatten och vrider runt så innehållet lossnar från kanterna. Blir det för mycket spolar jag ur den med vattenslangen ute.

Vintertid skrubbar jag ur den med snö.

Hink modell storhushålls-keso med en tunn plastpåse i. Påsen slängs (inte i komposten!) om den är äcklig. Testade ha lock en gång, ingen bra ide :D

Jag brukar lägga hushållspapper alternativt äggkartong i botten, när kärlet blivit för geggigt spolar jag ur det med hett vatten ibland med diskmedel i och använder en diskborste ( som bara används till komposthinken) till att skura med.

Under diskbänken har jag en liten komposthink med lock som jag bottnar med sågspån. Det suger upp och håller lukt borta. Har en säck stallströ som räckt i mååånga år. Annars gillade jag @tanten s lösning med löv i hinken. Enkelt, gratis och bättre kretslopptänk.

Under diskbänken har jag en liten komposthink med lock som jag bottnar med sågspån. Det suger upp och håller lukt borta. Har en säck stallströ som räckt i mååånga år. Annars gillade jag @tanten s lösning med löv i hinken. Enkelt, gratis och bättre kretslopptänk.
Och min erfarenhet säger att löven är överlägsna det mesta andra i material. Jag kör med torra lönnlöv. Sådana har jag oändliga mängder av. Håller ett litet lager vid förstubron, mot grunden. :)

Jag har en liten hink i plast och jag bottnar den med löv. När jag ska hälla ur den på komposten så fyller jag i vatten och vrider runt så innehållet lossnar från kanterna. Blir det för mycket spolar jag ur den med vattenslangen ute.

Vintertid skrubbar jag ur den med snö.
Jag gör exakt likadant. Har en kompost med tre fack. Ett man tömmer i, ett som vilar och ett med löv i. Funkar perfekt.

Vi har kommunal hantering av komposterbart hushållsavfall, och har fått en särskild soptunna för ändamålet. I köket har vi en påshållare där vi sätter bruna tunna papperspåsar som är värdelösa för avfall med någon som helst fuktighet, så de behöver ofta bytas/slängas långt innan de är fulla. Annars möglar de utvändigt(!) efter ett par-tre dagar. För att hantera påsarna vettigt lägger vi den halvfulla och ofta rätt illaluktande äckelpåsen i ytterligare en likadan påse, och slänger sedan i komposttunnan. Tomma mjölkpaket får absolut inte slängas i komposttunnan, inte löv heller.

Vi källsorterar totalt i... få se nu, tio olika fraktioner. Komposterbart hushållsavfall, plastförpackningar, plåtförpackningar, mörkt glas, ljust glas, keramik/porslin, tidningar, kartong, returplastflaskor och brännbart restavfall. Jag är litet osäker på att det är försvarbart i ett livscykelperspektiv, men så är det sagt.

Har också ett "äckel" i köket
Brun påse där allt matavfall läggs innan man bär ut det till den bruna tunnan
Inga problem med att det läcker och möglar
Ett tips är att lägga tidningspapper eller något reklamblad i botten

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag gifter mig på onsdag och igår upptäckte jag början till munsår:eek: Har haft det en gång tidigare på exakt samma ställe, mitt på...
Svar
15
· Visningar
1 032
Senast: jemeni
·
Hundhälsa Min ena hund har ju kliat sig lite till och från i många år vilklket gjort att jag trott hon haft lite kvalsterallergi. Hon kliar sig...
Svar
10
· Visningar
1 122
Senast: Diabetikern
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Att jag suger på att komma igång med matlagning är känt sedan länge, men det hindrar mig ändå inte från att vilja utforska nya recept...
2
Svar
22
· Visningar
2 305
Senast: Exile
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kände mig så jävla pepp på att få sätta tänderna i husrestaurering och trädgårdsomvandling inkl odling så att jag nästan dreglade...
Svar
1
· Visningar
1 558
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix