Äckliga kompostkärl

Varför inte löv? De förmultnar ju. Eller räknas de som trädgårdsavfall och kommunen tar inte hand om det då?
Det där är lite märkligt eftersom man i skötsel av egna komposter rekommenderar att man använder löv som kompostströ. Dvs man rekommenderas använda sågspån, speciella köpta medel eller löv.

Kanske har det med mängden att göra?

Det där är lite märkligt eftersom man i skötsel av egna komposter rekommenderar att man använder löv som kompostströ. Dvs man rekommenderas använda sågspån, speciella köpta medel eller löv.

Kanske har det med mängden att göra?
Förmodligen vill inte kommunen få in alla uppräfsade löv från folks trädgårdar.

Jag har en bokashi-kompost under diskbänken. Bor i lägenhet, så det är ju perfekt sätt att kompostera på för mig!
Matresterna läggs i ett bestikställ från IKEA, ett sånt där cylinderformat med massa hål i, där det får torka till lite grann innan det hamnar i själva komposten. Det är mycket kaffe i mina komposthinkar.. Filtren får torka ordentligt, gärna ett dygn eller mer, innan jag river sönder dem i komposten. Så länge det inte är för fuktigt är det luktfritt. Blir det för fuktigt brukar jag försöka blanda i torra blad från krukväxterna, kanske lite hushållspapper om det är kris, eller ännu torrare kaffefilter. Kaffefilter är bra :D
När hinken är full och färdigjäst hamnar den i en stor plastback på balkongen där jag tillverkar jord. Har inte riktigt fått till strukturen där än dock.. Behöver mer fibrer!

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag gifter mig på onsdag och igår upptäckte jag början till munsår:eek: Har haft det en gång tidigare på exakt samma ställe, mitt på...
Svar
15
· Visningar
1 032
Senast: jemeni
·
Hundhälsa Min ena hund har ju kliat sig lite till och från i många år vilklket gjort att jag trott hon haft lite kvalsterallergi. Hon kliar sig...
Svar
10
· Visningar
1 122
Senast: Diabetikern
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Att jag suger på att komma igång med matlagning är känt sedan länge, men det hindrar mig ändå inte från att vilja utforska nya recept...
2
Svar
22
· Visningar
2 305
Senast: Exile
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kände mig så jävla pepp på att få sätta tänderna i husrestaurering och trädgårdsomvandling inkl odling så att jag nästan dreglade...
Svar
1
· Visningar
1 558
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix